Honda Dominator 650

03 apr 2017 20:26 #1 door ChrisvdSchoot
Honda Dominator 650 werd gestart door ChrisvdSchoot
Zijn er nog speciale aandachtspunten waar ik rekening moet houden bij een Honda Dominator 650, even behoudens de gebruikelijke zaken zoals goed kijken naar de slijtagedelen?

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 23:26 #2 door hermann
Beantwoord door hermann in topic Honda Dominator 650
Hoi chris

Ik heb zelf nu 2 jaar een dominator uit1995.
Gebruik voor beetje allroad en soms naar werk.
Aandacht punt is wel olieverbruik en blauw roken.
Bij normaal gebruik (kan natuurlijk erg varieren)
Moet er bij ongeveer 50 a 60.000 km een nieuwe zuiger in. Eventueel gelijk revisie van cil kop / controle kleppen en geleiders etc.
Mijn heeft nu 57.500 gelopen gekocht op 52.000
Olie gebruik is niet buitensporig maar wel af en toe blauwe rook pluim.
Van de winter gaat er een nieuwe zuiger in en hij gaat zeker nog niet weg.
Heerlijk speeltje voor bij mijn transalp.
Gr herman

Transalp 600 PD06B '97

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2017 05:34 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda Dominator 650
Ik heb in 1995 een nieuwe dominator gekocht en een jaar of twee mee gereden, iets van 30000km , het ding zoop toen behoorlijk olie, als je er een hebt die dat nog niet doet of als je hem wilt reviseren dan kun je het beste een olie koeler er op zetten, deze zijn als setje te koop. verder heb ik heel wat kilometerteller kabels en dashboard lampjes versleten. Maar leuke motor om mee te rijden. Als je niet van plan bent om off road te gaan moet je eens kijken naar een Honda slr, heb ik hier ook nog een tijdje in huis gehad, das helemaal leuk voor op de rotondes ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2017 18:29 - 04 apr 2017 18:31 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Honda Dominator 650

Hoi chris

Ik heb zelf nu 2 jaar een dominator uit1995.

Van de winter gaat er een nieuwe zuiger in en hij gaat zeker nog niet weg.


Voor zover ik er iets van geleerd heb,

Oudere éénpitters zijn wegwerpartikelen. Als hij olie gaat gebruiken, is dat omdat de schraapveren (en ws ook de compressieveren) versleten zijn. Die verslijten omdat de zuiger gaat kantelen a.g.v. slijtage. De zuiger op zijn beurt gaat kantelen omdat het small-end versleten is. Dit veroorzaakt onbalans aan de krukas en meestal zijn de kruktappen wat meegesleten op de plek waar de krukaslagers zitten en het komt veel voor dat de lagerpassing in de motordeksel ook niet meer zuiver is.

De zuiger vervangen is zinloos. Je zult de cilinder ook moeten laten bewerken. Om niet binnen 1500km hetzelfde probleem weer te hebben, zul je de drijfstang en big-endlager moeten vervangen, alsmede de krukaslagers.

Als je alles zelf doet, kijk je naar 1000 tot 1400 euro. Met een duurzame slagingskans van minder dan 50%.

Beter een met weinig kilometers aanschaffen, of zo ene ouwe al olie bijvullend oprijden tot je het zat wordt  ;D


Zinloos. Ik raad het je met klem af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2017 20:46 #5 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Honda Dominator 650
Wel wat een mooie verhalen én een hoop tips, ik ga me even goed beraden wat verstandig is. In ieder geval bedankt voor alle input. Mocht ik overgaan tot een aanschaf dan laat ik dat nog weten.

Met vriendelijke groet Chris

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2020 08:15 #6 door Bronco
Beantwoord door Bronco in topic Honda Dominator 650
Ik heb nog een test uit een motorblad liggen waarin het motorblok van de Dominator nx 650 volledig uitelkaar ligt.
Alle delen zijn beoordeeld op slijtage.
Een heel informatief en leerzaam artikel.
Zal de moderator vragen of ik dit artikel mag plaatsen.

Daarnaast heb ik nog een uitgebreid testverslag in 4 delen van Moto73 waarin de Dominator met 3 andere allroad motoren wordt vergeleken: de Dominator wint glansrijk.
Indien belangstelling daarvoor dan graag pm.

Enige nadeel van een Dominator is inderdaad uiteindelijk slijtage van zuiger en cilinder.
Voordeel is het karakter en de eenvoud!

Grt Henk

Honda NX 650 1997 (Twinair, hyperpro, Hel remleidingen, ABP + Laser, TKC 80, Dave’s carb. mod)
BMW R 80 G/S 1989 (under construction)
Suzuki Jimny Style 4x4 2012, Rancho stuurdemper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden