Advies gevraagd schokbreker

16 sept 2021 11:45 #1 door Remco
Advies gevraagd schokbreker werd gestart door Remco
Hallo allemaal,

Volgend jaar ga ik met mijn net aangeschafte Transalp 650 een reis maken naar Iran en Irak, via Turkije, Georgie en Azerbeidjan. Ik heb dus ruim de tijd om de motor (en mezelf ;)) te prepareren.
Ik ga geen offroad wegen opzoeken, maar zal zeker slechte wegen en gravelpaadjes tegenkomen.
Alles met volle bepakking, dus een upgrade voor de vering lijkt mij verstandig.
In de voorvork wil ik progressieve veren - laten - monteren, maar wat moet ik met de schokbreker?

Ideaal gezien haal ik gewoon een nieuwe van een gerennomeerd merk.
Maar ja; da's best duur en omdat die reis ook niet goedkoop zal worden, probeer ik de kosten zoveel mogelijk te drukken.

Ik zie daarom twee opties:
- de huidige schokbreker behouden en hier een nieuwe veer opzetten (de motor heeft zo'n 54.000 gelopen, ik zie geen lekkages aan de scholbreker)
- een tweedehands scholbreker van een goed merk. Ik heb een Wilbers te koop zien staan voor 200 euro en hij ziet er als nieuw uit. Maar ja; dat blijft natuurlijk een gok.

Wat zouden jullie doen?
Ik ben benieuwd.

groeten Remco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 14:51 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Advies gevraagd schokbreker
Tja, dilemma's.

Dan zul je jezelf dus moeten af vragen wat je er voor over hebt als je het niet hebt vervangen ? Of wel vervangen door een gebruikt (onbekende toestand) onderdeel ?
Wil je dan, als het toch stuk gaat, een week (of misschien wel langer) moeten wachten op een plek waar misschien wel geen ruk te beleven is ?

De reis kost al genoeg natuurlijk, maar maakt dat stukje extra dan op het hele budget nog veel uit ?

Los van de overwegingen, en het feit dat alles natuurlijk een keer stuk kan:
een nieuwe is natuurlijk de meest veilige, maar duurste keuze
gebruikt aftermarket is zeker een verbetering, en misschien kun je overwegen deze gewoon te laten servicen (nieuwe keerringen olie e.d.). Kost ook wel een flinke duit, maar zal minder zijn dan een volledig nieuwe.
de oude verbeteren met een nieuwe veer is maar een beperkte verbetering.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 16:39 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Advies gevraagd schokbreker
Mijn Transalp heeft bijna 140000 km
Alle veren en schokdempers zijn nog origineel en niet 'geserviced'.
Ik reisde met deze motor bijna alle continenten af, op alle soorten wegen, en zelfs op eindeloze steppes.
Turkije heeft perfecte wegen, beter dan in België.

Een Transalp heeft wel degelijk zwakke punten: gebrek aan onderhoud, elektronica, en de berijder.
De meeste problemen zijn mineur en los je ter plaatse op.

Het meest gerenommeerde merk is dus 'Honda'.

En waarom koop je een Transalp, wanneer je juist die sterke en betrouwbare onderdelen na 50000km reeds zou vervangen zonder duidelijke aanleiding?
Laat je motor dus grondig nazien, en vervang dat wat Rob of Waffie aangeven.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 17:25 #4 door Remco
Beantwoord door Remco in topic Advies gevraagd schokbreker
hmmm, eigenlijk best een goed punt.
Thnx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 17:45 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Advies gevraagd schokbreker
Als de demping van de schokbreker nog goed is zou je kunnen volstaan met nieuwe veren voor en achter.
Dat heb ik gedaan, Hyperpro.
De investering meer dan waard.
Voorheen zette ik me altijd een beetje schrap voor flinke kuilen, nu absorbeert de vering dat soepeltjes.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2021 16:18 #6 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Advies gevraagd schokbreker
Hallo Remco,

Leuk, klinkt als een fantastische trip.

Is je huidige schokbreker achter stuk? Hoeveel weeg je, en hoeveel kg aan bagage denk je mee te nemen?

Als hij niet stuk is en het nog goed doet, hoef je hem m.i. nergens voor vervangen. Zeker omdat je zelf aangeeft dat je geen offroad gaat opzoeken.

Ik heb deze zomer een deel van je route gedaan op mijn 650. (Turkije en Irak - 2,5 maand / 20.000km). 80% verhard, gok ik. Zoals je zelf aangeeft, zijn de wegen niet overal schitterend, en kom je sowieso op onverharde paden terecht.

Voor mij volstond de originele vering. Ik weeg zelf 75kg, en had 30kg bagage bij. Mijn vriendin heeft 3 weken meegereden achterop (totale gewicht was +/- 180kg). We hebben samen ook best wat onverhard gereden. Niks geen problemen gehad met die achtervering gehad.

Mijn schokbreker is overigens ook nog gewoon de originele (m'n motor had 111.000km op de klok toen ik vertrok). Wanneer ik ga reizen, stel ik de preload gewoon in op de max.

Als je lichaamsgewicht niet exuberant is en je huidige schokbreker doet het nog goed, vraag jezelf dan even goed af waarom je geld zou spenderen aan een andere (noodzaak vs. idee).


In de landen die je gaat bezoeken kan het moeilijk zijn om aan reserve-onderdelen te komen, da's waar. Maar wat ga je verder dan nog allemaal preventief vervangen...

Als je je voorvering goedkoop wilt upgraden (en je veringen zelf zijn nog oké), kan je eens proberen wat het geeft als je spacers bovenop je veringen plaatst, eventueel icm dikkere olie. Heb ik bij mijn motor gedaan (bij/met/dankzij Waffie), en dat maakte een wereld van verschil (veeeeeel strakker en stugger).


Keuzes, keuzes... :P :P

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2021 09:44 #7 door Remco
Beantwoord door Remco in topic Advies gevraagd schokbreker
Dank voor je reaktie.
Ik ben een lichtgewicht (65 kg), dus dat is geen probleem.
Ik denk dat ik gewoon de schokbreker laat nakijken door iemand met verstand er van. En - als ie goed is - deze gewoon laat zitten.

Groeten Remco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden