Kink in de ketting

22 feb 2021 12:52 #1 door Joey
Kink in de ketting werd gestart door Joey
Hoi forumleden,

Allereerst, dit is mijn eerst post op het forum. Mocht dit nou niet de juiste plek zijn voor mijn vraag. Deel het en wijs mij de weg naar de goede plek op het forum. Alvast bedankt.

Ik heb in april 2020 mijn eerste motor gekocht. Een Honda Transalp uit 1996. Bij aankoop was de kettingset vervangen. Nu na ongeveer 12.000 KM is het mij opgevallen dat sommige schakels in de ketting in een kink blijven. Nu zou dit een teken kunnen zijn dat de ketting versleten is. Echter heb ik de ketting nog niet vaak moeten bijstellen en als ik de ketting over de tandwielen trek is er ook geen ruimte. Ketting lijkt dus in prima staat. Ik heb al geprobeerd met ketting cleaner om alles schoon en soepel te krijgen. Maar dan na een ritje blijven de kinken in de ketting.

Mijn vraag is

- 1. Hoe krijg ik de kinken uit de ketting?
- 2. De tandwielen zijn nog zeker niet versleten. Is het een idee als ik alleen de ketting vervang?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,

Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2021 13:14 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Kink in de ketting
Ik zou alles in 1 keer vervangen.
De tandwielen kosten de kop niet en alle problemen opgelost.
Het hele spul loopt op elkaar in.

PD06 1994 blauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2021 15:42 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Kink in de ketting
Joey,

Welkom hier.

We vinden het leuk als nieuwe leden zich even voorstellen, dat kan hier: transalpclub.nl/forum/alg-intro

Edit: ik zie net dat je je al hebt voorgesteld.

Dan vwb. je ketting: als ook na herhaaldelijk -goed- schoonmaken (niet met remmenreiniger !) er toch weer schakels niet/niet goed bewegen en dus in een 'kink' blijven, wordt het echt tijd om de ketting gewoon te vervangen.
Het is op afstand moeilijk in te schatten wat jij verstaat onder 'nog zeker niet versleten'. Je kan je daar soms aardig op verkijken.

Zelf zou ik, net als Oldtimer al schrijft, liever de hele boel vervangen dan weet je zeker dat je er weer een hele tijd tegenaan kan.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2021 15:52 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kink in de ketting
Joey,
12.000 km en dan al blijvende knikken in de ketting dat is vrij vlot.
Als gangbaar maken in gemonteerd staat niet meer lukt dan rest je niets anders dan vervangen en dan inderdaad ketting en tandwielen.
Ik weet niet wat voor een set na aankoop is gemonteerd maar als het een open ketting betreft (zonder O of X-ringen) dan zou je nog kunnen overwegen om de ketting te demonteren en uit te koken in kettingolie.

Eigenlijk minstens zo belangrijk is hoe voorkom je nu kinken in een ketting.
Het antwoord daarop is smeren, smeren en nog eens smeren.
Minimaal iedere 500 km en na een rit in de regen of pekel zo snel mogelijk.
Wel altijd smeren als de ketting na een rit nog warm is en ik ben zelf fan van versnellingsbak olie met een kwastje. Kost weinig en is super effectief, sterker nog DID (OEM leverancier van kettingen aan bijna alle grote motormerken)
adviseert ook om versnellingsbak olie te gebruiken.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2021 11:47 #5 door Joey
Beantwoord door Joey in topic Kink in de ketting
Beste forumleden,

Dank voor jullie antwoorden. Ik gebruikte altijd Motorrex kettingspray. Dat spul smeerde top! Later een busje Putoline Synthetische olie gehaald. En sinds ik dat spul heb gebruikt kreeg ik de kinken in de ketting. Ik heb altijd netjes de ketting ingesmeerd na 500 km op een warme ketting. De motor staat nu in de stalling, ik wil best even een foto van de tandwielen maken. Verder ben ik erachter gekomen dat de ketting 9000 km oud is. Goed het kan ook zijn dat de verkoper van de motor misschien niet zo eerlijk is geweest over het vervangen van de kettingset dat kan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2021 11:49 #6 door Joey
Beantwoord door Joey in topic Kink in de ketting
Nog even een vraag. Hebben jullie tips voor goede kettingsets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2021 17:47 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Kink in de ketting
Ik koop altijd spul van DID - bevalt me prima. Ik heb eigenlijk geen ervaring met andere merken :-)

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2021 20:43 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kink in de ketting
Ikke kan jou prima helpen
Ik verkoop nog steeds een goede kettingsets vanaf € 115,- ex verzending ( JT spul met kettingen van RK, did JT of stubaki
via de club aanbiedingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2021 21:38 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Kink in de ketting
Die kettingsprays heb ik ook altijd gebruikt , het smeert wel maar straatvuil, zand ed. blijven er aan plakken en slopen je ketting, beter is de tip van V-Twin hier boven. zelf gebruik ik een Osco smeersysteem en icm een DID ZVMX ketting rij ik er zeker 40000 km mee

Varadero SD02 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2021 23:26 #10 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Kink in de ketting
En hoe smeer je met versnellingsbak olie en Hoe dik moet je dat er op smeren?
Ik gebruik nog steeds spuitbussen.

Bedankt alvast!!

Groeten uut Drenthe

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2021 10:43 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kink in de ketting
Met een kwastje dun op een warme ketting smeren. Het hoeft maar heel dun dus maak er geen druipende ketting van.
Je zou voor een maximaal effect de ketting eerst ff met een doekje met lampenolie schoon kunnen maken. Dan goed drogen en insmeren.
Als er nu nog veel oude meuk op zit dan eerst goed reinigen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2021 12:08 #12 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Kink in de ketting
Bedankt voor de tip!!

Groeten uut Drenthe

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 14:54 - 16 mrt 2021 14:54 #13 door Joey
Beantwoord door Joey in topic Kink in de ketting
Ik zou nog een aantal foto's plaatsen van de ketting en de tandwielen. Aangezien ik van mening ben dat de tandwielen nog hartstikke nieuw zijn. Ben ik wel wat laat mee, maar wat is jullie oordeel? Ik heb de ketting echt super goed schoongemaakt met speciale kettingreiniger. Er zitten kleine kinkjes in. Maak ik mij teveel zorgen om die kinkjes? Of moet ik echt vervangen, ondanks de ketting niet te lang is en pas 9000 KM oud (als ik de verkoper van de motor moet geloven). Dank voor jullie antwoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 14:55 #14 door Joey
Beantwoord door Joey in topic Kink in de ketting
Nou mocht ik vervangen dan ga ik hier wel op in. Een kettingsetje online is een stuk duurder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 23:05 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kink in de ketting
De tandwielen lijken er zo op de foto's nog goed uit te zien. Van de ketting is dat niet te zeggen, die moet je beoordelen op rek en vaste punten door jou kinken genoemd.
Oorzaak van die vaste punten is veelal toch te weinig / niet op tijd smeren. Ik heb eerder de vrag gesteld wat voor een ketting het is. Is het een open ketting dan nog mogelijk te redden door de ketting te demonteren en uit te koken. Door O of X-ringen afgesloten ketting..... helaas die ga je niet meer gangbaar krijgen.
De vraag is nu, moet je direct vervangen ja/nee.
Dat is altijd lastig te zeggen. De ketting zal morgen bij het eerste het beste ritje echt niet direct breken maar ik zou er niet 14 dagen mee op vakantie gaan en hele dagen rijden.
Afhankelijk van de rek zou ik zeggen vervangen. Als je ergens een losse goedkope ketting kunt scoren (geen JT-ketting) dan zou ik de gok wel aandurven met de bestaande tandwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 10:14 #16 door Joey
Beantwoord door Joey in topic Kink in de ketting
Dank voor je antwoord. Het is een O ring ketting. Dus in dat geval gaat er gewoon een nieuwe op. Ik wil zeker geen risico's gaan nemen met brekende kettingen. Toch jammer. Ik dacht dat ik voldoende gesmeerd had, maar daar mag ik dus nog wel aan werken. Hartelijk dank voor de antwoorden!

Even een andere vraag en die is off topic (als dat mag), maar wat is jullie ervaring met schijven en blokken van Ferodo? Mijne zijn aan vervanging toe en die van Ferodo zijn goed geprijsd in vergelijking met Brembo. Maar remmen zijn nou ook wel een punt waarop je niet wil bezuinigen, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2021 08:04 #17 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Kink in de ketting
De ketting op mijn CRF250 Rally heeft dat ook hoor. Die ligt er fabrieksaf op en heeft het vanaf het begin. Ogeacht smering/onderhoud/welk product.
Dat is algemeen bekend. advrider.com/f/search/80780329/?q=CRF250...t=post&o=relevance&c [node]=15
Gewoon mee doorrijden en betere kwaliteit erop wanneer die aan vervanging toe is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2021 13:09 - 19 mrt 2021 13:10 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kink in de ketting
Feredo is een goed merk maar ik adviseer je om iets breder te kijken dan alleen de voor de hand liggende opties op het www.
Clubdealer Rob Geelen doet veel met Brembo wellicht dat hij een mooie prijs voor je heeft. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Brembo boven Feredo.
Ik adviseer je om wel ff na te denken wat voor soort remblokken je er op wilt hebben. Persoonlijk prefereer ik gesinterd boven organisch.

www.1stopmotoronderdelen.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden