Speling op voorste tandwiel .

09 jan 2022 23:44 #1 door Nico
Speling op voorste tandwiel . werd gestart door Nico
Mijn alp had de laatste rit last van een kloppend geluid dat van bij het voorste tandwiel vandaan kwam (ik voelde het ook lichtjes in mijn linker voetsteun).

Nu heb ik er eens de cover van afgehaald en zag ik buiten een versleten tandwiel ook dat ik het tandwiel vlotjes een 5mm voor en achter uit kon duwen . Is dit normaal ?

Ik dacht van ik zet de 2 bouten wat vaster van het plaatje dat het tandwiel op zijn plaats houd en breek ik er 1 van af ! 😵

Bijdeze het ideale moment dus om een nieuwe set tandwielen en ketting te installeren dus . Maar hier over ook nog een praktisch vraagje ivm de vertanding .
Heb er nu de orginele vertanding van
15/47 opzitten maar vraag mij af of ik veel baat zou halen uit een 14/47 opstelling om iets harder te kunnen optrekken en wat meer plezier te hebben als ik eens off road ga ? Of weegt dit niet op tegen het gemak van de orginele opstelling ivm het vlot rijden op de snelwegen van nu ?

Graag gedaan ik hier eens jullie raad hier over .

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2022 15:23 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Speling op voorste tandwiel .
het tandwiel vlotjes een 5mm voor en achter uit kon duwen . Is dit normaal ?
Op zich is het niet heel raar dat er speling op zit. Je zal het tandwiel er even moeten afhalen om te checken of de as niet versleten is. Dit is een bekend "euvel" bij de AT maar de Alp heeft bij hogere km-standen (heel) soms last ervan. Zoek maar eens op uitgaande as op het forum. Dan zie/lees je genoeg erover.

2 bouten wat vaster van het plaatje dat het tandwiel op zijn plaats houd en breek ik er 1 van af !
Dit plaatje doet niets meer dan het tandwiel in de links/rechts beweging (als je op de motor zit) tegenhouden. Die boutjes zitten dus niet enorm vast en kunnen zeker niet veel hebben. Dat heb je al ontdekt. Maar wat het dus echt niet doet is de speling die je hebt verminderen door aanpassingen. Wat wel kan is dat het plaatje versleten is waardoor het tandwiel in de links/rechts beweging speling krijgt. Plaatje kost niets, lekker vervangen als je hem na verwijdering versleten vindt.
Wordt mogelijk wel lastig nu dat boutje eraf gebroken is.. Zou er niet te lang mee doorrijden!

Heb er nu de orginele vertanding van
m.i. maakt het niet enorm verschil offroad. Op de snelweg is het minder toeren wel merkbaar(der). Je gaat niet ineens met wheelies door het zand. De Alp heeft prik zat om ook met de huidige vertanding goed vooruit te komen.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2022 06:33 #3 door Nico
Beantwoord door Nico in topic Speling op voorste tandwiel .
Merci voor deze uitleg . Ik weet wat te doen nu !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden