Hoi,
Vorige week hyperpo voorveren in de NX 650 gezet.
Honda werkplaats handboek erbij en gaan....
Boutjes aan de onderzijde eerst losmaken als de vork nog compleet in de motor vastzit, wil dat niet dan (zoals bij mij ) heb je een home made tooltje nodig. In dit geval van een kennis een tool geleend: dop uitwendig 22 mm gelast aan een draadeind M14 van 60 cm.
Die heb ik in de vork gedrukt toen ik de vorkpoot van de motor had gehaald, boutje losdraaien (eventueel met luchtratel en voilà. Daarna de stofhoes verwijderen, de klem verwijderen en de keerring vervangen. Ik heb de originele stofhoezen weer gebruikt (16000 km gereden en 22 jaar oud, omdat de nieuwe niet pasten, was ook tip van de motorkennis en handelaar).
Heb alle onderdelen gereinigd en in de goede volgorde in elkaar gezet.
Je hebt 592 cc vorkolie nodig per vork, dus 1 ltr is niet genoeg.
Denk erom dat je de vorkpoten zonder veer gelijktijdig vult, zodat bovenkant vorkpoot tot oliepeil gelijk is..........
Als je de dop weer op de vorkpoot wilt draaien is daar eigenlijk maar een goede manier voor:
Vorkpoot tussen de bovenbenen, vorkpoot uittrekken, veer steekt stukje uit.....dop op de vorkpoot drukken en met de linkerhand de chroombuis draaien. Op deze manier spaar je het fijne schroefdraad op de dop......hoe weet ik dat........
Het rijdt fantastisch!
Oh ja, reinig de vorkrubbers goed van binnen, zeker als de keerringen lek waren en spuit de vorkpoten aan alle kanten in met WD 40 en check en reinig jaarlijks je vorkpoten.
En nu de grootste uitgave de achterveer en schokdemper vervangen, schijn je een geheel andere fiets te krijgen........
Wordt vervolgd, groet Henk
Honda NX 650 1997 (Twinair, hyperpro, Hel remleidingen, ABP + Laser, TKC 80, Dave’s carb. mod)
BMW R 80 G/S 1989 (under construction)
Suzuki Jimny Style 4x4 2012, Rancho stuurdemper