Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?

14 jan 2021 12:04 #1 door Garfield
Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ? werd gestart door Garfield
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een ultrasoonreiniger aan te schaffen voor mijn steeds intensievere sleutelactiviteiten.

Ik heb al het nodige gelezen en bekeken maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die nog goede tips hebben vanuit hun eigen ervaring.

Dingen zoals:

- Groot versus kleiner - hoe groter hoe meer er in past maar ook hoe meer vloeistof je verbruikt en eventueel moet opwarmen ?
- Bepaalde types / merken die wel of niet goed zijn ?
- Bepaalde kenmerken om op te letten ? Rooster, afvoer ?
- Vorm van de bak ?
- Wat voor reinigingsvloeistof ?
- Enzovoorts ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2021 12:27 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Heb zelf een 6 liter van HBM.
Past de carb van alp en twin gewoon helemaal in, dus net genoeg.

Voor mij zou een nog grotere nog wel handiger zijn voor de 4-cilinders hier in de zaak die af en toe ook een badje nodig hebben, maar dat is helemaal aan de prijs...

Als je kleine spulletjes hebt, kun je deze ook gewoon in een glazen potje doen met de reinigings vloeistof en dan de rest van de ultrasoon met gewoon water vullen.

Als reinigings vloeistof gebruik ik Ticopur R 33, maar in feite volstaat alles wat de oppervlaktespanning van het water flink verlaagd, zodat de vloeistof in alle gaatjes en kiertjes kan komen.

Het is makkelijk als er een fatsoenlijke afvoer aan zit zodat je niet het hele gewicht hoeft op te tillen en te kantelen.

Verder een paar theeknijpers om de losse kleine onderdeeltjes in te kunnen leggen.
Ik heb er 4, met 1 t/m 4 ty-wraps er aan om te kunnen geven van welke carb de onderdeeltjes (sproeiers) zijn.

Als je meer wil weten of een keer in de buurt bent kun je de mijne nog wel ff bekijken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2021 10:39 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Rob, zoals ook al via Whatsapp gezegd: dankjewel voor je reactie.

Waar ik ook benieuwd naar ben zijn eventuele kwaliteitsverschillen.

Mountainwolf lijkt een goed betaalbare serie ultrasoonreinigers te hebben.
Maar dan lees ik op de sites van HBM en Toolmania, met wat duurdere producten, stukken tekst met uitleg waarom hun producten beter zouden zijn dan goedkopere. En dat vind ik moeilijk in te schatten.

Ik snap de kenmerken zoals vermogen voor warmte en ultrasoon, frequentie en aantal van de transducers enzovoorts.
Maar dan zegt bijv. HBM dat hun RVS 1,0 mm dik is ipv. 0,8 mm zoals bij goedkopere producten en van een betere kwaliteit.
Is dat zo ? Merk je dat ?
Dat soort dingen ...

Ik wil het graag in één keer goed doen.
Ik vind het geen probleem om geld uit te geven voor kwaliteit maar dan wil ik wel weten dat ik ook daadwerkelijk een betere kwaliteit koop én dat ik dat verschil ook merk.

Ik ben heel benieuwd naar meer ervaringen en adviezen.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2021 12:40 #4 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Hoi Garfield,

Toevallig heb ik gisteren mijn ultrasoonreiniger en vloeistof binnen gekregen. Vloeistof en reiniger via Amazon besteld. Ik heb een 3 liter besteld omdat het voor eigen gebruik is en weet hoe groot mijn spullen zijn. Als ik ook voor anderen zou reinigen zou ik voor een grotere gaan om niet achteraf mensen teleur te stellen.
Ik heb meteen de carb van mijn CMX 250 gedemonteerd en gereinigd. 50 graadjes een kwartier lang en de carb is net nieuw. Voor de kleinere delen zoals sproeiers zou je eventueel een kleine metalen mandje kunnen bestellen die je erbij kan leggen.
Voor de kleine carburateurs is dit voldoende.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2021 13:57 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Gebruik een 10 liter versie waar een dubbele carb in past.
Qua prijs maakt het niet veel uit in aanschaf.
De vloeistof wordt niet puur, maar verdund gebruikt. Je kunt meerdere keren met dezelfde vloeistof reinigen, mits niet teveel vervuild.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2021 15:46 - 15 jan 2021 15:47 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
hallo,
net zoals rob heb ik een model van hbm ( 12 ltr) zonder verwarming element en met een hi en lo freq in gebruik

tijdens de werking loopt de temp van de vloeistof op tot ca 65 graden en zodoende zag ik ook geen meerwaarde in modellen met verwarming

en heb deze al ca 5 jaar probleemloos in gebruik

misschien moet je geluk hebben maar over apparaat ben ik te vreden
ik gebruik ticopur 33 ( 3 ltr can ) en na die zelfde 5 jaar nog steeds niet op
(je gebruikt het immers als oplossing)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2021 16:59 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Dank voor de reacties.

Ik weet van het verdunnen van de vloeistof en ben ook van plan om Tickopur-33 te gaan gebruiken, dat schijnt toch wel het best werkende spul te zijn.
Laat je de reiniger dan gewoon vol staan of tap je 'm af ?
En hoe scheid je dan het vuil van de vloeistof ?

Ik heb nog wat verder gekeken en zie dat de reinigers die Mountain Wolf aanbiedt precies hetzelfde zijn als vele reinigers die je op Amazon tegenkomt.
Als je daar de vele reviews goed leest, zie je dat deze reinigers het in het begin leuk doen maar dat er dan al snel problemen optreden.
Er wordt geklaagd over lekkages, lawaai, niet meer reinigen (transducer losgelaten denk ik), slechte bouwkwaliteit, mandjes die uit elkaar vallen, aftapkraan die niet werkt, bedrading die vrij open bloot ligt, en nog meer dingen. Het lijkt er dus op dat bijv. HBM wel een terecht punt maakt - als die van hun inderdaad echt beter zijn. Aangezien zowel Rob als Ad een HBM apparaat gebruiken, Ad al vijf jaar, en beiden zeggen dat ze geen problemen hebben, geloof ik dat nu dus eigenlijk wel. Wel jammer dat die ongeveer twee keer zo duur zijn :-)

Nog meer tips / ervaringen ?

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2021 00:02 - 16 jan 2021 00:09 #8 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Voordeel van afgieten en in een fles bewaren is dat het spul niet verdampt en je geen kalkaanslag hebt. Ik maak dan de metalen bak schoon en zet de boel in de kast. Vuil zakt naar de bodem (bij mij, tot nu toe), en kan gezeefd worden met zeef of koffiefilter.

Ik heb een kleintje (2,5l) van HBM en gebruik R33. Blij mee, de remklauwen werden mooi schoon in elk geval :)

XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2021 09:02 #9 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Jaaaa ... al die remklauwen die ik ondertussen al met diesel, tandenborstel en Dremel heb schoongemaakt ... dat kan straks dus wel wat makkelijker ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2021 12:07 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Ik heb op werk een Beta staan, ook via HBM aangeschaft. Daar gaat alleen Demi water in, Isopropylalcohol en eventueel aceton.

Meestal is het bad gevuld met demi water en gaan de onderdelen er in bekerglaasjes gevuld met IPA/aceton in.

Tot zover erg tevreden, maar bij ons gaan er alleen nieuwe/schone spullen in.

Ook specifiek gekozen voor een model met aftapkraan zodat hij kan blijven staan bij het legen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2021 22:05 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Heb na lang nadenken vanavond de HBM 6-liter reiniger besteld, plus een 5-liter blik Tickopur-33. Daar kan ik vast wel even mee vooruit.

Allen hartelijk dank voor de inzichten !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2021 13:24 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Hárdstikke mooi! We horen graag je bevindingen :) Ik moet ook nog een keer zo’n ding ;)
Heb je je fietspomp al binnen?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2021 13:32 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Ha ja, die pomp heb ik ook al binnen.
Supermooi dingetje.
Heb de 19" voorband van mijn Dominator leeg laten lopen (echt helemaal, door het ventiel eruit te draaien) en heb 'm toen met de pomp weer opgepompt. In net geen 40 slagen zat ik op 1,5 bar.

Voor wie niet weet om welke pomp het hier gaat (staat namelijk in een ander topic): de Lezyne Micro Floor Digital XL. Prijzig ding maar voorlopig lijkt 'ie dat geld wel waard.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2021 17:36 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
40x is wel snel ja B) Als ik zin heb zal ik die van mij nog eens testen!
Is de drukmeter een beetje zuiver bij die van jou?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2021 18:30 #15 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
De drukmeter had een behoorlijke afmeting tov. twee andere meters die ik heb die het altijd eens zijn en waarvan eentje geijkt.
Echter, toen ik het ding voor het eerst aanzette knipperde ook meteen de batterij-indicator, dus ik heb nog wat hoop dat het misschien beter wordt als ik de batterij vervang.
Maar de meter van de pomp was een paar tiende bar te optimistisch.
Als dat zo blijft zou ik dat heel jammer vinden. Ik had de pomp juist met meter gekocht om niet ook nog mijn losse meter mee te hoeven nemen.
Maar als de afwijking constant is en blijft dan plak ik wel een stickertje met een klein conversietabelletje op de pomp.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2021 21:07 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Ja psies, als je wéét wat de afwijking is, is er ook wel meer mee te leven hè :)

Ik heb die van mij gelijk maar even opgezocht en uitgetest op het voorwiel van een Alp. Ook hélemaal leeg gemaakt.

100x pompen geeft 1 bar
Nóg 100x er bij geeft 2,1 bar en daarna gaat het hard omhoog, maar word het pompen ook steeds zwaarder, dan word je ineens blij dat je voor een vloerpomp gekozen hebt ;)

Het analoge metertje is lastig af te lezen, maar redelijk zuiver. Iig genoeg voor het doel waar ik ‘m voor gekocht heb en mee sleep, een geplakte band weer op druk brengen dus :cheer:

Plaatje er bij..


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2021 21:54 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Ik heb in Kazachstan op de motor zitten dromen van een pompje en drukvaatje geintegreerd in het frame en dan met een knop aa het stuur de bandenspanning regelen...
Als je dan van een goed stuk asfalt weer zadn in rolt je de spanning even kan reduceren en als de weg weer begint terug op spanning brengen :-)

Helemaal niet zo een gek idee, voor auto's en vrachtwagens bestaat het gewoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2021 22:41 #18 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
De nieuwe frituurpan is overigens vanavond aangekomen ...



Met wat verse frituurolie ...


Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2021 11:21 #19 door Roy
Beantwoord door Roy in topic Ultrasoonreiniger aanschaffen: tips ?
Ziet er goed uit, hoe smaakte de frikandellen?

Xrv650 uit ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden