Geen kik

27 aug 2021 23:56 #1 door Peter Meyvaert
Geen kik werd gestart door Peter Meyvaert
Hoi, vraag. Voor het eerst in 28 jaar een raar probleem met m'n Transalp 600 van 93.

Ik leg het contact aan. Ik draai de sleutel en alles vliegt uit. Niks meer, geen lampje, niks.

Zekeringen gecontroleerd en alles goed (kastje aan de sleutel en eentje naast de batterij. Zijn er nog andere zekeringen ?)

Ik heb geen idee hoe te beginnen. Iemand al eens voorgehad ?

:?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 06:24 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Meet eens op de rode draad op de steker naast de km teller( 3 draden)
Heb je daar spanning dan oorzaak in contactslot.
Geen spanning, dan oorzaak tussen accu en contact

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 14:20 #3 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Ik ken er niet zoveel van, maar voor zover ik de meting begrijp geeft het slot contact. Er zit vol stroom op de batterij en de hoofzekering 30A is okee. Heb geen idee waar te zoeken :-/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 14:45 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Geen kik
Tja, electra.....

1) accu OK ? (had je al uitgesloten volgens mij)
2) meet je 12 volt bij je contact slot ?
3) draai contactsleutel om, meet je dan 12 volt bij je zekering kastje ?

dan zou eigenlijk alles moeten werken.....

Laatst een klant hier waar ook alles uit viel, en daar was het draadje in het contactslot los gekomen. Is wel even pielen om overal fatsoenlijk bij te komen en los te krijgen, maar het zou moeten lukken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 16:50 - 28 aug 2021 19:03 #5 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
accu okee, meer dan 12V

In de zekeringskast meet ik niks, maar ik weet amper waar ik moet meten.

Opvallend, aan het contact (rode draadje) meet ik 12volt, maar zodra ik de sleutel omdraai (start) valt alles weg.
Heb geen idee wat dit betekent :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 18:16 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Dan heb je ergens een slecht contact. Controleer alle stekkers, te beginnen bij de accu. Maak de contacten goed schoon. Ook de zekeringen.
Gegarandeerd dat daar de storing zit

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2021 19:19 #7 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Ik lees hier en daar over de spanningsregelaar die het soms laat afweten met ongeveer dezelfde verschijnselen. Weet jij hoe ik kan controleren of die werkt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 09:06 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Dat kun je meten als hij loopt.
Maar als je accu echt vol is dan is de sr in orde.
Weet je zeker dat je accu goed is ????
Als de motor loopt meet je ongebeer 13.5 volt op de polen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 16:03 #9 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
ja 13,5. inderdaad, maar ik legde hem pas een nacht aan de lader.
Maar nu ik terugdenk. Laatste keer dat ik 'm starte moest ik de verlichting uitdoen of hij had niet voldoende om rond te draaien. Hij was toen dus niet goed opgeladen.
Ik dacht dat het aan de redelijk oude batterij lag maar die blijkt dus nog steeds op te laden tot volle spanning.
Als ik dan alle gedachten optel (mijn hersens werken traag) dan heb ik toch een sterk vermoeden in de richting van de spanningsregelaar, of dynamo (weet niet hoe die eruit ziet) , of of of ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 16:16 - 29 aug 2021 16:17 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Volle spanning is geen vol vermogen. Probeer echt eens een andere accu.
Heb het vermoeden dat hij echt aan z,n eind is.
Hij kan wel 12 volt geven maar als je meet terwijl je start zal die compleet instorten

SR zit achter je accu. Dat ding met ribbels.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 18:01 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Geen kik
Ik heb accu's gezien die keurig 12V op de multimeter lieten zien maar nog geen lampje konden laten branden.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 18:34 #12 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Dat zou me zéér sterk verwonderen. Van gewoon starten opeens naar geen lampje meer kunnen laten branden ? En dan nog steeds 13,5 V uitlezen?
Een accu die op is gaat iets of wat geleidelijk. Ik zou minstens de controlelampjes flauw zien oplichten gedurende een tijdje.
Nee, dat kan niet de juiste piste zijn. De symptomen kloppen niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 19:24 - 29 aug 2021 19:26 #13 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Geen kik
Zou het toch nog eens in overweging nemen. Ik heb enkele weken geleden de motobatt accu kunnen vervangen, exact met deze symptomen zoals in de posts boven je worden aangegeven :).

Edit: wat niet wilt zeggen dat er niet mogelijk meer aan de hand is, maar daar kom je nu niet even achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2021 23:39 #14 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
ik heb nog een batterij staan. Ik kan die net zo goed even opladen, maar of die nog goed is weet ik niet, staat er al lang.
Vannacht kan ik toch niks meer doen dus laad ik die even op en probeer ik die even :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 08:19 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Geen kik
Ah, ik had uit je eerste bericht niet opgemaakt dat je dus WEL stroom hebt als je de eerste keer contact aan zet. Dan komt het dus neer op een los contact, of gewoon een echt overleden accu.

De start capaciteit van de accu is bepalend of deze wel goed werk kan verrichten. Op het moment dat je spanning vraagt (start knop in drukt) kan deze dusdanig naar beneden vallen dat alles lijkt uit te vallen. Maar ook een los contact (vaak een accu kabel, maar laatst ook de massa kabel aan het blok bij iemand) kan dit effect hebben.

Dus 1, zorg voor een goede accu, die goed is aangesloten, en 2 controleer de aansluitingen....

(Maar eigenlijk herhaal ik dus alleen maar wat er hierboven al eerder gezegd is)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 14:31 #16 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
nee ik heb geen kik, geen lichtje, niets, maar de batterijstroom is wel overal wanneer ik het contact NIET aanzet.
Het valt overal weg zodra ik de sleutel op contact zet, niet als ik probeer te starten.
Het is dus iets wat kort sluit enkel als het contact aan ligt.
Om het slot zelf als probleem uit te sluiten zou ik moeten weten welke draadjes aan het slot ik kan bypassen, ik experimenteer daar zometeen even mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 14:55 #17 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Geen kik
de rode steker is van het contactslot ,steker los maken
en met een zekering bv van 30 AMP de rode draden verbinden
als de motor nog niet start dan is tocht echt de accu stuk

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 15:18 - 30 aug 2021 15:25 #18 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
Dank ! Fotootje helpt altijd. Het slot heeft drie draadjes. Welke ik ook verbind, er gebeurt niets. Dus het slot zal niet het probleem zijn. Zit verderop. Batterij werkt, heb er even een autolamp op aangesloten en die brandt. Zou dus minstens "iets" moeten geven. De controlelampjes zouden moeten branden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 15:28 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen kik
Sluit de 2 dikke draden bovenop het startrelais een kort.
Draait de startmotor dan??
Verder, vandaag toevallig een storing opgelost die dezelfde symptonen had en er bleek een stekker binnen in de rode naast de teller losgebroken te zijn van de kabel.
Niks aan te zien , maar geen contact meer.
Vanaf het startrelais tot het contactslot is het primaire circuit. Daar moet je het zoeken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 15:28 #20 door Peter Meyvaert
Beantwoord door Peter Meyvaert in topic Geen kik
er komt stroom tot aan de spanningsregelaar. Ik zou kunnen meten of er ook stroom uitkomt, als ik wist waar ik die zou moeten meten. Het zijn een boel draden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden