Oliepeil controleren Zijstandaard volgens Owners Manual?!

21 nov 2021 11:29 - 21 nov 2021 11:47 #1 door MartinusB
Dag allemaal,

Om mijn motor goed te leren kennen controleer ik regelmatig het oliepeil. Nu is mij verteld dat je dit doet met de motor rechtop. Nou dat lijkt dus logisch! Op de zijstandaard loopt de olie weg naar de linkerhelft van het carter. En wat ik hier zo op het forum kan vinden is rechtop peilen een must. Maar als ik door het boekje blader kom ik toch iets anders tegen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de motor op de zijstandaard moet zetten om te peilen, maar aan de andere kant kan ik ook lastig verteren dat Honda foute informatie in hun handleidingen zet. Zou dit een vertaalfoutje zijn (van mijn kant, of van Honda's kant) of moet ik toch echt de olie op de zijstandaard peilen?! Dat zou dan toch vreemd zijn...

(zie bijlage)


Ex-overh. Transalp 650 (RD11-2005)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2021 12:27 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Oliepeil controleren Zijstandaard volgens Owners Manual?!
Ik lees inderdaad hetzelfde als jij ja :cheer: Maar dat klopt uiteraard niet :ohmy:
Olie peilen doe je idd in de ‘rechtop’ positie en niet op de zijstandaard!

- beginnen met warme motor of warm laten draaien (of áltijd koud meten, zie ik ook geen bezwaar in).
- motor af en op de zijstandaard de olie een paar minuten onderin laten zakken.
- peilstok er uit, schoonvegen en weer terughangen zónder in te schroeven.
- motor eventjes rechtop zetten en houden (gewoon op de wielen rechtop balanceren).
- terug op de zijstandaard en peilstok aflezen.

Zo doe ik het bij de Alpen iig B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2021 17:53 #3 door MartinusB
Helder! Dank voor je reactie.
:)

Ex-overh. Transalp 650 (RD11-2005)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden