Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling

15 apr 2022 11:44 - 16 apr 2022 10:34 #1 door J
Beste Leden,

Ik heb weer een vraag. Mijn Transalp rijdt super fijn erg fijne motor, erg blij mee.
Het blok is gereviseerd en heeft originele carburateur (de instelling zijn zoals vermeld in het werkplaatshandboek, 2 - 1/4 slag, en sproeiers voor 128 en achterste cilinder 130). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd.
Het enige wat anders is, is dat de motor voorzien is van een andere tank, verplaatst in het subframe waardoor er een benzinepomp aanwezig is. De voorbocht(en) van de uitlaat zijn origineel, alleen een andere demper.

Nu doet echter het volgende probleem zich voort sinds een tijdje. De motor trek prima vlot op, en door met wat meer gas. Echter wanneer ik een op een wat normale/rustigere manier doorschakel naar de 3/4 en gas geef, zo rond de 3000/4000 toeren, dan zakt/houdt hij wat in (pruttels soms een beetje) en pakt daarna wel weer goed door. Het lijkt of hij dan juist net iets te veel of juist te weinig benzine krijgt. Lastig uitleggen ik al proberen er een videotje van te maken en deze hier nog te delen. Gisteren nog een stuk gereden en het leek ook erger te worden. Naast het bekende af en toe ploffen van de uitlaat, niet hard, kwam daar ook een iets wat donkere rookplofjes bij. Een vriend van me die achter mij reedt rook de motor ook en zei dat hij ook af en toe klein vlammetjes zag uit de uitlaat.


De motor is verder voorzien van redelijk recent vervangen bougies, carburateur is gisteren ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setje:
Nieuwe sproeiers (stationair + hoofdsproeiers), filtertjes, vlotters, gasnaalden compleet, en afdicht rubbers van de vlotterbak (gisteren gedaan) maar helaas geen verschil en ik tank altijd 98 (is geen oude benzine). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd zowel voor het ultrasoon als ernaast (voor de zekerheid).

Ik heb ook even geprobeerd de gasnaalden iets hoger te zetten (door een klein O ringetje er tussen te doen, dit leek heel iets te helpen, maar het is nog niet weg. Wat ik ook geprobeerd heb is om grotere sproeiers erin te zetten heb toen een slag groter geprobeerd 132 maar hierdoor werd het beroerder (dit was voor ultrasoon reinigen) van de carburateur.
Ook heb ik met de pilot screw geprobeerd om telkens een slag te draaien en stukje te rijden, verder uit, en ook verder in om te kijken of er veel verschil was (in positieve zin), maar dit bleef uit helaas.

Hopelijk heeft iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn, zodat ik dat kan proberen en uit sluiten.

Alvast dank.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 10:36 - 16 apr 2022 10:40 #2 door J
Ik heb voor nu het volgende wat ik straks ga proberen:
- Andere CDI's (even geleend van een vriend van mij).
- Nieuwe bougies erin (net de twee makkelijkste er even uit gedraaid, die deels grijs zijn en deels matzwart/zwart zijn.

Als dat niks uit maakt toch even kijken nog even kijken naar de instellingen van de pilot screws.
- spanningsregelaar ga ik ook even wisselen (ook uitproberen of dat iets uitmaakt).

Als er nog dingen zijn waarvan iemand een tip heeft hoor ik het heel graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 12:20 - 16 apr 2022 12:35 #3 door J
Vanochtend twee nieuwe bougies erin gedaan eerste even de makkelijkste twee om te testen.
Dit bleek al een positief verschil te hebben. Hierna nog even de pilot screw naar originele stelling gezet, hiermee een kwart gedraaid en stukje gereden, en dit vele malen gedaan, wat verder in, wat verder uit etc. Maakte wel verschil maar kon nog niet de perfecte instelling vinden. Houdt al een stuk minder in maar hapert/stottert nog steeds wel.
Na het testrijden de bougies even bekeken hoe die eruit zien, het waren nieuwe zilver gekleurde maar nu ziet die uit de voorste cilinder er zo uit:

En de achterste ziet er zo uit:


Dit duidt op een benzine tekort of heb ik het mis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 15:29 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Probeer eens een bypass met een fles benzine direct op de carb. Dan kun je iig de brandstof toevoer uitsluiten.
Ultrasoon reinigen wil niet zeggen dat de carb 100% schoon is.
Kijk bv ook eens naar de kleine gaatjes die onder het deksel zitten van de gasschuiven. Als die niet helemaal open zijn heb je hetzelfde probleem.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 19:07 - 16 apr 2022 19:10 #5 door J
Heb de carburateur nog een keer los gehaald en ook de gaatjes onder het deksel van de gasschuiven schoongemaakt en doorgespoten. Zijn allen open.
Bypass heb ik ook geprobeerd helaas beide gevallen geen verschil. Vanmiddag de gasnaalden iets hoger gezet. Lijkt iets te helpen maar ook hier niet heel veel.

Net na de testronde bougies weer bekeken. Voorste (cilinder) bougie is nu matzwart van kleur. Achterste (cilinder) bougie is nog hetzelfde wit/grijzig van kleur.

Het gevoel van stotteren/inhouden is een beetje vergelijkbaar met als je in een auto vanuit de 2/3 wilt optrekken en zo min mogelijk de koppeling gebruikt soort van inhouden. Dit gevoel is dan merkbaar voor mij tijdens het accelereren in de verschillende versnellingen. Als ik in de tweede/derde/vierde versnelling vol gas geeft gebeurd het stotteren/inhouden en pakt later weer op/door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 19:32 #6 door Mirko
Kleur van de bougie (de zwarte) lijkt toch op te veel benzine of slechte verbranding / geen goede vonk
Verschil tussen de cilinders is duidelijk zichtbaar aan je bougies

Eerst kijken of hij te veel brandstof krijgt, maar zoals je schrijft heb je daar al heel veel aan gedaan
Misschien de bobines eens omwisselen om te kijken of deze cilinder betere verbranding krijgt

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2022 21:02 #7 door honda2x
klink mij ook bekent :)

probeer eerst volgende bij een koude eerste start en de motor loop welke cilinder word dan het eerste warm in mijn geval altijd de voorst cilinder eerst
pas later bij het rijden komt de achterste bij ( benzine te kort )

dat was voor mij de rede benzine kraan om te beginnen als zoekplaatje misschien een idee om te uit te proberen .

inmiddels zijn bij mij alle transalpen verkocht en voor mij niet meer van toepassing ga me beraden voor wat anders

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2022 11:29 #8 door J
Bedankt voor de tip!
Net even gedaan, de voorste cilinder wordt het eerste warm.

Net ook nog even getest met het in en instellen van de lucht/benzine verhouding volgens enkele voorbeelden die ik tegen kwam op internet.
Het uitdraaien naar max toeren, en indraaien tot bijna uitvallen daarvan het gemiddelde pakken.
Ik kwam zo uit dat bij de voorste cilinder / carburateur deze veel verder ingedraaid is dan de andere kant. Stukje gereden, maar helaas niet heel veel verschil met het inhouden/haperen. Daarna bougies weer gecheckt nu is de voorste bougie ook wit/grijsachtig net als de achterste. Dat deze aardig gelijk zijn is dan wel positief, nu alleen het probleem nog verder zien uit te zoeken. Vanmiddag ga ik eens proberen om een andere bougie te testen.
Maatje van me heeft een bougie te leen kijken of dit nog iets uit maakt. Als er verder nog tips suggesties zijn hoor ik het heel graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2022 20:25 #9 door xrvtuur
heb je wel eens een andere gasschuif geprobeert? is er een membraam lek waardoor hij de schuif niet goed naar boven trekt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2022 21:56 - 18 apr 2022 13:22 #10 door J
Ja heb twee andere er nu in zitten. Echter geen verschil.
Ook allemaal gecontroleerd op scheurtjes of lekkages. Voor de zekerheid de andere twee die ik heb ook nogmaals geprobeerd.
Ook heb ik er goed op gelet om deze juist te monteren, niet dat het rubber verkeerd of dubbel zit bij het dichtdoen van het bovenste gedeelte van de carburateurs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2022 13:24 - 19 apr 2022 08:51 #11 door J
Net nogmaals carburateurs los gehaald, bobines even los gehaald, opnieuw vast gezet (heb de leen bobines nog niet).

De wat lastigere twee bougies ook vernieuwd, nu alle 4 dus nieuw.
Gasnaalden weer naar origineel gezet. Ook de mengschroef weer naar de originele (fabrieksinstellingen gezet).
Van huis weggereden en het leek eventjes goed de eerste paar honderd meter maar daarna weer precies het zelfde probleem.

Ik heb ook even geprobeerd een videotje er van te maken, de videotjes zijn vanuit de tweede versnelling met al iets vaart, en dan redelijk veel gas (even express wat meer om het na te bootsen wat het probleem is), houdt dan in, stottert/hapert wat en komt dan ineens (zonder echt veel harder te accelereren in de tussentijd), op gang.






Nog even wat extra informatie over de motor. Het is een Honda Transalp uit 1990, PD06.
Heeft het grijze blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2022 18:02 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Ff hele verhaal gelezen, en dit blijft even puzzelen.

De bougie kleur wit/grijsachtig houdt in dat je te weinig brandstof hebt. Ze zouden eigenlijk een beetje koffie bruin moeten zijn.
- luchtfilter wel schoon/open ?
- Welke bougies gebruik je ?
- vlotter hoogte niet per ongeluk verkeerd ?

Het afstellen van de carb zou op gehoor moeten kunnen:
Zorg dat kleppen gesteld zijn (goed staan), motor warm draaien, synchroon goed zetten, stationair toerental correct (ca. 1200 tpm), en dan eerst bij 1 carb de luchtmengselschroef draaien. Op het moment dat uitdraaien geen verhoging in stationair toerental meer laat horen, dan kwart slagje terug. Stationair toerental weer corrigeren en dan de andere carb op dezelfde manier instellen.

Een ander ding zou nog de TPS kunnen zijn, als jij deze al op deze carb hebt zitten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2022 20:15 #13 door J
Dank Robgoesdakar voor uw antwoord en meedenken.

Luchtfilter heb ik gelukkig twee van, ook deze al even verwisselt. Helaas was hierin geen verschil aanwezig.
Bougies die ik erin heb gedaan zijn deze: NGK R - DPR8EA 9. Deze zaten erin en heb ik vier nieuwe van in gedaan.
Vlotter hoogte heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. Zijn deze te stellen in hoogte? Heb wel nieuwe vlotternaalden erin gezet.

De carburateurs die ik heb hebben geen TPS sensor, en ook geen vacuum systeem van tank. Deze transalp heeft een benzinepomp omdat de tank in het subframe achter verwerkt is. Hierdoor is de benzinepomp nodig. Deze heeft dezelfde werking als die van de Africa Twin.
De motor wanneer deze in Neutraal staat gaat het gas geven trouwens perfect, zonder haperen of stotteren. Hieruit denk ik dat er geen probleem is met benzine aanvoer (correct me if i am wrong).

Wat ik nog ergens anders gelezen had is misschien de pick up coil(s) dat daar iets mis mee kan zijn, of dat de kleppen toch niet goed staan. Het motorblok is nu z'n 2500a3000km geleden gereviseerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2022 20:53 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Wanneer zijn de problemen ontstaan ?
Meteen na het plaatsen van het gereviseerde blok ?

Kleppen nog even een keer controleren kan geen kwaad.

Benzine aanvoer verwacht ik niet als probleem, want dan zou je geen hogere toeren meer kunnen maken omdat er te weinig brandstof komt.
Vacuum slang van de kraan zit overigens op het blok, en niet op de carb. Maar als je die open laat, maakt ie wel wat extra geluid en heb je vlammetjes aan de zijkant ;) (Don't ask how I know....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2022 21:04 - 18 apr 2022 21:57 #15 door J
Direct na de revisie van het motorblok merkt ik heel af en toe een kleine hapering. Toen op advies van een motormonteur van een motorzaak gasnaalden met een klein O ringetje verhoogd. Dit ging heel lang prima.
Tot ongeveer vorige week ging het nog prima en sinds enkele dagen pruttelt en doet deze. Toen direct de carburateur ultrasoon laten reinigen, revisie setje erin en ook dus net vier nieuwe bougies.

Het vacuum slangetje wat normaal op de tank gaat is afgedopt met een rvs boutje en koperen ringetje.


Ik ga eerder in de titel van dit topic aan 3/4 versnelling hierin is het naar mij idee begonnen of begon het me op te vallen. Het is ook zo dat als ik vol gas in de 1 rij hij eventje hapert, in de twee bij wat gematigde snelheid en vol gas geef (zoals in het filmpje is het meer aanwezig).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 08:02 #16 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Maar heb je ook al eens getest met een andere brandstofpomp? Ik reed eens met een defecte, te weinig opbrengst al leek het op de oprit met flink gasgeven in orde. Op de weg onder belasting had ik last van inhouden etc. Na vervangen van de pomp was het opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 08:49 #17 door J
Ik heb er nog wel 1 (nieuwe) liggen, ga ik vanavond even proberen.
Dank voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 11:07 #18 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Normaal rijden - inhouden van motor - 3/4 versnelling
Klinkt inderdaad meer als een brandstof probleem. Zoek ook even naar dit: "Transalp Carburateurs - vlotterbak - metalen plaatje mist".

Ron

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 11:26 - 19 apr 2022 11:39 #19 door J

Ghost Rider schreef : Klinkt inderdaad meer als een brandstof probleem. Zoek ook even naar dit: "Transalp Carburateurs - vlotterbak - metalen plaatje mist".

Ron


Hee Rob dank voor de tip/richting. "Het metalen plaatje mist" was een vraag van mij. Inmiddels weet ik nu dat er 1 per set carburateurs aanwezig hoort te zijn. Hierop het ik ook de boel gecontroleerd en deze zit zoals het hoort.

Inmiddels heb ik ook even van een andere transalp nog een set CDI's en spanningsregelaar gehaald. Ga deze ook nog even testen en kijken of er verschil is.
Vanavond de brandstofpomp. Als dat het niet is denk ik dat het misschien of toch een bobine is/bougie kabel of toch de pick up of kleppen.
Naar mij idee blijft er anders weinig over wat het anders zou kunnen zijn. Zal straks een update geven wat betreft spanningsregelaar en andere cdi's.

Dank allen voor het meedenken en tips, stel iemand heeft nog en tip hoor ik het uiteraard graag.

Als ik na deze testen het nog niet voor elkaar heb is er iemand in de omgeving Zwolle, die met mij mee zou kunnen kijken, helpen tegen vergoeding uiteraard. Ik krijg het gevoel dat ik er zelf niet ga uitkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 13:24 #20 door J
Het is trouwens zo dat het schokken/haperen/inhouden niet altijd precies op dezelfde momenten gebeurd, soms wat later in de toeren, soms wat eerder, ook niet altijd.

Net even de andere CDI's geprobeerd. Ook 1 voor 1 vervangen / gewisseld. Helaas geen verschil.
Daarnaast ook een andere spanningsregelaar aangesloten dit maakte ook geen verschil.

Ik heb ook nog even bougies in de doppen gedaan (de makkelijkste twee) en de vonken bekeken, die waren mooi blauw en leek, voorzover mijn kennis gaat, goed.



Vanavond ga ik de benzine pomp even vervangen voor een nieuwe. Hopelijk dat dat nog iets gaat uitmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden