De grote renovatie (en hulp daarbij)

22 dec 2009 12:04 #1 door insomnia
De grote renovatie (en hulp daarbij) werd gestart door insomnia
Beste AT-ers,..

Nog nooit heb ik een dagrit met jullie mee kunnen maken. Een paar maanden nadat ik lid werd deden zich allerlei plotselinge veranderingen voor, waardoor ik geen tijd meer had om echt motor te gaan rijden. Verandering van functie in vaste baan, opstart als ZZP-er ernaast, verhuizen en ... dit jaar een zoontje gekregen.

Ik was misschien nog wel op komen dagen als mijn AT in perfecte staat was geweest, maar helaas ....
Na een grote beurt en vervanging van enkele onderdelen, kwamen nog meer gebreken aan het licht van de bijna antieke RD04. Af en toe maar op een pit lopen en een flink vermogensverlies.

Ik heb afgelopen jaar de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn AT helemaal uit elkaar gesleuteld. alle stalen delen en het frame heb ik met mijn zwager gestraald, bijgelast en nogmaals gestraald en toen laten poedercoaten.
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in het opnieuw spaken van de velgen (nadat deze ook opnieuw gepoederd zijn) en het reconstrueren van de gehele kabelboom. (bijna al het rubber / isolatie is danig verweerd.)

Voor de voorvork heb ik op ebay nieuwe balhoofdlagers en een revisieset voor de vering gevonden.

Echter ... ik zit met twee aanzienlijke drempels ...

Het blok... Hoewel ik een set tweedehands zuigers en cylingers heb aangeschaft (de oude hadden 160k gelopen) ben ik bang dat het toch beter is om het blok groots aan te pakken. Er schijnen oversized zuigers op de markt te zijn, maar is dit een aanrader ?
De cylingers zullen sowieso gehoond moeten worden, maar waar kan ik dat het beste laten doen ? Misschien is het beter om mijn blok ergens af te geven en een geresideerd model terug te kopen ? De lagers en transmissietandwielen zullen hier en daar immers ook wel aan vervanging toe zijn.

Hetzelfde geldt voor de carb. Na het gesputter en gepruttel de laatste maanden ben ik er van overtuigd dat deze ook wel een grondige revisie kan gebruiken. (Mijn brandstofpomp werkt volgens mij nog wel naar behoren)

Er zijn misschien mensen onder jullie die zeggen ... Breng dat ding naar de schroothoop en koop er een nieuwere twin of varadero voor terug. Ik vind echter dat de nieuwere fietsen een stukje karakter missen dat de rd04/07 wel heeft. Uiteindelijk hoop ik weer een sleutelvriendelijke, en vrolijk blaffende twin onder mn kont te hebben, waarmee ik weer jaren plezier zal hebben.

Als jullie tips hebben vwb de carb en het blok, dan hoor ik het graag.
Daarnaast hoop ik hier regelmatig wat text en foto's kwijt te kunnen van deze reanimatiepoging van mijn geliefde twinnetje.

Vriendelijke groeten en fijne dagen gewenst,

Remko
(insomnia)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 13:13 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Hardstike mooi  , gewoon opknappen , is  de moeite waard als je besluit nog jaren ermee te rijden .
Voor wat je motortje betreft , honen overmaats zuigers versnelingsbak revisie , dat kan aardig in de papieren gaan lopen , tenzij je het allemaal zelf doet , dan is er wel het een en ander aan gereedschap nodig .
Zou eens rond zoeken voor een blok met minder km's (ebay etc ) dat is goedkoper dan het blok reviseren , aan de andere kant weet je dan wel wat je hebt , er zijn  bedrijven waar je een cilinder kan laten honen , en er een juiste zuiger bij passen
laat eerst alles meten voor je onderdelen gaat aanschaffen .(meten is weten )
Dus cilinders eraf opmeten , speling cotroleren etc en dan besluiten wat je doet , en gaan kijken wat er voorhanden is aan zuigers etc , niet alle maten zijn altijd leverbaar is mijn ervaring .
En soms is het zelfs niet eens nodig om een overmaat te plaatsen dus meten .
Succes Olaf


AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 13:54 #3 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Hoi,

Leuk dat je dit doet ! Dat blok zal zeker in orde te brengen zijn, maar ja, tegen welke kostprijs...

Als je graag een big bore zuigerkit erop wil (want dat is wat ik uit je verhaal opmaak), dan moeten je cilinders ook geboord, niet enkel gehoond worden. Als het enkel is om er een frisse zuigerset in te hebben, neem dan eens contact op met powerseal.nl (ik denk dat die ook 4takt onder handen nemen).

Wat IK zou doen, is opteren voor een setje frisse zuigers en het blokje laten reviseren. Eventueel kan je een donorblok kopen met minder kms en daar gewoon een nieuw setje zuigers op (laten) zetten..., maar dan ben je zelden 100% zeker van de reele kmstand van dat blok natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 14:56 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Ik denk dat een visuële inspectie van zuigers / versnellingsbak al veel duidelijkheid zal bieden :)

Mooi dat je dit doet btw! Ben er zelf ook aan begonnen, maar economisch gezien is het toch niet slim geweest in mijn geval...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 20:34 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)

Beste AT-ers,..

Nog nooit heb ik een dagrit met jullie mee kunnen maken. Een paar maanden nadat ik lid werd deden zich allerlei plotselinge veranderingen voor, waardoor ik geen tijd meer had om echt motor te gaan rijden. Verandering van functie in vaste baan, opstart als ZZP-er ernaast, verhuizen en ... dit jaar een zoontje gekregen.

Ik was misschien nog wel op komen dagen als mijn AT in perfecte staat was geweest, maar helaas ....
Na een grote beurt en vervanging van enkele onderdelen, kwamen nog meer gebreken aan het licht van de bijna antieke RD04. Af en toe maar op een pit lopen en een flink vermogensverlies.

Ik heb afgelopen jaar de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn AT helemaal uit elkaar gesleuteld. alle stalen delen en het frame heb ik met mijn zwager gestraald, bijgelast en nogmaals gestraald en toen laten poedercoaten.
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in het opnieuw spaken van de velgen (nadat deze ook opnieuw gepoederd zijn) en het reconstrueren van de gehele kabelboom. (bijna al het rubber / isolatie is danig verweerd.)

Voor de voorvork heb ik op ebay nieuwe balhoofdlagers en een revisieset voor de vering gevonden.

Echter ... ik zit met twee aanzienlijke drempels ...

Het blok... Hoewel ik een set tweedehands zuigers en cylingers heb aangeschaft (de oude hadden 160k gelopen) ben ik bang dat het toch beter is om het blok groots aan te pakken. Er schijnen oversized zuigers op de markt te zijn, maar is dit een aanrader ?
De cylingers zullen sowieso gehoond moeten worden, maar waar kan ik dat het beste laten doen ? Misschien is het beter om mijn blok ergens af te geven en een geresideerd model terug te kopen ? De lagers en transmissietandwielen zullen hier en daar immers ook wel aan vervanging toe zijn.

Hetzelfde geldt voor de carb. Na het gesputter en gepruttel de laatste maanden ben ik er van overtuigd dat deze ook wel een grondige revisie kan gebruiken. (Mijn brandstofpomp werkt volgens mij nog wel naar behoren)

Er zijn misschien mensen onder jullie die zeggen ... Breng dat ding naar de schroothoop en koop er een nieuwere twin of varadero voor terug. Ik vind echter dat de nieuwere fietsen een stukje karakter missen dat de rd04/07 wel heeft. Uiteindelijk hoop ik weer een sleutelvriendelijke, en vrolijk blaffende twin onder mn kont te hebben, waarmee ik weer jaren plezier zal hebben.

Als jullie tips hebben vwb de carb en het blok, dan hoor ik het graag.
Daarnaast hoop ik hier regelmatig wat text en foto's kwijt te kunnen van deze reanimatiepoging van mijn geliefde twinnetje.

Vriendelijke groeten en fijne dagen gewenst,

Remko
(insomnia)


onder normale omstandigheden hoef je geen grootte problemen te erwachten

vaak ben je er met een top end revisie al een heel eind en de kosten bedragen uitbesteed dan ca 700-800 euro
een totale revisie loopt snel richting 1500-1800 euro

overweeg anders een ander motorblok,(zie vraag en aanbod tcn want daar staat er nog 1 beschikbaar (ca 55000km)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 21:51 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Hi Remko,

Meten is weten in dit geval  :D
Eerst dus eens e.e.a. demonteren en op (laten) meten. Daarna inventariseren wat er nodig is en wat niet en wat het gaat kosten.

Verder met Ad en Olaf: vaak is een top-end revisie voor zo'n blok voldoende. Als je het in eigen beheer doet moet het voor zo'n 4 a 500,- te doen zijn.
Zélf heb ik een tijdje terug bij een Transalp 600 blok met ook 160Kkm een top-end revisie gedaan. Cilinders laten opboren/honen (lukte nog nét binnen de slijtagelimiet) nieuwe zuigerveren, klepseals en nokkenaskettingen. Dat was 't wel. Samen met de nieuwe pakkingen was ik zo'n 450,- kwijt aan onderdelen, maar dat kan best wat goedkoper. Neem kontakt op met Ad Mies daarvoor. Hij kan je prima ADviseren  ;D  Had ik niet gedaan en achteraf spijt van  :-\

Bij dat blok waren overigens ook de nokkenassen en tuimelaars wel behoorlijk afgesleten, maar gezien de kilometers die er mee gemaakt gaan worden vond ik dat geen reden om te vervangen. Die gaan nog wel effe mee.

Verder niet eens de moeite genomen om het blok te splitsen. De versn.bak was goed toen ik 'm stilgezet had, dus waarom controleren  ::)

Succes met de klus, komt goed  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2009 22:56 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Ander blok. Klaar! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2009 11:41 #8 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Ik vind een totaal revisie altijd wel het mooiste, en als ik zo lees hoe grondig je de rest hebt aangepakt, waarom niet. Je bent misschien wel iets meer kwijt dan dat je een ander goed gebruikt blok hebt, maar aan de andere kant weet je dat hij met een revisie weer helemaal nieuwe is. En al kost de hele grap bij elkaar, dus helemaal opnieuwe opbouwen een keer 3500-4000 euro, daar koop je geen nieuwe motor voor met dat karakter en hij kan weer 10 jaar mee, is dus 400 per jaar, en iets meer als een euro per dag.

succes met je project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2009 16:41 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)

Ik vind een totaal revisie altijd wel het mooiste, en als ik zo lees hoe grondig je de rest hebt aangepakt, waarom niet. Je bent misschien wel iets meer kwijt dan dat je een ander goed gebruikt blok hebt, maar aan de andere kant weet je dat hij met een revisie weer helemaal nieuwe is. En al kost de hele grap bij elkaar, dus helemaal opnieuwe opbouwen een keer 3500-4000 euro, daar koop je geen nieuwe motor voor met dat karakter en hij kan weer 10 jaar mee, is dus 400 per jaar, en iets meer als een euro per dag.

succes met je project.

ik begrijp de uit een zetting best wel, maar  hou in de gaten dat voor motorfietsen ouder dan 10 jaar het lastig kan worden om aan wissel stukken te komen,
en dat je om je investering te beschermen je de motorfiets zeker moet laten taxeren
hier zitten dan weer restrictie aan  tav de dagwaarde
denk er goed over na alvorens een oude motorfiets geheel op te knappen en dan te gebruiken als dagelijks vervoermiddel
Dit brengt de nodige risico's mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2009 16:50 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
een leuk filmpje, en je kunt hier horen hoe hij eventueel gaat klinken



Misschien is het zelfs wel een clublid ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2009 17:29 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Jazeker, is een clublid......
volgens mij heet ie hier : africatwinner67

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2009 17:32 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)

Jazeker, is een clublid......

Lijkt me dus iemand die zeker een handje kan helpen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2010 13:48 #13 door insomnia
Beantwoord door insomnia in topic De grote renovatie (en hulp daarbij)
Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb verschillende handige tips voorbij zien komen en die zijn zeer welkom.

Ik denk dat het misschien het beste is om eerst het blok (gedemonteerd) te bekijken met iemand die er verstand van heeft. De versnellingsbak (versn 1/n/2) klonk al een beetje "koffiemolen", dus ik denk dat daar wat lagers vervangen moeten worden. Hij mist daar verder geen tanden oid.

Op het moment is het nog een onoverzichtelijke berg werk en blijven er véél vragen omhoog komen....

kleppen.. slijpen of nieuwe ?
nokkenassen nog ok, of nieuwe kopen ?
kettingen sowieso maar vervangen voor de zekerheid ?
welke lagers zijn aan vervanging toe ?
carburateur stellen / reviseren ?  (was voortheen een geknepen duitser met smalle inlaten)
Schokdemper achter vervangen door ander ? (ben nogal lang en zo komt ie misschien net ietsje hoger te staan)

En dan inderdaad het honen van de cylinders en de aanschaf van nieuwe zuigers...

SOMS .. zou ik inderdaad wel willen dat er ergens een gereviseerd blokje kant en klaar op de plank lag, dus als iemand nog een goed blok weet te liggen .. toevallig ... ergens ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden