Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993

20 jan 2022 20:03 #1 door MROE
Goedenavond allen,

Al een tijdje stottert de motor en houd ook in. Ongeacht of deze koud of warm is.
Nu stond ik vanochtend stil na een stukje rijden, ongeveer 6 km.

Als ik gas gaf viel de motor uit. Op de choke ben ik richting huis gegaan.
Na een tijdje kon ik weer gewoon rijden. Dat houd in rond de 3000 rpm dat de motor even inhoud en daarna weer vermogen heeft.

Boven de 4000 rpm, snelweg, is er bijna nooit wat aan de hand. Vaak rond de 3000 rpm.
Nu heb ik het forum afgezocht op stotteren en inhouden.
Ik kom tot onderstaande opsomming/lijst. Deze is in willekeurige volgorde.

1. CDI, Water in vlotterbak, Toevoer brandstof/filter, vacuĆ¼m Brandstofpomp verstopt (heeft mijne ivm 25 l tank), Pic-up draad, CDI draad, brandstoffilter dicht, Lek membraan, Lek membraan zijkant carb, carb Naald weer los? Chokeplunjers/kabel, Killswits, Contacten draden, Bougiekabels, Draadbreuk balhoofd, Inlaatrubbers, Luchtfilter, Bobine, Bougies bekijken.
Vaak kom je de oplossing/oorzaak niet tegen aan het eind van het onderwerp.

Nu is het er niet altijd, het is van 1 keer per drie dagen naar 20 keer per dag, 100 km. gegaan.
Waar kan ik het beste beginnen. In het brandstof- of stroomdeel?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2022 08:53 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Staat de motor meer stil dan dat hij rijdt ?

Dan durf ik erop te wedden dat je brandstoftoevoer verstoord is.
De 3k rpm is ongeveer de overgang van je stationairsproeiers naar je hoofdsproeiers.
De gaatjes in de stationairsproeiers zijn het kleinst en raken het snelst verstopt.

En als je de motor vaak lang laat stilstaan met een niet goed volle tank, zou er vocht bij de brandstof kunnen komen.

CDI's geven meestal juist problemen bjj een warme motor.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2022 14:28 #3 door MROE
Bedankt voor de reactie.

De motor word drie keer 100 km in de week gebruikt. Al maanden achter elkaar.
Tank altijd 98 Ron van de Esso.
Tevens is er een flesje forte 1 doorgegaan.

Stationair loopt de motor best. Bij het gasgeven ging die uit.

Ik gok het ook op de brandstof. Ik zal straks de tank er afhalen en de carburateur bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2022 14:52 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Tja, blijft lastig op afstand, maar het klinkt alsof je een probleem hebt met de gasnaald/rubbers. Misschien een scheurtje, of hij blijft (ff) hangen.

Kan ook een vuiltje in de carb zelf die af en toe voor een sproeier blijft hangen.

Maar gasnaald is snel genoeg gezien als je de tank er toch af hebt kun je zo boven in de carb kijken hoe de gasnaald beweegt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2022 14:58 #5 door MROE
Ga ik ook bekijken. Tevens kijken of de naalden nog vast zitten.

Daar kwam je de laatste keer achter dat ik bij je was met de motor.šŸ‘

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2022 17:39 #6 door MROE
Gasnaalden zaten nog mooi vast. Membranen waren nog heel.
Wel in de linker carb een metaal gevonden van 1 bij 1,5 mm.

Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Nog niet proef gereden wel laten lopen.
Hoe komt het stukje daar?
Ik zal het melden als ik weer kan rijden zonder inhouden.

Alles was heel mooi schoon en open. 98 van Esso geeft geen aanslag dus.
Motor heeft van mei tot oktober stil gestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2022 18:53 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Foto van stukje kan helpen. En ook waar het zat.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2022 10:54 #8 door MROE
Een foto heb ik niet gemaakt maar k heb er wel 1 gevonden op het net met de locatie.


Het stukje zat op het "klepje" aan de rechterkant.

Het stukje heb ik ook geen foto van gemaakt. Niet aan gedacht.
Het was zwart/grijs en het voelde metalig aan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2022 15:40 #9 door MROE
Net een stukje wezen rijden, 17 ml, gaat weer als de brandweer.
Ik denk dat de vacuĆ¼mpomp het aan het begeven is. Kan dat na 10 jaar?
Ongeveer 20.000 ml. in bedrijf geweest.

Iets anders kan het denk ik niet zijn. Filter in de tank, filter net voor de pomp.
Nog een filter net na de pomp zetten?

Ik dacht ook kleine stukjes vloeibare pakking te hebben gezien!

Bedankt voor de ideeƫn allen.

Groeten MROE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2022 11:30 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Uiteraard kan een vacuumpomp ook stuk. Maar dan zou een membraam kapot zijn.
Dan zou je verschil moeten merken met volle en lege(re) tank.

Met dat stukje 'rotzooi' wat je uit de carb gehaald hebt kan het natuurlijk ook opgelost zijn. Zoals ik al eerder zei, een stukje vuil kan zomaar voor een sproeier terecht komen en daar dus de brandstof doorvoer blokkeren. Als het door de vlotter kamer 'zwerft' heb je dus het probleem niet altijd.

Dus vooralsnog denk ik dat je de oorzaak gevonden hebt. Alleen blijft dan de vraag waar het stukje vandaan kwam....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2022 14:29 #11 door MROE
Geheel mee eens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2022 13:13 #12 door MROE
Vanochtend weer inhouden. Ik heb de oorzaak nog niet verholpen.
Heeft de vlotterruimte een openverbinding met de buitenlucht?
Zijn de brandstof slangen aan het vergaan?

Dit weekend de carburateurs schoonmaken, en hopelijk de oorzaak wegnemen.

Ideeƫn zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2022 13:44 #13 door George
Beantwoord door George in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Hmmm, heb je ook al naar de tankontluchting gekeken? Als die (soms) verstopt zit, geeft dat ook dit soort problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2022 20:34 #14 door MROE
Ik heb de twee kranen voor 30 seconden laten lopen. Er kwam veel uit.
Dan is deze open denk ik. Ik zal de dop van de tank bekijken, je weet het nooit.

De motor heeft afgelopen 4 jaar probleemloos, op 1 klein ding na, gedraaid.
De tank heeft een behandeling van tankcure gehad 2 jaar terug. Wel E10 bestendig.
Kan dat er ook nog mee te maken hebben?

Vrijdagmiddag de carburateurs er maar weer af. Als ik iets vind zal ik er fotoā€™s van maken.
Wat ik ook gek vind stationair is er niks aan de hand. Die zou toch als eerste verstopt moeten zitten?
Boven de 3-4000 rpm ook niet.

Het is wel spannend rijden zo op de snelweg, tussen de file door. Morgen maar met de auto en donderdag met de trein!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2022 13:59 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Als ik het dus goed begrijp, dan heb je vanaf stationair 1500 tot ca 3500 toeren problemen.

Dan zou je stationair sproeier verstopt/vernauwd zijn, want boven de ca. 3500 toeren komt de hoofd sproeier mee spelen.

Vlotter niveau misschien veranderd ? Maar dat zou niet zomaar spontaan ontstaan, of je votter zou lek zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2022 14:36 #16 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993

Garfield schreef : Staat de motor meer stil dan dat hij rijdt ?

Dan durf ik erop te wedden dat je brandstoftoevoer verstoord is.
De 3k rpm is ongeveer de overgang van je stationairsproeiers naar je hoofdsproeiers.
De gaatjes in de stationairsproeiers zijn het kleinst en raken het snelst verstopt.

En als je de motor vaak lang laat stilstaan met een niet goed volle tank, zou er vocht bij de brandstof kunnen komen.

CDI's geven meestal juist problemen bjj een warme motor.


.... dus ... :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2022 20:56 #17 door MROE
Zeker dus Garfield. En klopt Rob vanaf 1500 tot 3000 rpm.

Vlotters waren niet lek, ongeveer twee weken geleden, niveau is ook niet veranderd. Zie post van 23 januari.

Schoonmaken is weer aan de beurt geloof ik. De hamvraag blijft waar komt de zooi vandaan.
Oorzaak moet gevonden en verholpen worden, anders is er weer een post over twee weken.

Regels de stationair sproeier ook tot 1500 rpm? Of is dat weer een ander kanaaltje?

Groeten MROE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 08:54 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren en afslaan 600 bj 88, blok 1993
Als er een blokkade zit, maar de sproeier niet helemaal dicht zit, dan kan het zomaar zijn dat je stationair gewoon geen problemen hebt, maar als je net iets meer brandstof vraagt er niet genoeg mee komt.

Heb je wel een brandstof filter tussen tank en carb zitten ? (Niet standaard, maar jouw fiets is dat sowieso niet ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 09:18 #19 door MROE
Aha, helder.

Ja 1 in de tank en 1 net voor de pomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2022 21:25 #20 door MROE
En we zijn weer in bedrijf.

Achter de twee kapjes met twee schroeven was het (weer) vies.
Hoe die dingen heten weet ik zo niet. Volgens cmsnl is het: Valve Set, Air Cut.

Hierbij een foto.



Bij het veertje was het ook vies. Tevens liet (laat) een klein deeltje van het rubberenmembraan los.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden