Lichter maker XL700v

18 sept 2021 12:53 #1 door Cor
Lichter maker XL700v werd gestart door Cor
Hi allemaal,

Graag wil ik meer offroad gaan rijden op de Transalp, ondanks dat deze er niet optimaal voor is (kleiner voorwiel, vering meer op weggebruik gericht, gewicht etc). Dat brengt o.a. de volgende vraag met zich mee: wat zijn de beste manieren om de Transalp 700 líchter te maken? Ik begrijp dat het makkelijker is zelf 10kg af te vallen ipv 10kg gewicht van de XL te halen, bv. middels een andere demper of verwijdering middenbok, maar ben benieuwd welke andere ideeën er hiervoor zijn.

Nat scheelt de Transalp tenslotte toch ruim 25kg met bijvoorbeeld de Tenere 700 die dan ook nog eens meer vermogen heeft.

Vergelijking

Voor de goede orde: ik snap dat de aanschaf van bv. een CRF300L een makkelijkere stap is om meer TET te rijden, maar wil ook graag de stap met de Transalp verkennen en ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën/suggesties.

Immer dankbaar,
Cor

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2021 13:11 #2 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Lichter maker XL700v
Je kunt de katalysator vervangen door een linkpipe, scheelt een paar kilo.

Daarnaast zou een andere demper lichter kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2021 13:21 #3 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Lichter maker XL700v

adriaan_XL700V schreef : Je kunt de katalysator vervangen door een linkpipe, scheelt een paar kilo.

Daarnaast zou een andere demper lichter kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee


Wow, goeie! Dat is flink. Met geheel nieuwe uitlaat kun je zo'n 8kg besparen, lees ik!

"Weight saving is fairly impressive as this LeoVince exhaust shaves 74% off the stock item, reducing the weight from 10.70kg down to 2.69kg."

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2021 15:58 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lichter maker XL700v
Uitlaat is de grootste winst inderdaad.

Bijrijders stepjes scheelt ook alweer heel wat, maar die zitten eigenlijk ook op een plek dat ze wel wat op kunnen vangen in geval van een valpartijtje.

Veel meer zal niet meevallen om aan gewicht te besparen. ABS is eventueel ook wel weg te halen, maar of je dat moet willen.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2021 16:11 #5 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Lichter maker XL700v

robgoesdakar schreef : Uitlaat is de grootste winst inderdaad.

Bijrijders stepjes scheelt ook alweer heel wat, maar die zitten eigenlijk ook op een plek dat ze wel wat op kunnen vangen in geval van een valpartijtje.

Veel meer zal niet meevallen om aan gewicht te besparen. ABS is eventueel ook wel weg te halen, maar of je dat moet willen.....


Dank, Rob! Ik heb een XL700V, geen VA, dus geen ABS. Ik kan verder ook niet zoveel bedenken, inderdaad.

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2021 12:58 #6 door alain
Beantwoord door alain in topic Lichter maker XL700v
Tan maar half vullen, en wat vaker gaan tanken: 5 tot 10 kg gespaard.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2021 13:09 #7 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Lichter maker XL700v
Niet slecht :)

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2021 20:40 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lichter maker XL700v
www.nr1motor.nl/jmt-accu-lithium-ion-ytz...html?motor=2187-2009 , 3x lichter dan normale accu. Je zou de rechter voorste remschijf plus remklauw en leidingen kunnen verwijderen.

Als je de kat eruit haalt kan het luchtsyteem er ook af : www.bike-parts-honda.com/honda-motorcycl...F8S1/F__1901/2/12392

Een alu stuur weegt minder dan een stalen versie, zo ook de rem en koppelingshendel.

Bij banden zit er ook nog al eens verschil in gewicht, daar valt ook nog wel wat te halen denk ik.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2021 15:18 #9 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Lichter maker XL700v

xrvtuur schreef : www.nr1motor.nl/jmt-accu-lithium-ion-ytz...html?motor=2187-2009 , 3x lichter dan normale accu. Je zou de rechter voorste remschijf plus remklauw en leidingen kunnen verwijderen.

Als je de kat eruit haalt kan het luchtsyteem er ook af : www.bike-parts-honda.com/honda-motorcycl...F8S1/F__1901/2/12392

Een alu stuur weegt minder dan een stalen versie, zo ook de rem en koppelingshendel.

Bij banden zit er ook nog al eens verschil in gewicht, daar valt ook nog wel wat te halen denk ik.


Kijk, now we're talking! Veel dank, xrvtuur!

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2021 10:41 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lichter maker XL700v
Maar eerlijk gezegd denk ik dat die paar kg niet veel uit gaat maken in je offroad beleving met de Alp700, aan het eind van de dag blijft het toch een motor met korte veerwegen en een 19inch voorwiel. Je kan beter je rijstijl aanpassen aan je motor. Als je op YouTube zoekt naar Transalp 700 offroad dan kom je zat filmpjes tegen van mensen die er nog aardig mee van het padje gaan. Een paar goeie banden helpt natuurlijk altijd maar verder zou ik mijn motor niet te ver slopen, beter een paar kilo erbij in de vorm van valbeugels en goeie handkap beugels.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden