Geen kik

30 aug 2021 15:40 #21 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Geen kik
Dat heeft toch pas zin als de motor draait. De spanningsregelaar doet nog niks als ie uitstaat he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 17:14 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Geen kik
Als alles weg valt op ALLE plekken ??
Wat zijn dan ALLE plekken ? Ook bij je accu zelf ??? De omschrijving is wat vaag op deze manier. (Is ook lastig om in tekst iets te omschrijven, dus ik neem je niets kwalijk ;) )

Spanningsregelaar speelt geen rol in dit verhaal. Die komt pas kijken als de motor draait.

Als je geen stroom hebt op welke rode draad dan ook bij je contact slot, dan is er dus geen spanning naar je contact slot toe.

Als je wel stroom hebt op een rode draad, ook die stroom valt weg als je contact om draait, dan verdenk ik nog steeds de accu, danwel een losse draad (massa of plus) die door de spanning die je gevraagd wordt net het contact verbreekt. Het losse lampje direct op de accu heeft daar geen last van.

Electra op de motor kan soms heel frustrerend zijn, zeker als je er niet al te veel kaas van gegeten hebt. Maar zelfs ik sta soms nog wel eens voor raadsels die dan door goed meten en logisch nadenken toch gewoon opgelost worden.

Weet ook niet waar de motor staat, maar ik heb een haal-service ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 22:18 #23 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Geen stroom nergens als het slot omgedraaid is, behalve aan de batterij zelf.

Mijn voorlopige conclusies :

Ik ben er wel zeker van dat een batterij niet plots in één seconde van goed naar totaal niks kan gaan, en ik heb ook al aangetoond dat er minstens genoeg batterij is om de lichtjes te laten branden.

Massa kan het ook niet zijn want ik nam bij alle testen massa van verschillende plaatsen op het metaalwerk, daar zit dus massa.

Slot gebypassed, maar de zelfde verschijnselen gebeuren als ik contact maak via de stekker.

Alle stekkers die ik tegenkwam heb ik gecheckt, alle zekeringen ook.

Een losse draad is altijd los en zou dus ook geen spanning doorgeven met het slot uit.

Blijft over : Iets sluit alles kort zodra het stroom krijgt, dat kan alleen defecte electronica denk ik.

Ik dacht ook aan de dynamo, maar naar het schijnt gaan die heel zelden kapot.

Als de spanningsregelaar niet werkt geeft die geen spanning door naar niks volgens mij, of de motor nu draait of niet. Ik blijf hangen op die mogelijkheid want ik zie geen andere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 22:19 - 30 aug 2021 22:20 #24 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Weet ook niet waar de motor staat, maar ik heb een haal-service ;)[/quote]


't Is België :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 22:19 - 30 aug 2021 22:26 #25 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
je hebt eerst gewoon contact, dan komt die onder stroom. Regelt volgens mij de juiste spanning naar alles, niet alleen de motor.
De CDI regelt de motor, voor zover ik het allemaal al dan niet snap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 22:53 - 30 aug 2021 22:54 #26 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Geen kik
Denk je eraan dat de spanningsregelaar alleen de opgewekte spanning van de dynamo regelt naar een nette laadspanning van zeg 13.nogwat volt. De spanning in je circuit komt gewoon van de accu zolang de motor niet draait.

Ik denk toch dat je of iets verkeerds meet/concludeert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 00:26 #27 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
da's goed mogelijk dat ik verkeerd redeneer. Weinig echte kennis.

Als ik naar de spanningsregelaar kijk zie ik een heleboel draden. Die zijn voor een aantal dingen denk ik dan, niet alleen om de batterij op te laden. Ook als het contact aan staat gaat die volgens mij de ruwe stroom van de batterij omvormen naar de juiste spanning voor alles. Maar misschien ben ik verkeerd.
Wat zeker is, is dat er batterijstroom naartoe gaat, niet alleen dynamostroom, dat mat ik.
Bizar allemaal voor iemand die niet erg veel weet :-/ Het goede nieuws is, nadat dit opgelost is zal ik meer weten :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 00:43 #28 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Geen kik
Ja kijk. Die batterij levert dus al prima spanning voor de hele mikmak, zo'n 12,6V. Zolang de motor uitstaat, doet die spanningsregelaar nog niks zinnigs. Pas bij draaiende motor krijgt die van de dynamo een veel te hoge wisselspanning door die 3 gele draden en dat regelt ie terug naar een laadspanning van 13,5V ongeveer.

Zolang je dus een probleem hebt bij niet-draaiende motor, hoef je in ieder geval de oorzaak niet bij de regelaar te zoeken :).

Als de batterij 12.6V aangeeft gemeten op de polen, moet ie dat ook doen bij contact aan, gemeten op de polen. Wat ik me nu afvraag is waar meet je wat. Je geeft aan dat bij contact aan alle spanning weg is. Nou kan dat in principe niet als er nog leven in die batterij zit en dat heb je met een lamp ook getest. Maar wat bedoel je precies, waar meet je wat en waar meet je opeens niks meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 07:07 - 31 aug 2021 07:09 #29 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
aan de batterij altijd spanning.
Als ik contact af heb meet ik stroom aan de stekker van het contactslot, leg ik contact aan dan is het weg.
Leg ik contact af dan heb ik spanning die binnenkomt aan de ene kant van de spanningsregelaar, leg ik contact aan heb ik niets meer.
Bij contact af is er blijkbaar stroom, bij contact aan is er niks voor nergens (behalve aan de batterij zelf).

Het is gebeurd ineens, zonder te rijden, zonder beweging. Ik legde contact normaal aan, probeerde te starten en poef alles weg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 07:59 #30 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Controleer nou gewoon alle aansluitingen zoals aangegeven. Je hebt gewoon ergens een slecht contact.
Alleen meten lost zo niks op

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 09:29 #31 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Geen kik
Nog 1 poging van mijn kant dan ;)

Geen stroom nergens als het slot omgedraaid is, behalve aan de batterij zelf.


Aan het contact slot bij de 2 rode draden. Op 1 draad staat 12Volt continue.
Als je die kortsluit met de andere rode draad heb je op die plek geen spanning meer ?
En dan meet jij aan de accu gewoon 12 volt ? Van daaruit moet je dus even verder meten. Gewoon vanaf de accu doorgaan tot de plek waar je geen spanning meer meet.
Dus eerste plek, ingang hoofd zekering.
Tweede plek, uitgang hoofd zekering.
(En ja, het kan heel lastig worden omdat je nergens echt de meter op de kabel kunt zetten)

Steek gewoon ook eens een andere hoofdzekering en controleer de stekkers bij de hoofd zekering, en/of sluit eens (met een zekering er tussen) een kabel aan rechtstreeks van de accu naar je contactslot (ter vervanging van de continue plus die je nu bij je contact meet)

Het kan bijna niet zijn dat je niets meer meet. Bij een kortsluiting verwacht je echt een zekering die springt.

Tja, en anders weet ik het op afstand ook even niet. Zou ik m hier moeten hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 12:39 #32 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Mijn idee Rob. Zo komen we geen ruk verder terwijl het een goed traceerbaar probleem is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 13:03 - 31 aug 2021 13:09 #33 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
dat deed ik dus al allemaal, ik controleerde elke stekker die ik vond. Allemaal één voor één even los gemaakt ook. Elke zekering op zicht én op weerstand gecontroleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2021 13:46 #34 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
hij start als ik het relais overbrug !
Dan heb ik ook lichtjes als hij draait.
Zonder dat hij draait geen lichtjes meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2021 15:40 #35 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
OPGELOST !
De stekker aan de hoofdzekering zat binnenin gesmolten. Was niet meteen te zien. Was ook niet meer uit elkaar te halen.
Die stekker is niet apart te krijgen, hoort bij de kabelboom, dus zelf iets gefixt. Werkt.
Accu nog goed. Spanningsregelaar nu in de gaten te houden want er is een reden waarom dit gebeurd is.
Zo hadden we allemaal een beetje gelijk.
draadje dus afgesloten :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2021 16:17 #36 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Geen kik
hm. Mogelijk vuil, hogere weerstand en daarmee warmte in die stekker?

Kijk dan voor de zekerheid ook die stekker van dynamo naar spanningsregelaar na. Bij voorkeur soldeer je die gele draden met elkaar door, en haal je daarmee de stekker ertussenuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2021 17:08 #37 door jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2021 18:26 #38 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik

Peter Meyvaert schreef : dat deed ik dus al allemaal, ik controleerde elke stekker die ik vond. Allemaal één voor één even los gemaakt ook. Elke zekering op zicht én op weerstand gecontroleerd.


Dus niet allemaal 😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2021 08:32 #39 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Geen kik
Het is altijd de laatste stekker :-) :-) :-)

Fijn dat het gevonden is !

Smelten van stekkers komt door hoge overgangsweerstanden = vuil / corrosie / slecht contact.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden