Gasbuis transalp xl650v 2004

24 nov 2022 14:49 #1 door Merijn Veen
Gasbuis transalp xl650v 2004 werd gestart door Merijn Veen
Beste transalpleden,

Na het vervangen van mijn gasbuis een jaar geleden met nieuwe handvatverwarmers is het probleem opgetreden dat de gasbuis niet meer lekker terug “knalt”.

Afstellen, naar de garage brengen en nieuwe gaskabels heeft allemaal niet geholpen en daarom zijn mijn vaste garage en ik tot de conclusie gekomen dat het toch echt aan de gasbuis ligt die niet helemaal lekker door het gashuis loopt als je het gas loslaat.

Mijn vraag is nu welke universele gasbuis “goed” werkt in het originele gashuis van de xl650v uit 2004 of waar ik een originele gasbuis vandaan kan halen zoals op bijgevoegde foto. Alle sites voor motoronderdelen al af gezocht maar kan nergens een nog nieuwe vinden.

Groet, Merijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2022 17:07 #2 door xrvtuur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2022 17:25 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
Blijft altijd een dingetje, het afstellen van de gashendel terugslag.

Maar..... als ik jouw verhaal zo lees..... ging het dus eerst wel goed, maar nu niet meer, zonder dat je dingen aangepast hebt... Dat is wel vreemd.

Oorzaken kunnen zijn :
- gaskabels lopen niet goed door de behuizing en dan met name langs het kunststof inzet stuk waar je gaskabels de behuizing in gaan
- carb vering niet goed, maar dat is zelden een probleem
- handvatverwarming zit te strak om de 'gasbuis' en drukt deze dus vast tegen het stuur
- kabels te stroef
- als je handkappen met beugels hebt kunnen die ook wel eens de 'gasbuis' vast houden.
- de aansluitpunten van de gasbuis zijn (licht) verbogen. Dat zou de absoluut enige reden kunnen zijn om deze te moeten vervangen. Maar dan wordt er ook iets fout gedaan met monteren lijkt me.


Maar...., als het echt de gasbuis zelf zou zijn, dan kun je toch ook kijken om wat meer ruimte te maken aan het stuur (licht opschuren)

Kabels los halen en de gasbuis draaien. Die moet gewoon met een flinke draai soepel rond de stuurbuis lopen. Als dat niet het geval is, dan kun je dus met wat opschuren van het stuur misschien net genoeg ruimte maken om het wel soepel te laten lopen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2022 19:29 #4 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
Het grappige is dus dat zodra de gaskabels los zijn, de gasbuis super soepel kan ronddraaien om het stuur. Als ik vervolgens de binnenkabel van de gaskabel aantrek en deze loslaat, (Lees: het simuleren van gas geven) "knalt" deze direct terug zoals zou moeten.. Zodra de gasbuis met handvat weer in het gashuis met de gaskabels wordt geplaatst loopt deze ineens zeer stroef. Mijn redenatie is dus dat de gasbuis die vervangen is niet lekker loopt in het gashuis simpelweg omdat dit net niet de juiste maat is. Desondanks past alles prima in elkaar en is er bij het monteren niks op te merken qua verkeerde onderdelen....

Bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2022 07:56 - 02 dec 2022 07:56 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
ik ben er van overtuigd dat het de weerstand van de kabels in het huisje is ( dat plastic geleidertje) omdat de kabel niet lekker zit en dit in combinatie met de boutjes die het gashuisje vast zetten (nette strak)
maar alle zaken die rob aangeeft zijn bekende hekelpunten
het is zeker niet de gasbuis..

maar als je blijft twijfelen neem je een originele met de overtuiging dat het dan daar niet aan kan liggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2022 13:43 #6 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
Recent weer even gekeken naar het gashuis maar het lijken toch de kabels te zijn die daarin niet lekker lopen, nou vroeg ik me af of het ook een goed idee is om een universeel gashuis te installeren zodat het hele heuvel in één keer is opgelost.
Welk merk/model/naam kan ik hier het beste voor gebruiken? Of toch beter een 2de hands originele gashuis aanschaffen?
Ik hoor het graag!

Merijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2022 15:39 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
misschien een idee om er eens samen met vreemde ogen naar te kijken,

ik heb nieuwe gasbuizen als ook gebruikt origineel beschikbaar

ja het kost je een rit maar mogelijk krijg je er veel voor terug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2022 23:36 #8 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
Hee Waffie,

De alp is nu zijn jaarlijkse winterslaap aan het houden maar zou dan graag eens in januari/februari er met z’n tweeën naar willen kijken en het wellicht gelijk verhelpen.

Waar kan ik tegen die tijd naartoe rijden? Dan hou ik daar alvast rekening mee.

Alvast bedankt en een fijne jaarwisseling toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2023 15:29 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Gasbuis transalp xl650v 2004
je mag je gaan oriënteren op de locatie Sprundel,

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden