Je kan 10% te zwaar zijn zonder een bekeuring. Zie
www.anwb.nl/experts/juridisch/37/wettelijke-marge-overbelading
Jeroen, volgens mij klopt alleen jouw rekensom niet.
Het namelijk 10% van de toegestane maximum massa (tmm) en niet van het gewicht van alleen de motor. Ik heb geen alp meer en de RDW toont gek genoeg geen tmm bij de Alpjes die ik even checkte maar uitgaande van post 1 (tmm 385kg) is er zo'n 38kg meer mogelijk voor een bekeuring. Dus ca. 418kg totaal gewicht mogelijk voordat het een bekeuring wordt.
Of ben jij 167kg boven die 382kg dus totaal 549kg met belading
In dat geval zou ik de aardappelen en flessen water thuis laten
Zou me overigens geen zorgen maken over een controle, die kans is echt heel klein. Zeker als je het niet te bont maakt. Verzekeringtechnisch is het wel een let op.. stel je gaat onderuit o.i.d en het gewicht (onbalans) blijkt de reden heb je wel een gesprek met hen.
Mijn persoonlijke ervaring.. het gewicht doet wel wat met lagers, zeker als die ouder zijn. Mijn huwelijksreis op de Alp is daardoor spannend verlopen. Teveel lading en een slecht lager resulteerde toen in een doorgeslepen/-broken achteras. Dat reed ineens erg moeilijk op de snelweg... goed afgelopen maar de motorzaakeigenaar kwam wel schouderklopjes geven dat ik ons overeind had gehouden.