2 Volwassenen te zwaar voor transalp?

22 jan 2010 00:55 #1 door Herrie
2 Volwassenen te zwaar voor transalp? werd gestart door Herrie
Vandaag ben ik eens op de weegschaal gaan staan met al mijn (winter) motor kleding, helm, laarzen en regen kleding aan. Blijkt dat ik ongeveer 92 kilo weeg. Nu staat er op de transalp xl600v 1993 max weight 385 kilo. Ik wil met een vriend van mij een enorme reis gaan maken, maar dat zou betekenen dat ik eigenlijk de transalp overbelast.
185 (TA) + 2,5 (olie) + 35 (brandstof, grotere tank) + 100 (ikke) = 322 kilo blijft er voor mijn 3 givi koffers en duo passagier 63 kilo over.

Is er iemand die wel eens vakantie reizen heeft gemaakt en ook boven de 400 kilo totaal gewicht kwam?
Volgens mij mag ik eigenlijk niet eens met een vriend van mij gaan rijden want dan zijn  we al 15 kilo te zwaar?

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 08:19 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
max. weight.... Moet je hierin dan het eigen gewicht van de Alp incl. brandstof dan überhaupt wel meerekenen? Ik weet het ook niet (zeker), maar zoals je het weergeeft lijkt het mij dat je die 185 kg. + 35 kg brandstof niet mee moet nemen in die berekening.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 09:12 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
hallo,

Ik kan alleen voor ons beiden spreken,

transalp 1999

we wegen samen met duo ca 200 kg en daar kwam de bagage dan nog bij

3 koffers, tank tas en een rug zak dus dat was ook nog eens zeker 60 kg

dan nog het gewicht van de motorfiets maar we zaten er vast wel over heen...

ik moet er wel bij zeggen dat de vering van de motorfiets niet standaard meer is
dit heeft namelijk het meest positieve bijgedragen
maw de rijhoogte blijft het zelfde

gewoon geen zorgen maken,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 11:55 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
Ken genoeg leden die met 2-up en volledige bagage naar Noorwegen zijn geweest voor een kampeervakantie... Maar moet ook toegeven dat het hier om een oeralp ('88) ging met aangepaste vering...

Gewoon de snelweg vermijden. Maar die snelweg is sowieso nix aan; en zoals Ad al schrijft... geen zorgen maken, maar geniet van je reis!  ;)


(of stilletjes toch voor een dero gaan)  >:D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2010 21:56 #5 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
Gisteren 3 koffers expres lekker vol geladen, naar Heerlen gereden, daar mijn ± 85 kilo zware duo passagier opgehaald en 120 kilometer door de heuvels en bergen van het Limburgse land gereden. Helemaal geen punt, de TA kan nog steeds sneller dan ik nodig vind en ook de balans was prima. Eigenlijk kan de TA alles beter dan voor mij nodig is. Alleen als ik 's nachts ver van huis gewerkt heb en snel mijn bedje in wil dan draaide ik soms het gas helemaal open, op een gegeven moment gaat hij zweven. Daar ben ik mee gestopt want het leek me niet veilig en ik wil dat mij TA het nog lang blijft doen. Hard rijden is ook de enige manier dat mijn TA olie verbruikt, dus laatste 2 maanden een stuk rustiger aan en dat bevalt mijn portemonnee ook heel goed.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2022 02:26 #6 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
Leuke, oude😅, vraag...
Ik zeg monteer een (Hyperpro) verenkit, stel je rijhoogte goed in en maak verder geen slapende (politie)honden wakker.
Formeel ga je bij een totaalcontrole van de diverse diensten onherroepelijk nat op waarschijnlijk forse overbelading...
Zie mijn beladen 600tje😇
Disclaimer: In mijn zin over slapende honden bedoel ik uiteraard NIET dat onze NL politiemensen honden zijn.
Maar zij zijn wel diegenen die maximaal toelaatbare massa van motorvoertuigen kunnen checken op het verplichte VIN plaatje bij een vermoeden van flinke overbelading.
Mijn motor ca.215 kg nat(volle tank en alle andere vloeistoffen), max totaal gewicht 382 kg... totale belading dus ca. 167 kg...FAIL😚
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2022 07:07 - 14 mei 2022 07:18 #7 door Timy
Beantwoord door Timy in topic 2 Volwassenen te zwaar voor transalp?
Je kan 10% te zwaar zijn zonder een bekeuring. Zie www.anwb.nl/experts/juridisch/37/wettelijke-marge-overbelading

Jeroen, volgens mij klopt alleen jouw rekensom niet.
Het namelijk 10% van de toegestane maximum massa (tmm) en niet van het gewicht van alleen de motor. Ik heb geen alp meer en de RDW toont gek genoeg geen tmm bij de Alpjes die ik even checkte maar uitgaande van post 1 (tmm 385kg) is er zo'n 38kg meer mogelijk voor een bekeuring. Dus ca. 418kg totaal gewicht mogelijk voordat het een bekeuring wordt.
Of ben jij 167kg boven die 382kg dus totaal 549kg met belading :lol: In dat geval zou ik de aardappelen en flessen water thuis laten :whistle:

Zou me overigens geen zorgen maken over een controle, die kans is echt heel klein. Zeker als je het niet te bont maakt. Verzekeringtechnisch is het wel een let op.. stel je gaat onderuit o.i.d en het gewicht (onbalans) blijkt de reden heb je wel een gesprek met hen.

Mijn persoonlijke ervaring.. het gewicht doet wel wat met lagers, zeker als die ouder zijn. Mijn huwelijksreis op de Alp is daardoor spannend verlopen. Teveel lading en een slecht lager resulteerde toen in een doorgeslepen/-broken achteras. Dat reed ineens erg moeilijk op de snelweg... goed afgelopen maar de motorzaakeigenaar kwam wel schouderklopjes geven dat ik ons overeind had gehouden.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden