Balhoofdlager krijg ik niet goed

08 mei 2022 17:12 #1 door Jasper
Balhoofdlager krijg ik niet goed werd gestart door Jasper
Hoi,

Vorige zomer heb ik mijn balhoofdlagers vervangen voordat ik een trip door TET door Zweden ging rijden.
No problem alles was goed.

Ik rij meestal in de winter ook wel wat ritjes en de Alp staat binnen. Maar vorige week merkte ik na een trip door de Ardennen wat speling. Even op de bok en jawel, speling.

Ik de boel aandraaien (zodat je net geen speling voelt) en vervolgens bovenste kroonplaat er weer op en dan de ''stem nut'' op 100Nm. Ik merk alleen dat wanneer ik de stem nut (dat is dus de moer die je ziet op de kroonplaat) aandraai mijn stuur minder soepel draait.

En daar zit ook mijn vraag. Want als ik nu rij voel ik de motor ''waggelen''. Op het rechte stuk is mijn motor zoekende naar zijn lijn. Heel irritant rijgedrag.

Eerst dacht ik dan heb ik toch de adjuster nut (die op 2Nm tot 6Nm moet) te strak staan. Die nog losser gedraait en nog specifieker gekeken of ik echt net na de speling (zoals het handboek het voorschrijft) de adjuster nut aandraai. En zodra ik de stem nut erop draai loopt het stuur weer wat stroever, maar niet echt extreem. Het stuur valt net niet van links naar rechts. Dus eigenlijk wel net te strak. Testrit gereden. En de motor waggelt nog steeds.

Nu dacht ik dat ik misschien net wat speling moet laten vanaf de adjuster nut en dan de stem nut erop draai die dan die speling weer weg haalt. Zodat het het stuur naar links/rechts kan vallen. Want anders weet ik geen ander oplossing voor dit probleem.

Hebben jullie nog tips? Opmerkingen of oplossingen dit probleem op te lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2022 17:45 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Kwestie van proberen.
1e nut iets losser. Dan topnut aandraaien. Te strak , dan zelfde procedure.
Kan ook dat je de lagers niet diep genoeg hebt zitten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2022 18:36 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Wat Oldtimer zegt.
Een absolute vereiste is dat de lagers echt diep genoeg zitten - dat kun je voelen maar vooral horen met erin tikken.
Daarna komt het ook op wat 'fingerspitzengefühl' aan.
Mijn ervaring is dat als je het lager voor je gevoel perfect afstelt en dan de grote centrale moer op moment zet, het lager te vast komt te zitten.
De oplossing is dan om het lager net iets losser te zetten en dan de grote moer op moment te zetten.
Dat vergt soms wat 'trial and error' maar uiteindelijk krijg ik zo alle balhoofdlagers wel goed en hoe vaker je het doet, hoe minder vaak je het hoeft te lossen en weer vastmaken. Je ontwikkelt er wat gevoel voor uiteindelijk.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2022 20:12 #4 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Inderdaad heel belangrijk dat de lagerschalen diep genoeg zitten. Met het intikken hoor je of ze goed aan liggen. (Ik verwarm altijd de framebuis waar ze ingaan met een föhn)

Zoals al door anderen beschreven de eerste moer goed vastzetten en evt weer iets los draaien tot de vork makkelijk draait.
In principe doet de bovenste moer niets, maar hij kan wat meedraaien en dan, zoals ook al eerder geschreven de onderste moer iets losser zetten.

Maar als ik jou verhaal lees lijkt het er op dat de lagerschalen niet helemaal aan liggen

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2022 23:05 #5 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Hoi allen,

Wat fijn die snelle antwoorden.


Ik heb de lagers er toen diep genoeg in gemonteerd. Ik ken inderdaad de tip om goed te luisteren wanneer je staal op staal hoort;)

Ik ga wel even pingelen zoals Oldtimer ook zegt. Toch wat losser doen en dan kijken of ik geen speling heb nadat ik de stem nut op 100Nm heb afgesteld.


Laat het hier wel even weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2022 20:59 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Dat waggelen (pendelen links <-> rechts) kan ook nog ándere oorzaken hebben!

- bandenspanning
- bandenslijtage
- voorvering (te slap)
- veervoorspanning achter te hoog opgedraaid -> andere balhoofdhoek
-

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2022 00:14 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Waggelen: zijkoffers ???.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2022 14:10 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
ik denk dat die nog steeds te strak staat het waggelen is waarschijnlijk dat die verspringt van 1 ene kogeltje naar de andere .van een te strakke spanning

zet de motor op de midden bok of steun dat het voor wiel vrij komt en en trek aan de voor vork poten of voor wiel daar moet een zeer licht speling op zitten eigenlijk bijna niks en dan strakker of losser draaien

En staat die te strak boven genoemde doen voel je het meteen de weerstand of speling :)

succes groetjes Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2022 03:16 #9 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Het "waggelen" ontstaat bij een ingeslagen loopvlak van een lagerschaal, vrijwel altijd aan de voorzijde van de onderste schaal in het frame het beste voelbaar met een nagel.
Bij kegellagers heb je hier veel minder kans op dan bij standaard kogellagers, tenzij de kegellagers bij 1e montage VEEL te strak afgesteld zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2022 04:00 - 14 mei 2022 04:02 #10 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic Balhoofdlager krijg ik niet goed
Eh, nachtdienst....bij een balhoofdlager met een slijtagekuiltje/deukje erin valt eigenlijk als eerste op dat mooi rechtuit langzaam rijden niet lekker gaat, je moet dan steeds overdreven corrigeren, de vork "parkeert" ahw in de indeuking van het lager en kan niet zijn natuurlijke beweging volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden