Hallo Remco,
Leuk, klinkt als een fantastische trip.
Is je huidige schokbreker achter stuk? Hoeveel weeg je, en hoeveel kg aan bagage denk je mee te nemen?
Als hij niet stuk is en het nog goed doet, hoef je hem m.i. nergens voor vervangen. Zeker omdat je zelf aangeeft dat je geen offroad gaat opzoeken.
Ik heb deze zomer een deel van je route gedaan op mijn 650. (Turkije en Irak - 2,5 maand / 20.000km). 80% verhard, gok ik. Zoals je zelf aangeeft, zijn de wegen niet overal schitterend, en kom je sowieso op onverharde paden terecht.
Voor mij volstond de originele vering. Ik weeg zelf 75kg, en had 30kg bagage bij. Mijn vriendin heeft 3 weken meegereden achterop (totale gewicht was +/- 180kg). We hebben samen ook best wat onverhard gereden. Niks geen problemen gehad met die achtervering gehad.
Mijn schokbreker is overigens ook nog gewoon de originele (m'n motor had 111.000km op de klok toen ik vertrok). Wanneer ik ga reizen, stel ik de preload gewoon in op de max.
Als je lichaamsgewicht niet exuberant is en je huidige schokbreker doet het nog goed, vraag jezelf dan even goed af waarom je geld zou spenderen aan een andere (noodzaak vs. idee).
In de landen die je gaat bezoeken kan het moeilijk zijn om aan reserve-onderdelen te komen, da's waar. Maar wat ga je verder dan nog allemaal preventief vervangen...
Als je je voorvering goedkoop wilt upgraden (en je veringen zelf zijn nog oké), kan je eens proberen wat het geeft als je spacers bovenop je veringen plaatst, eventueel icm dikkere olie. Heb ik bij mijn motor gedaan (bij/met/dankzij Waffie), en dat maakte een wereld van verschil (veeeeeel strakker en stugger).
Keuzes, keuzes...