Verkleuring uitlaat en sticker smelt

04 okt 2022 12:29 #1 door Merijn Veen
Verkleuring uitlaat en sticker smelt werd gestart door Merijn Veen
Beste transalpers,

Ik heb sinds ongeveer 1,5 jaar een Dominator demper met bijbehorende linkpipe naar de kat voor mijn transalp xl650v uit 2004. Pools bedrijf, ik kende het niet maar top geluid (niet te hard) en zag er mooi uit.

Ik heb daarnaast sinds vorige week nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting waardoor ik wat soepeler rijd op hoge toeren. Nu het volgende. Ik reed gister naar huis met een wat hogere snelheid dan normaal 120/130 ipv 100/110 wat ik normaal rijd. Dit was max 30 minuten rijden maar ik kwam er bij thuiskomst achter dat de sticker op de uitlaat aan het smelten was en dat de uitlaat vlak naast het smeltende stukje sticker aan het verkleuren was. Zie foto.

Ik heb dit vorige week niet gezien toen ik de motor ging wassen dus moet het wel gisteravond gebeurd zijn. Mijn vraag nu: is deze verkleuring normaal en kan het voorkomen dat stickers op uitlaten wegsmelten na 1,5 jaar en dus het km verschil kan zorgen voor nog hogere temperaturen?
Oliepeil is in orde, koelvloeistoftemperatuur bleef gewoon normaal dus ga er van uit dat de motor niet oververhit raakt.

Ik hoor graag wat jullie denken/vinden.
Groet Merijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2022 13:32 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verkleuring uitlaat en sticker smelt
hallo,

je uitlaat is van het absorbtie model en de binnendemper wordt dan enkel gescheiden van de buiten mantel door isolatie materiaal (bijv steen wol)
Dit dempings materiaal vergaat uiteindelijk en mede hierdoor wordt ook de buitenmantel heet( en gaat ze meer herrie maken)

uiteindelijk gaat de rvs mantel daarmee ook verkleuren

het past dus bij de kwaliteit van de uitlaat en of het verdwenen dempings materiaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2022 14:52 #3 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic Verkleuring uitlaat en sticker smelt
Bedankt voor het snelle antwoord waffie! Deze verdwijning van het isolatiemateriaal is dan al te verwachten na ongeveer 1,5 jaar met ongeveer 10.000km? Uitlaatje was inderdaad niet de duurste dus ging er al vanuit dat ik er niet de hoogste verwachtingen van moest hebben. En is dit verder nog gevaarlijk of erg of kan ik zo met een gerust hart verder rijden?

Groet Merijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2022 21:29 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verkleuring uitlaat en sticker smelt
ja dat kan,

maakt dan ook meer herrie en wordt warmer
maar is ook te herstellen,
de mantel te verwijderen (popnagels uitboren)
opnieuw wol aanbrengen en weer monteren en opnieuw vast poppen met rvs pop nagels

of uitbesteden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2022 13:37 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Verkleuring uitlaat en sticker smelt
In aanvulling op Waffie.
Een plastic sticker op een uitlaat is zo wie zo niet erg duurzaam, vandaar dat je ook wel een metalenplaatje ziet al dan niet met reliëf dat ingekleurd is.
Maak je geen zorgen over de sticker. Ik zou het zien als reclame materiaal bij aanschaf dat bij montage direct wordt verwijderd.
Succes en lekker rijden met je motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden