Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling

22 apr 2022 14:36 #21 door J
Oke heel apart, maar na het vervangen van de benzinepomp begon de toerenteller raar te doen. Die gaf voor het vervangen de juiste waardes aan.
Na de wissel van benzinepomp begon deze dus raar te doen waardes 0 -50 - 250 zakkend weer naar lagere getallen.
Toen Ook twee nieuwe cdi's erin gedaan en het probleem lijkt opgelost, ik ben nog een beetje huiverig maar het lijkt alsof het een combinatie was van pomp en cdi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2022 17:39 #22 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Een toerenteller die raar doet wijst inderdaad wel naar een defecte cdi. Prima opgelost zo toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2022 17:46 #23 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Vraag me toch af, hoe de brandstof pomp is aangestuurd. Heb je dat via de cdi gedaan ( puls bijvoorbeeld ?? )
Heb sterk het vermoeden dat er ergens een gecombineerd aardings probleem zit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2022 15:36 #24 door J

Oldtimer schreef : Vraag me toch af, hoe de brandstof pomp is aangestuurd. Heb je dat via de cdi gedaan ( puls bijvoorbeeld ?? )
Heb sterk het vermoeden dat er ergens een gecombineerd aardings probleem zit.


Eerlijk gezegd weet ik dat niet hoe dit precies gedaan is. Ga ik morgen eens uitzoeken hoe dit gedaan is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2022 09:34 - 04 mei 2022 10:38 #25 door J
Het leek allemaal goed, aantal kerel stukjes gereden. Tot gisteren, ik was even rijden op een grasweggetje en zandweggetje, motor op temperatuur en op den duur begon het euvel weer. Weer inhouden / haperen / stotter.
Ik heb de bougies bekeken en de achterste was bruin/zwartig met het uiteinde (tipje) grijsachtig van kleur. De voorste was toch wat anders van kleur, eerder richtig grijs dan bruin. Ik heb toen geprobeerd om de mengschroef even een half uit en stukje gereden en daarna weer half in gedraaid om te kijken of er verschil was, dit ook gedaan met meerdere slagen in en uit. En dit alleen bij de voorste cilinder. Hierdoor ontstond er wel verschil in het haperen, werd meer of juist minder. Ging helaas niet weg. Nu zit ik op de vooste cilinder op 3.25 slagen uit en de achterste cilinder op 3 slagen. Nu is het het minste aanwezig het haperen / stotteren maar het is er nog wel.

Ik denk toch dat het misschien de pickup coils dan zijn die niet goed zijn.
Aangezien de motor gisteren goed warm was door wat langer te hebben gereden.
Voor de zekerheid ga ik vandaag nog even alle zekeringen vervangen, ik kwam ergens nog een verhaaltje tegen van iemand die ene zekering had die goed leek maar toch kapot was.

Andere tips / tricks altijd welkom.

* net nog even testrondje gedaan, normaal rijd ik rustig totdat die warm is en trek zo nu en dan wat harder op.
Nu even getest om met koudere motor dit te doen om te kijken of het probleem bij een koude(re) motor het ook voordoet. Het schijnt dat pickup coils als ze warm zijn gek kunnen gaan doen, vandaar de test.
Koud doet hij het prima trek vlot door. Ook even een tijdje rustig gereden zodat hij goed warm was en toen begon het haperen/stotter weer te voorschijn.


Dit heb ik gedaan omdat ik deze video tegen kwam:



Net ook het blok bekeken, waar de pickups zitten en er komen 4 draden uit het blok.
1. Geel
2. Geel/wit
3. Blauw
4. Blauw/wit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2022 08:49 #26 door J
Inmiddels ook de Pickup coils vervangen. Helaas bleek dit ook niet het probleem te zijn.
Toch ook de kleppen bekeken, en die iets bijgesteld, ze stonden wat te strak. Helaas blijft het probleem zich voordoen met name wanneer deze echt warm is.

Morgen ga ik de bougiedoppen en bobines even wisselen, om te testen of het misschien toch daarin zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2022 15:40 #27 door J

J 89 schreef : Inmiddels ook de Pickup coils vervangen. Helaas bleek dit ook niet het probleem te zijn.
Toch ook de kleppen bekeken, en die iets bijgesteld, ze stonden wat te strak. Helaas blijft het probleem zich voordoen met name wanneer deze echt warm is.

Morgen ga ik de bougiedoppen en bobines even wisselen, om te testen of het misschien toch daarin zit.


Toch ook nog maar weer een andere set bobines / kabels en kappen op de motor gezet.
Hier lijkt toch ook een deel van het probleem te hebben gezeten. Rijdt nu al veel beter.

Nu is het enige probleem als volgt:
Trek ik langzaam/niet heel snel op en schakel wat eerder door en ik meer gas geef dat hij nog hapert/stottert rond de 4000 toeren.

Huidige setup:
Vooste carb sproeiermaat: 128 (origineel)
achter carb sproeiermaat: 130 (origineel)

Originele luchftilterbox is nog aanwezig, originele luchtfilter is 400km geleden vervangen (voor een nieuwe originele).
Originele voorbocht aanwezig, alleen met andere (eind)demper.

Nu liep hij eerder wat prettiger door middel van de gasschuif iets hoger te zetten door mini ringetje tussen de naald en de behuizing te doen, naald kwam dus hoger te staan. Maar bougies zijn nu matzwart van kleur met heel iets dondergrijs aan de top van de bougies. De gasnaald heb ik al een keer weer terug gezet naar de originele stand, toen werden de bougie wat meer grijzig van kleur, maar het haperen werd wat erger. Daarom weer iets omhoog gezet.

Het probleem bevind zich rond de 4000 toeren, stationair is prima, met veel toeren doortrekken ook goed, alleen wanneer ik minder hard optrek en eerder doorschakel, met wat lagere toeren dus, begin hij wat te pruttelen/haperen. Nu zit ik te denken om of kleinere sproeiers te testen en ook hier te kijken wat het verschil is in de gasnaald stand.

Is dit volgens jullie een slim idee om te doen of zeggen jullie "nee wat je beter kunt doen is........"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2023 17:49 #28 door Ralph
Zijn er nog ontwikkelingen in deze cases?
Dit doet zich zo nu en dan bij mijn Alp (uit 1996) namelijk ook voor.

Heb hem pas twee maandjes, waarin ik 1300km heb gereden.
Merk het alleen bij wat meer doortrekken van de motor, wat ik zeldzaam doe en er dus ook weinig hinder van heb.
Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig …

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2023 14:09 #29 door J

Ralph schreef : Zijn er nog ontwikkelingen in deze cases?
Dit doet zich zo nu en dan bij mijn Alp (uit 1996) namelijk ook voor.

Heb hem pas twee maandjes, waarin ik 1300km heb gereden.
Merk het alleen bij wat meer doortrekken van de motor, wat ik zeldzaam doe en er dus ook weinig hinder van heb.
Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig …


Hoi Ralph, ik heb kleinere sproeiers er in gedaan. Werd wel iets minder. Toch ook maar weer andere bougies erin gedaan. 1 van de voorste bougies (die overigens niet oud was) hierdoor liep hij stukken beter. Ook heb ik de naalden nu weer ietsjes lager gezet. De mixschoeven weer op originele stand gezet volgens handboek, Hier nog iets in getweaked door te kijken naar de digitale toerenteller en combinatie van bougie kleuren.
Het is nog steeds niet perfect maar hierdoor wel stukken beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2023 14:18 #30 door Ralph
Goed om te horen dat het allemaal heeft geleid tot verbetering.
Zodra de motor voor een grote beurd gaat, neem ik het verhaal even mee.

Ik heb er overigens weinig last van hoor.
Daar rij ik te rustig voor 😂.
Maar het is wel vervelend dat als je dan eens stappen wil/moet maken, de motor even lijkt te twijfelen daar gehoor aan te geven.

Bedankt voor de feedback!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden