Kettingvraag

06 mei 2021 08:36 #1 door Jef__vb
Kettingvraag werd gestart door Jef__vb
Vandaag bekeek ik even m'n ketting om te kijken of ik ze moet smeren. Da's het geval.

Het viel me echter op dat de rechterkant van de busjes nog gesmeerd is, terwijl de linkerkant droog is. Zie foto.

Betekent dit dat ze niet goed is uitgelijnd? Ik heb ze een tijdje geleden uitgelijnd met een tooltje, en nagemeten met de schuifmaat. De uitlijning leek me oké.


TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2021 12:07 #2 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Kettingvraag
Kan ook zijn dat je lager in de tandwielopnemer slecht is. Ik lijn altijd met een speciaal ketting laser uit.

www.mymotor.nl/ketting-laser-afsteller

Groet,
Gérard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2021 21:28 #3 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Kettingvraag
Bedankt voor je antwoord, Yank. Die lasertjes ken ik. 'k Vind het enkel wat duur.

Nog iets vreemds aan de ketting. Ze ligt er 5000km op. Vandaag zag ik dat ze wat slapjes hangt, en een tikje bijgespannen mag worden. Normaal gezien moet ik mijn kettingen pas bijspannen aan het begin (1000-2000) en aan't einde (rond de 20000) van haar levensduur. Het lijkt dus alsof er harder aan getrokken wordt dan anders. Het voortandwiel heeft ook best al wat slijtage vind ik, voor nog maar 5000km gedaan te hebben.

Mijn rechterpols is soepel, maar nu ook weer niet zo extreem...

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2021 09:00 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingvraag
Ketting moet normaal gesproken inderdaad na ca. 1000 km een keer bij gespannen worden, en zou dan vrijwel niet meer moeten verlopen tot hij aan het eind begint te raken.

Welk merk/type ketting en tandwielen ?

Bedenk ook dat een ketting een beetje kan bewegen op de tandwielen (zijwaarts), dit is bewust gedaan om een beetje 'scheef' zitten van de tandwielen ten opzichte van elkaar wat op te vangen.

Kun je ook eens kijken naar eventuele beweging in de tandwielkrans ? (gewoon nu, als alles gemonteerd is.) Zoals al even eerder gezegd kan het lager van de tandwielkrans een probleem zijn, mogelijk in combinatie met de transmissiedempers die ook wat speling toe staan.

Maar controleer ook even algehele achterwiel lager speling.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2021 13:30 - 08 mei 2021 13:32 #5 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Kettingvraag
Hey Rob,

Bedankt voor je antwoord. Mijn motor heeft 110.000km op de klok, dus de lagers hebben wel al gewerkt.

Tandwielen zijn een Superpinion voor en een Supersprox achter (15/48 - standaard dus). Ketting is van JT (X1R3).

De tandwielkrans zelf leek niet echt speling te hebben. Het achterwiel zelf wel een beetje (gecontroleerd met achterwiel opgekrikt). Ik hoorde ook een klein beetje geluid (tik) wanneer ik de speling op het achterwiel controleerde.

Ik heb het achterwiel eruit gehaald, en de as er weer in gestoken om te kijken of ik zo ook speling merkte. Ook op deze manier denk ik speling te merken. Ik weet niet hoeveel speling erop mag zitten, dus ik kan niet inschatten of de aanwezige speling normaal is. Filmpje van de speling:





Wanneer ik de wiellagers ronddraai, hoor ik geen schrapende geluiden. Ze draaien ook niet echt stroef.


Bij het lager aan de binnenkant van de tandwielkrans zag ik wat bramen in het vet zitten. Ik heb er wat vet af gehaald - duidelijk braampjes te zien. Hier hoort geen braam te zitten, vermoed ik. Ik heb het helemaal schoongemaakt, en heb gezien dat er hier en daar schade is aan het buitenste loopvlak van het lager. Zie foto's.




Mag ik concluderen dat mijn wiellagers aan vervanging toe zijn? En dat de speling op de achterwiellagers ertoe leidt dat de ketting sneller slijt dan gebruikelijk?

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2021 15:43 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingvraag
Altijd lastig beoordelen via video, maar het lijkt erop dat je lagers toch aan vervanging toe zijn.
Het is ook te controleren met het wiel gemonteerd. Als je dan de motor op de (midden)bok zet en aan het wiel 'wiebelt', dan behoort er 0 speling te zijn. Als er een lager stuk is, dan voel je dus beweging.

Verder heb ik zelf nog geen ervaring met de JT kettingen, maar de verhalen die ik op internet tegen kom zijn niet heel erg positief. Nu is dat natuurlijk al heel snel, want men is eerder geneigd klachten te schrijven dan positief, maar ik vond de frequentie van negatieve verhalen wel opvallend hoog.

Over de tandwielen van JT niets dan goeds.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2021 18:08 #7 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Kettingvraag
Bedankt Rob. Nieuwe lagers zitten er al in!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden