Hobbelen bij normaal rijden

17 mei 2022 20:33 #1 door Younes
Hobbelen bij normaal rijden werd gestart door Younes
( Nieuwe banden besteld!)

Als ik met mijn alp rij, voel ik aan de voorzijde een duidelijk aanwezige hobbel. Ik kan ‘t het beste omschrijven als, rijden met een band die een bult heeft. Hoe harder ik rij, hoe minder ik het voel, ik voel het in bochten, rechts of links en ik voel ‘t het sterkst als ik lage snelheden rij. Als de bult de daadwerkelijke oorzaak zou zijn, dan had ik verwacht dat er een bepaalde ritme te ontdekken zou zijn. Dat is er echter niet. Er is geen ritme in te ontdekken dan behalve dat constante gehobbel. Daarnaast trilt het stuur als je die loslaat en wordt het getrilt steeds heftiger. Tankslapper heftig zeg maar. Ik kan anderzijds makkelijk met 1 stuur aan het hand rijden zonder dat het trillen toeneemt.

Een nieuwe voorband en binnenband is inmiddels geleverd. Die laat ik een dezer dagen wel even vervangen. Ik verwacht echter niet dat het daaraan ligt, want de huidige band laat geen gekke dingen zien.

Mijn vraag: is dit een bekend fenomeen? Als dat het geval is, dan is dat mooi, want dan kan ik het probleem snel tackelen. Anders zou ik toch al van plan zijn om progressieve veren te installeren en daarbij de olie te vervangen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 20:50 #2 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Hobbelen bij normaal rijden
Check de spaakspanning van je achterwiel even, wanneer die losjes raken, ervaar je dit fenomeen ook (uit eigen ervaring).

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2022 21:22 #3 door Younes
Beantwoord door Younes in topic Hobbelen bij normaal rijden
Gaat op de to do lijst! Dankjewel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2022 18:21 #4 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Hobbelen bij normaal rijden
Nieuwe band(en) en goed laten uitbalanceren zou de oplossing moeten zijn
Zoals hierboven al aangegeven kunnen losse spaken ook een oorzaak zijn (zowel voor als achter)
Check ook je wiellagers

Het balhoofd kan ook een oorzaak zijn, maar dan zou je het vooral moeten merken bij het bochtenwerk

Progressieve veren is mooi, maar lijkt me niet de oplossing van dit probleem

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2022 22:02 - 03 aug 2022 22:03 #5 door Younes
Beantwoord door Younes in topic Hobbelen bij normaal rijden
Tijd voor een update:

Vandaag bij @Rob geweest. Aanvankelijk alleen om hyperpro veren in de voorpoten te monteren, maar het bleek een beerputje te zijn geweest. Want de binnenpoten bleken krom te zijn. De ene zo krom dat de veer er niet uit kwam. Gelukkig had Rob nog 2 poten liggen.

Daarnaast bleek ook 1 van de 2 voorschijven krom te zijn. Meteen ook meegepakt. Verder bleek ook de onderste kroonplaat krom te zijn. Dus die ook even meegepakt. Meteen ook de balhoofdlagers vernieuwd.

(En ik ging alleen voor hyperpro veren :/ )

Blijft nog over: andere voorvelg. De motor rijdt nu relatief comfortabel dat ik dit klusje nog even uit kan stellen.

Rob, bedankt voor je hulp!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2022 15:08 - 12 aug 2022 15:09 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hobbelen bij normaal rijden
Ik heb het spul in de afval bak zien liggen, daar had je geen meetapparatuur voor nodig zo krom :blink: :woohoo:
Mooi dat de motor nu al weer beter aanvoelt en rijdt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2022 17:21 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelen bij normaal rijden

V-Twin schreef : Ik heb het spul in de afval bak zien liggen, daar had je geen meetapparatuur voor nodig zo krom :blink: :woohoo:


Die ik jou heb laten zien waren van een andere motor. Die had een auto van achteren aangetikt.

Bij Younes was het ook wel duidelijk, maar niet zo duidelijk als die jij gezien hebt ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden