Vorige bericht had ik niet op de goede plek gezet, maar ik hoop dat deze wel kan blijven staan.
Half jaar geleden een mooie alp gekocht met 51k op de teller. Alles er op en er aan, verder in prima staat. 4000km verder gok ik dat deze motor minstens 151k heeft gelopen...
Goed, omdat ik eigenlijk de africa twin veel mooier vind heb ik het project dubbele koplamp gestart. Prachtig, niet? Eindelijk dat project afgerond en ik dacht dus klaar te zijn voor mijn vakantie; dik 2 weken TET rijden in Zweden&Noorwegen!
Maar eerst de lange zomervakantie (werk in het onderwijs) inluiden met een weekendje Luxemburg. Nu had ik een week voor het weekendje Luxemburg al een liter olie er bij gegooid en verder niet meer gereden. Ik wist dus wel dat hij olie verbruikte en het voelde niet helemaal goed. Niet te merken aan het rijgedrag overigens, hij reed nog helemaal prima. 400km na het bijvullen van die liter olie was ik in Luxiland aangekomen en heb ik het even gecheckt, .... zo goed als leeg. Goed. Weer aangevuld, lekker dagje gereden, weer gecheckt, weer te veel olie gedronken.
Rond de uitgaande as/schakelas was het wat viezig, maar niks wat liters olie verklaarde.
Dus meteen even de basic checks op de camping gedaan.. Bougies zijn wat viezig maar niet schokkend vies.
En onderweg naar huis even de compressie gemeten (kwam langs een vriend die zo'n meter had liggen), ook niet schokkend.
Dus, de enige logische volgende stap..
Alles er uit. De uitlaatpoort zit vol met roet, rondom de uitgaande as (en later blijkt vooral de schakelas) zit wel olie, dus die keerringen heb ik ook beide vervangen. Veel smerigheid tegen gekomen, zoals deze (ondertussen permanent openstaande) thermostaat. Ook maar meteen vervangen.
Toen het blok open. Alles zag er eigenlijk vrij netjes uit. Beetje roet op de zuiger, zuigerringen zagen er oke uit, binnenkant cilinder glom mooi, geen gekke strepen oid. Alleen de kleppen waren wel echt smerig/beetje op. Vooral de uitgaande, dus daar heb ik 2 nieuwe van besteld. Er was ook 1 inlaatklep nat, maar die zagen er verder nog goed uit.
Uitlaatklep achterste cilinder:
EN TOEN, pampampaaam, het euvel. De klepseals waren echt op. Op-op. Je kon ze in je hand verpulveren. Dit was na voorzichtig er af halen, uitlaatklep achterste cilinder;
Dus. Dat vervangen, alles schoongemaakt, alle vloeibare pakking van een vorige eigenaar er af gepulkt en gewone nette nieuwe pakkingen er tussen. En nu zit ie weer in elkaar. Vanavond gaat het blok er weer in, dan rustig alles aansluiten.
Nog even de valbeugels, kofferrek en ander klein spul een mooie laag hammerite geven zodat de krassen niet meer opvallen, de uitlaatbochten even mooi poetsen, nieuwe kettingset er op en de motor is vast als nieuw. Haha.
Overigens moet ik even hierbij melden dat ik géén ervaring heb met sleutelen zoals dit. Heb wel een klein beetje gesleuteld aan m'n k75 verder, maar dat ging niet heel veel verder dan bijv kleppen checken. Ik heb wel hulp gehad (van 3 verschillende mensen haha) dus het was mooi werken zo. En ik vond het in ieder geval wel heel vet om de techniek van het blok te zien.
Dus... Fingers crossed dat alles werkt naar behoren én dat het probleem opgelost is, zodat mijn vakantie gewoon door kan gaan! I'll keep you updated.