loodaccu te vervangen door Gel-accu?

05 mrt 2022 23:01 #1 door Pd061988
loodaccu te vervangen door Gel-accu? werd gestart door Pd061988
Mijn Transalp 600V (1988) heeft een flink aantal jaren stil gestaan in Frankrijk.
Onlangs teruggehaald naar NL.
Nu moet de accu vervangen worden.
Ik lees nu dat motoren vóór 1991 niet allemaal om zouden kunnen gaan met gel-accu's. Dit zou te maken hebben met de manier van laden door de dynamo.
Geldt dit ook voor een Transalp uit 1988? Heeft iemand daar ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2022 23:39 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
Volgens mij geen énkel probleem! Ik heb in onze PD06 (kenteken ‘92 maar de techniek is ouder) een gele Motobatt en die doet het prima B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2022 18:40 #3 door Pd061988
Beantwoord door Pd061988 in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
En die laad je ook op met een gewone oplader (als je die tenminste ooit nodig had).?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2022 19:51 #4 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
Nee de laadspanning is lager. Die van Lidl kan ook overweg met gel accu's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2022 21:01 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
Ik wil het niet gelijk betwisten Rinie, maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit gehoord heb dat gel accu’s een ánder type lader nodig hebben ivg met de ‘ouderwetse’ lood/zuur accu’s :blink:
Van de modernere lithium accu’s weet ik het wel.

Ik heb hier 4 motoren staan, allen intussen met gel accu en ik laad ze met de ‘gewone’ ouderwetse laders, waarmee ik ook altijd de lood/zuur accu’s deed. Tot nu toe geen problemen :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2022 21:13 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
Een gel-accu is inderdaad in dat opzicht niet anders dan een loodaccu. Het verschil is dat het electroliet ipv. een vloeistof (accuzuur) in een gel-accu een ... tada ... gel is.

Een LiPo, een Lithium-Polymeer accu, is wel wezenlijk anders en daar is dus ook een andere lader voor nodig.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2022 22:37 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
@Rene: meteen oude accu lader, ik weet niet wat jij onder oud versta, moet je oppassen. Ook op het ook nog goed uitziende acculaders, want ja hoe vaak gebruik je zo'n ding, zoals Optimate, Techmate etc etc waren zo 20 / 25 jaar geleden state of the art met geavanceerde onderhoudsfuncties, zoals het periodiek ontladen en weer opladen van de accu. Die dingen moet je echt niet meer gebruiken want voortschrijdend inzicht in de techniek heeft geleerd dat het zogenaamd actief ontladen en weer laden de accu juist versneld doet degenereren. Ff opladen kan geen kwaad als je hem daarna maar direct afkoppelt en de laadcyclus niet start met ene diagnose en ontladen alvorens te starten met laden.
Voor het geld is de acculader van de Lidl een prima ding maar let op, ze verkopen daar twee versies, een uitermate geschikt voor een motoraccu en een die ivm een vrij hoge laadstroom juist minder geschikt is voor een motoraccu. Vuist regel is: een laadstroom van zo’n 10% van de capaciteit van de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2022 19:48 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?
ik gebruik ook nog af en toe zo'n state of the art optimate uit 1872, geen goed idee dus :oops: wat is in deze moderne tijd een goede lader dan?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2022 08:06 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic loodaccu te vervangen door Gel-accu?

xrvtuur schreef : ik gebruik ook nog af en toe zo'n state of the art optimate uit 1872, geen goed idee dus :oops: wat is in deze moderne tijd een goede lader dan?


Die Lidl lader lijkt een goede lader te zijn (wel de juiste versie) maar alle moderne Optimate / TecMate en C-Tek zijn ook prima.
De Lidl lader is vrij basaal en de andere genoemde merken hebben versies met wat meer geavanceerde opties zoals starten met analyse fase, dan eerst laden met een boost die zodra het laadproces start afschaalt en vanaf een zeker laadpercentage al gaat druppelen.
Van belang is dat er geen ontlaad / laad programma inzit.
Ter relativering: als je zo'n old school versie gebruikt is het niet direct een big issue zolang je hem maar in de gaten houd en tijdig afkoppelt voordat het ontlaad programma wordt gestart. Bij sommige modellen kan je dat via ledjes zien en anderen doen het terwijl je dat nergens qua display oid kunt aflezen. Originele handleiding er ff bij pakken en je weet vaak weer meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden