Kwaliteit Aliexpress remleidingen

20 dec 2020 13:46 #1 door Garfield
Kwaliteit Aliexpress remleidingen werd gestart door Garfield
Zo nu en dan komt de vraag voorbij: 'Hoe goed of slecht zijn die remleidingen van Aliexpress nou ?'

Zelf koop ik voor op mijn motoren 'gewoon' HEL remleidingen omdat ik dan zeker weet dat de kwaliteit goed is.
Voor iets waar mijn leven vanaf hangt vind ik dat wel zo fijn.

Omdat ik echter nogal regelmatig remklauwen onder handen neem en daarbij de zuigers er alleen hydraulisch uit krijg, had ik bedacht dat ik daar wel eens een stukje gereedschap voor wilde maken. Niks bijzonders, gewoon een rempomp met hendel en een stukje remleiding.
Hiervoor heb ik maar eens wat gekocht op Aliexpress in plaats van een vieze oude rubberen remleiding te pakken.

In de afgelopen dagen kwamen deze onderdelen binnen.
Op het eerste gezicht ziet de rempomp en hendel er heel netjes uit maar ik moet die nog echt vanbinnen bekijken om te zien hoe de kwaliteit echt is.

Ik had ook een stukje remleiding van 40 cm gekocht voor de lieve som van bijna 3 Euro.
Deze is inmiddels ook binnen.

Hij ziet er op zich heel netjes uit.
De beide banjobouten zitten er netjes op en er zit ook een keurig stukje rubber op om de kabel in een doorvoer vast te kunnen zetten.
Allemaal heel netjes, ik kan niet anders zeggen.

Echter: bij nauwkeurige inspectie merkte ik dat er één vezeltje van het stalen vlechtwerk door de kunststof mantel heen naar buiten komt.
Voor mijn toepassing op de werkbank is dit geen probleem maar voor een serieuze toepassing op een voertuig is dit vragen om problemen.
Op deze plek zal natuurlijk vocht en vuil gaan binnendringen en schade aan gaan richten.

Wellicht is dit exemplarisch en zou ik dit maar één keer tegenkomen als ik er honderd van besteld zou hebben.
Dit beschadigde product zou bij een goede kwaliteitscontrole echter door de mand vallen en niet uitgeleverd worden.

Mijn bedoeling van deze post is niet om een 'welles / nietes' discussie te starten of om iemand te vertellen wat hij / zij moet doen.
Ik heb dit geplaatst puur omdat ik merk dat mensen het zich soms afvragen.
Nou ... dit dus. Wie weet komen er ook goede remleidingen uit China, maar de eerste remleiding die ik had gekocht was niet goed :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 14:36 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
Mooi om te lezen Arvid. Heb ook zoiets maar dan met een luchtnippel. Tot 10 bar gaan de meeste cups er wel uit maar soms....
Ik was van plan om ook zoiets te maken, maar dan op een plankje om de handen vrij te houden

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

20 dec 2020 15:33 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
Ik ben geen expert op hydrauliek gebied, maar zou dit écht zoveel kwaad kunnen? :?

Die plastic buitenmantel is toch uitsluitend cosmetisch bedoeld? Binnenin de gevlochten mantel zit toch nog steeds een (rubber?) slang wat uiteindelijk de échte remslang is?

Als ik het mis heb hoor ik het ook graag :)

Belangrijker: Is het gelukt om je tooltje te maken? Benieuwd of het werkt / hoe het er uit ziet B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

20 dec 2020 16:35 #4 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
zuigers losmaken met eigen rempomp gaat vaak goed ,vaak ook met lucht van een compressor gaat dat bijzonder goed al is het dan ff oppassen voor de schietende remzuiger
als het echt knal vast zit ,dan gebruik ik een Vetnippel pomp ,vaak past het schroefdraad ook nog, als de nippel ff weggehaald wordt van deze vetspuit :)

Alie remleidingen . BWaaa waar is mijn spuugbakje gebleven :sick: :sick: :sick: :sick:
wie stel je verantwoordelijk als de boel klapt :? en je veranderd in een ongeleid projectiel :pinch:
(arme kinderen /papa mamma ? ,het is altijd wel iemands kind, zou mijn oma gezegd hebben :S )

gelukkig in duidsland hebben ze Tuv en :police: :police: :police: die veel vuil van de weg rapen ,(genoeg op youtube gezien )
dan heeft nederland nog wel een inhaalslag te maken :blush: op dat punt.

Even mijn mond spoelen :blink:

20 dec 2020 17:00 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
Oldie: ik maak de rempomp inderdaad ook nog op een plankje oid.

Perslucht is niet altijd genoeg.
En nu ik recent tot twee keer toe een paar remklauwen weer terug heb moeten aansluiten op het remsysteem van de motor, ontluchten en dan de zuigers er pas uit kon persen, was ik het zat en maak ik nu een werkbank-tooltje.

Hoofdloze: ja er zit nog wel een binnenmantel in maar het is het rvs vlechtwerk dat de druk opvangt. Dat moet dus in goede staat zijn.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

20 dec 2020 17:35 - 20 dec 2020 17:35 #6 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
Klinkt goed, lijkt me ook een prima toepassing voor de Ali spullen. Je zou ook eventueel een keer een duurtestje kunnen doen door alles af te monteren en dan de remhendel met een spanband of iets dergelijks een nachtje vast te zetten. Ben benieuwd of er dan problemen naar voren komen.

En had je verder al iets handigs bedacht om "snel" het systeem te ontluchten?
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Louis ontluchtingsnippel Stahlbus

Meeste japanners hebben toch dezelde maat ontluchtingsnippel. Of toevallig degene die ik heb gezien.
Of een onderste banjobout met zo'n ontluchtingsnippel erin.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

21 dec 2020 08:36 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen

Ik ben geen expert op hydrauliek gebied, maar zou dit écht zoveel kwaad kunnen? :?

Die plastic buitenmantel is toch uitsluitend cosmetisch bedoeld? Binnenin de gevlochten mantel zit toch nog steeds een (rubber?) slang wat uiteindelijk de échte remslang is?

Die plastic mantel is meer dan alleen cosmetisch. Wat denk je wat er gebeurd met de gevlochten mantel in vochtige omstandigheden ?
Die gaat gewoon roesten.... en dan kun je de rest ook nog wel invullen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

21 dec 2020 09:16 #8 door Oldtimer
Wie heeft ervaring met die nippel ???
blijft die permanent zitten en hoe werkt die dan. Laat alleen lucht door en geen vloeistof ???

21 dec 2020 09:32 #9 door robgoesdakar
Zie het nut voor een normaal gebruikte motor niet in.
Voor die enkele keer dat het nodig is....

Zit dus een terugslagklep/veer in die de boel weer af sluit als de druk weg is.
Ik vraag me af of dat nog fatsoenlijk werkt als de boel al 2 jaar niet bewogen heeft.....

Bijlage:

21 dec 2020 10:54 #10 door Oldtimer
Snap ik Rob, maar je kunt hem na ontuchting toch vervangen zonder dat er weer lucht in komt.

21 dec 2020 11:09 #11 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Kwaliteit Aliexpress remleidingen
Ik heb er zelf geen ervaring mee, wist toevallig van het bestaan af. Maar het leek mij wel een mooie oplossing voor zo'n werkbank setup, in combinatie met zo'n banjobout waar je het ontluchtings nippel in kan draaien.

Op je werkbank heeft zo'n nippel inderdaad toch niet te lijden.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

21 dec 2020 12:14 #12 door robgoesdakar

Oldtimer schreef : Snap ik Rob, maar je kunt hem na ontuchting toch vervangen zonder dat er weer lucht in komt.

Dat maak ik er even niet uit op en lijkt me onwaarschijnlijk.
Als je de nippel er weer af draait is de boel toch ook weer 'open'; tot je een vervangende nippel/bout er weer in zet.

Bijlage:

21 dec 2020 13:22 #13 door robgoesdakar

Omdat ik echter nogal regelmatig remklauwen onder handen neem en daarbij de zuigers er alleen hydraulisch uit krijg, had ik bedacht dat ik daar wel eens een stukje gereedschap voor wilde maken. Niks bijzonders, gewoon een rempomp met hendel en een stukje remleiding.

Zo'n remhendel met pomp heb ik hier ook op de plank liggen. Ff in de werkbank klemmen, aansluiten op de tegenstrubbelende klauw, ontluchten en plop.....

Vorige week nog gebruikt bij iemand die thuis een oldtimer aan het opknappen was en de zuiger niet uit de (inmiddels losse) klauw kreeg.

Zelf probeer ik er aan te denken als ik met een rem revisie aan de slag ga om de zuigers al een stuk naar buiten te persen als deze nog aangesloten zitten, maar soms vergeet ik het ook wel eens. Dan eerst ff een poging met lucht maar als dat niet direct beweging geeft grijp ik al snel naar de losse pomp.

Bijlage:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden