Speling Stuurrubber

23 nov 2021 20:11 #1 door hannes
Speling Stuurrubber werd gestart door hannes
Hallo,

Ik heb onlangs het stuur van mn xl600v 5cm verhoogd met risers, om iets meer comfortabel staand off-road te rijden.

Zat er al een tijdje mee, maar door de gecreëerde hefboom is de speling/beweging op de rubbers van de kroonplaat echt onaangenaam rijden.

Blijkbaar is er al heel veel over gezegd op dit forum, maar wilde graag nog eens jullie meningen horen.

Ben van plan vul bussen te draaien in alu of Messing om de stuurklem rechtstreeks op de kroonplaat te klemmen.
De rubber blijft gewoon zitten zodat alles nog wat kan schuiven in geval van een crash.

Indien er interesse is draai ik ineens enkele setjes extra.

De foto's zijn gewoon een 3d printje om eens te kijken hoe alles past.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2021 20:29 - 23 nov 2021 20:31 #2 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Speling Stuurrubber
- Een andere kroonplaat met vaste klemmen:
lijkt me te omslachtig ivm de juiste vinden, montage stuurslot en eventuele andere problemen.

- Een compleet andere voortrein:
te duur, heb al progressieve veren en 2 set wielen dus behoud liever wat ik heb.

- De rubber bushings er uit slopen, en alu bussen in passen:
te omslachtig en het lijkt me veiliger, dat er kans is op schuiven ipv een andere breuk bij een zware val.

Twijfel enkel nog om eventueel een hoog cross stuur te kopen ipv de risers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2021 09:03 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Speling Stuurrubber
Het probleem is natuurlijk al lang bekend, en helaas zijn die bussen/rubbers in het stuur zelf niet los te vervangen (als honda part).

Zelf al 'even' eentje uit elkaar gesloopt. (En ja, het werd slopen, want die dingen zijn er niet zonder meer uit te persen helaas).

Ook al op zoek geweest naar vervangende onderdelen en zelfs al gekeken naar het op maat laten maken van vervangende onderdelen, maar het projectje is momenteel een beetje gestrand. (Zal voor mij, zakelijk gezien, nauwelijks interessant worden vanwege de arbeid die er in zit om het te vervangen)

De oplossing van de vulringen is op zich leuk, maar ik verwacht dat met een leuke tik tegen het stuur de boel weer scheef staat en moet je alles weer even lossen en vast zetten. Vermoed dat zomaar een terugkerend ritueel gaat worden. (Wordt je dan wel heel handig in :D )

Een echte oplossing heb ik echter ook nog niet gevonden, dus.... niet geschoten....

Ben benieuwd naar de resultaten/ervaringen na een tijdje.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2021 13:10 #4 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Speling Stuurrubber

robgoesdakar schreef : Het probleem is natuurlijk al lang bekend, en helaas zijn die bussen/rubbers in het stuur zelf niet los te vervangen (als honda part).

Zelf al 'even' eentje uit elkaar gesloopt. (En ja, het werd slopen, want die dingen zijn er niet zonder meer uit te persen helaas).

Ook al op zoek geweest naar vervangende onderdelen en zelfs al gekeken naar het op maat laten maken van vervangende onderdelen, maar het projectje is momenteel een beetje gestrand. (Zal voor mij, zakelijk gezien, nauwelijks interessant worden vanwege de arbeid die er in zit om het te vervangen)

De oplossing van de vulringen is op zich leuk, maar ik verwacht dat met een leuke tik tegen het stuur de boel weer scheef staat en moet je alles weer even lossen en vast zetten. Vermoed dat zomaar een terugkerend ritueel gaat worden. (Wordt je dan wel heel handig in :D )

Een echte oplossing heb ik echter ook nog niet gevonden, dus.... niet geschoten....

Ben benieuwd naar de resultaten/ervaringen na een tijdje.


Liever weer rechtzetten na een val, dan een scheef stuur of breuk, Daarom lijkt me de simpele oplossing ook de beste.

Het gaat me vooral over het wegnemen van de speling, kan nu zonder veel kracht m'n stuur ongeveer 3cm naar voor naar achter bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2021 22:47 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Speling Stuurrubber

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2021 09:19 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Speling Stuurrubber
Zo ! Dat zijn geen halve maatregelen ! Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt (doorgeven trillingen ?).

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2021 12:38 #7 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Speling Stuurrubber

Garfield schreef : Zo ! Dat zijn geen halve maatregelen ! Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt (doorgeven trillingen ?).


Ben ook benieuwd, hopelijk meer feedback van het wegdek dan trillingen.

Ik post nog eens m'n bevindingen binnen xxxtal km

Uiteindelijk niet helemaal volgens tekening gedraaid.
bovenste helft 4,5mm dik onderste 7mm,
De uitholling van 19,4 is 20mm geworden omdat m'n uitdraaibeitel te groot was om niet te botsen en had wel een mooie vlakfrees van 20mm die nog net in de boorkop paste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2022 00:48 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Speling Stuurrubber
Om heel even terug te koppelen met mijn bevindingen.

Inmiddels heb ik een 3000tal km gereden met de gedraaide bussen
Zowel on als offroad is het resultaat bijzonder goed.

Veel meer respons, directer stuurgedrag, meer controle en geen gezwabber meer.

De verwachte extra trillingen in het stuur zijn er niet, zelfs met mijn Pirelli mt21 bandjes is dit verwaarloosbaar.

Ook heb ik de motor al meermaals tegen de grond gelegd en heb tot op heden nog geen enkele keer de boutjes van de kroonplaat moeten lossen om weer recht te stellen.
Die van de risers wel, maar dat was nu net de bedoeling.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, ik kan deze simpele mod enkel aanraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2022 09:07 #9 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Speling Stuurrubber
Dank voor de terugkoppeling !


Nou zou het zomaar kunnen dat je een klein productielijntje kunt beginnen omdat er zich vast mensen gaan melden die dit ook willen :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2022 17:25 - 20 mrt 2022 17:26 #10 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Speling Stuurrubber
Ik heb de speling, voor mijn trip door midden-Azië in 2019, ook aangepakt.
Ik liet er door Van Balen Motoren RVS bussen inzetten en ondervond ook alleen maar voordeel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden