Correcte ketting spanning

08 juli 2022 12:27 - 08 juli 2022 12:29 #1 door Merijn Veen
Correcte ketting spanning werd gestart door Merijn Veen
Beste forumleden,

Al verschillende keren hier snel en goed antwoord gekregen op vragen over mijn TA XL650V uit 2004 dus bij deze heb ik nog een vraag.

Nadat ik 26 juni bij de TT in assen was heb ik bij terugkomst hier in IJmuiden geconstateerd dat de ketting erg slap was na deze 500km+. Heb dit zelf ook gemerkt door het “klappen” van de ketting op de terugweg met schakelen, remmen, optrekken.

Momentsleutel gekocht met de juiste doppen en heb toen de ketting van 60mm speling teruggezet naar 35mm, zoals het handboek aangeeft. Hij rijdt weer top en ik heb eigenlijk geen problemen meer maar…. Ik meen mij ter herinneren dat de ketting aan de achterzijde van het achterste tandwiel niet van zijn plaats getrokken moet kunnen worden? Dit gebeurt bij mij nu wel, het zal max een millimeter of 3 á 4 zijn maar toch (zie foto’s). Maak ik mij te druk of moet ik wellicht de ketting vernieuwen?

Groet Merijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2022 14:10 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Correcte ketting spanning
Je hebt ketting-spanning en ketting-slijtage.

Het van het tandwiel af pulken van een schakel kan je een indicatie geven van de slijtage. Een vorm van kettingslijtage is dat de speling tussen de asjes en de busjes toeneemt waardoor de schakels wat 'ruim' worden. Hierdoor kun je een schakel verder van een tandwiel af pulken. Wat ik zou in de gauwigheid even op jouw foto zie lijkt me zeker geen indicatie van veel slijtage.

Ketting-spanning is een ander verhaal. Het grootste en meest voorkomende gevaar is een te strak gespannen ketting. Dit zet teveel spanning op je tandwielen, ketting en vooral de aandrijfas en -lagers. Je ketting kan beter iets te los staan dan te strak. En als je een ketting te strak hebt gespannen, slijt 'ie ook veel sneller.
Ik weet het exacte getal voor de 650 niet uit m'n hoofd maar wat je nu gedaan hebt klinkt goed.

Ik heb op mijn beide 'grote' motoren een kettingsmeersysteem en smeer mijn kettingen rijkelijk met gewone motorolie. In combinatie met niet te strak gespannen kettingen heb ik er zo verder eigenlijk geen omkijken naar.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2022 14:42 #3 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic Correcte ketting spanning
Top! Hartstikke bedankt, hier kan ik verder mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2022 09:17 #4 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Correcte ketting spanning
Kettingen moeten doorgaans bijgespannen worden aan het begin (1.000-2.000km na montage) en aan het einde van hun leven.

Als je je ketting hebt moeten spannen omdat de speling 60mm was (da's indd best slap), vermoed ik dat je ketting stilaan richting einde levensduur gaat. Tenzij ze nieuw is - maar adhv je foto lijkt het me dat ze ni3t nieuw is. Een ketting met slijtage kan je een eind van het tandwiel trekken. Mij lijkt het dat je de jouwe al best een eindje van je tandwiel kunt trekken.

Houd je kettingspanning de komende tijd in de gaten. De kans is reëel dat je ze binnen een paar honderd km weer wat moet bijstellen. Als je het punt bereikt waarop ze echt versleten is, hoor je dat wel - dan gaat ze echt ratelen.

PS: 35mm speling is best weinig (zelfs al schrijft honda 35-45 voor). Veiliger is om meer richting 40-45 te gaan. Een te strakke ketting kan je uitgaande as (spiebanen en/of lager) beschadigen. Beter voorkomen als genezen. Als de ketting echt te strak staat, kan je een zoemend geluid horen aan je voortandwiel.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden