motor start wel maar sputtert even en valt dan stil

24 mrt 2022 20:11 #1 door Bob
ik heb een TA xl600 v (bj 1992) die sinds een week terug kuren begint te krijgen.
afgelopen week elke dag op gereden. maar opeens beginnen te sputteren (lijkt wel alsof hij op 1 cilinder loopt) en daarna ook uitviel. toen even gewacht en kon gewoon weer veder rijden. maar nu kom ik niet eens de straat uit of hij begint al te grommen en te sputteren. waarna hij uitvalt.

iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. en hoe dit evt. verholpen zou kunnen worden.

dacht de eerste keer dat het aan de cdi´s zou liggen
maar begin nu toch te twijfelen. misschien de benzine toevoer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2022 21:40 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic motor start wel maar sputtert even en valt dan stil
Eerst maar de simpele, voor de hand liggende, dingen checken :)

- zit de tankdop goed? Ivm de ontluchting moet het driehoekje naar voren wijzen.
- is het vacuumslangetje naar de benzinekraan in orde? Niet verweerd? Goed vast?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2022 19:36 #3 door Bob
Bedankt voor je reactie alvast
-Tank dop zit zoals het hoort.

- Slangetje zit ook goed is alleen wat viezig maar volgens mij alleen de buitenkant.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2022 08:33 - 26 mrt 2022 08:35 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic motor start wel maar sputtert even en valt dan stil
Slangetje zou ik hoe dan ook gewoon even vervangen voor een brandstof slang. Deze kunstof slangen gaan hoe dan ook een keer stuk.

Als je 2 cdi's hebt, kun je even kijken of de toerenteller uit valt als je ze eens om wisselt. Daarmee weet je in ieder geval of het cdi wel/niet is.

Daarna gewoon wat controles uitvoeren :
1) brandstof toevoer naar de carb: Die kunstof slang aan het blok los halen, de brandstofslang aan de tank los halen en een ander slangetje aan hangen die je in een fles hangt. Aan het kunstof slangetje zuigen, en nu zou er dus redelijk wat brandstof in je fles moeten eindigen.
EDIT: controleer ook of er geen water in de brandstof zit. Er zouden dan 2 lagen in de fles moeten ontstaan
2) luchtfilter eens verwijderen en kijken of dat helpt.
3) van beide cilinders een bougie(dop) verwijderen en kijken of je wel vonk hebt.

Probleem is natuurlijk is wel dat je het niet heel continue hebt, wat dus misschien kan betekenen dat je waarneming op dat moment wel correct kan zijn.

Als alle cdi's en bovengenoemde stappen goed zijn, dan ligt het probleem waarschijnlijk in je carb. Mogelijk een gescheurd gasnaald rubber, of toch een verstopping. Al lijkt een verstopping gezien het feit dat het niet om problemen na lange stilstand gaat onwaarschijnlijk.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2022 22:22 #5 door Bob
Bedankt voor de reactie, ik ga hier mee aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden