Vacuümpomp blijft vacuüm...

17 apr 2023 21:27 - 17 apr 2023 22:35 #1 door Roland
Vacuümpomp blijft vacuüm... werd gestart door Roland
Ik ben net terug van een wereldreis met mijn Transalp 650 door Afrika en het Midden-Oosten. 65.000 Zorgeloze km's maar eenmaal thuis beginnen de problemen :-)

Bij het starten opent de benzinekraan wel (vacuüm) maar hij sluit niet meer. Hierdoor loopt alle benzine in het motorblok (achterste cilinder). Ik heb de benzinekraan uit elkaar gehad en gecontroleerd maar die ziet er goed uit. Als ik aan de vacuümslang zuig gaat de klep open (trekt het membraan in) maar deze blijft vervolgens in deze toestand. Hij keert niet terug in de originele positie waarbij normaal gesproken de benzinetoevoer weer wordt afgesloten. Met alle gevolgen van dien; een volle cilinder met benzine. Ik vraag mij ook af of de benzine in de cilinder door de vacuümslang loopt of via de carburateur (niet goed sluitende vlotternaald). Vacuüm slang kan volgens mij niet zolang het membraan niet geschuurd is...
In theorie zou de klep moeten sluiten bij het wegvallen van de zuigkracht wat het vacuüm veroorzaakt. Of maak ik nu een denkfout?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2023 08:16 - 18 apr 2023 08:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vacuümpomp blijft vacuüm...
Als het vacuum weg valt zou de kraan (uiteindelijk) moeten stoppen inderdaad.
Soms blijft het vacuum (zeker als deze is aangesloten) nog wel even actief.

Ik verwacht niet dat je brandstof via de carburateur het blok in loopt. Want dan zou het via de overloop slangen van je carburateur ook naar buiten moeten komen. Dus komt het via je vacuumslang.

Als je de kraan open hebt gehad, dan heb je gezien dat er een veertje in zit. Deze zou de membranen terug moeten duwen om de doorstroom weer te blokkeren.

TEST:
Haal brandstofslang los bij de kraan en monteer een ander slang die je kunt afsluiten (of een tijdje met de duim dicht kunt houden)
Zuig aan vacuum slang en de brandstof zou dan dus uit de brandstofslang moeten komen.
Stop met zuigen en als de stroom brandstof ondanks het opgeheven vacuum niet stopt met stromen, houd de slang een tijdje dicht. Als je pech hebt, zul je dan plotseling de brandstof via het vacuumslangetje naar buiten zien stromen.

Vacuum slangetje dient overigens aan de buitenste aansluiting aangesloten te worden, niet aan die in het midden.

EDIT: er zijn revisie setjes beschikbaar om het binnenwerk te reviseren. (Heb ik hier standaard op voorraad ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2023 12:08 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vacuümpomp blijft vacuüm...
Nog niet zo lang geleden had ik het ook aan de hand bij een klanten motor ;)


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2023 13:43 #4 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vacuümpomp blijft vacuüm...
Dag Rob,

bedankt voor je snelle reactie. Ik heb je test uitgevoerd maar krijg toch een andere resultaat. Wanneer ik aan de vacuümslang zuig gaat de klep open en loopt de benzine erdoor heen. Wanneer ik het vacuüm ophef blijft de benzine stromen. Echter wanneer ik mijn duim op de benzine slang plaats dan loopt de benzine niet weg via de vacuümslang. In theorie kan dit ook niet aangezien er twee membranen tussen de benzine en de vacuümslang zitten. Daar kan de benzine niet bijkomen tenzij het membraan gescheurd is, maar dan zou het vacuüm ook niet werken.
Wat ik merk is dat er in het onderste onderdeel van de kraan (het deel waar de vacuümslang op aangesloten is een 'klep' zit. Lucht kan ik dus wel aanzuigen maar niet terugblazen. In theorie kan ik dus het vacuüm in het membraan niet opheffen. En dat lijkt mij niet logisch. Hoort hier inderdaad een klep in te zitten?
Ik sta zeker open voor een revisiesetje maar wil eerst het probleem vinden/begrijpen.
Ik heb een foto bijgevoegd van mijn benzinekraan en een 'exploded view'. Ook zie je de gecombineerde membraan. Deze worden verbonden met stalen cilindertje. Maar ik zie hier verder geen scheuren in of andere overmatige slijtage. Bij het rode pijltje zit dus nog een klep.

Nog suggesties naar aanleiding van mijn 'testuitslagen'? ;-)

mvg,

Roland
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2023 17:59 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vacuümpomp blijft vacuüm...
Helder verhaal wat jij ervaart.

(Van het filmpje was de kraan zelf slechts voorzien van 1 membraan, en miste er een paar onderdelen, dat was wel heel extreem, en als ik dan de slang dicht hield, duurde het wel een paar seconden voordat de brandstof uiteindelijk via het vacuum slangetje naar buiten kwam)

Volgens mij zit er inderdaad nog een klepje in dat achterste deel. Dit ook om te voorkomen dat het membraan met het op en neer gaan van de zuigers ook steeds heen en weer gaat.
Het tuitje in het middelste deel is gewoon 'open'.

Het klopt inderdaad met mijn ervaringen dat de brandstof nog een tijdje blijft doorstromen nadat vacuum is opgeheven. Volgens mij moet de veer uiteindelijk de boel weer terug duwen zodat de kraan sluit.

Dus, vanuit die optiek lijkt jouw kraan (op dit moment) gewoon redelijk te werken zoals het hoort. Alleen zou deze misschien wat sneller moeten sluiten.

Dan zou voor het vollopen van jouw blok dus toch de vlotter het probleem zijn, al verwacht ik dan dus dat de brandstof dan ook via de overloop weg zou moeten lopen. Zeker als de kraan echt continue door blijft lopen. De doorloopsnelheid door de naalden/sproeiers zal toch echt wel een heel stuk minder zijn dan via de overloop.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2023 19:23 #6 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vacuümpomp blijft vacuüm...
Gelukkig is mijn benzinekraan in wat betere staat dan de kraan in jouw filmpje.

Ik deel je conclusie dat de kraan wat langzaam sluit. Bij het ophalen lijkt het erop dat het membraan wat blijft plakken. Wellicht is het geen gek idee om toch een revisiesetje aan te schaffen. Tenslotte heeft deze benzine kraan al veel liters en vele kwaliteiten benzine langs zien komen. Wat kost een dergelijk setje? Dit mag je ook in een pm sturen.

Maar zoals je al zei, dan mag de benzine nog niet in de cilinder terechtkomen. Het vreemde is dat ik de motor even had laten lopen. Alles prima. Maar nadat ik er weer wat onderdelen op had gezet was de cilinder alweer vol en sloeg hij 'vast'. Dat gaat wat er snel. Vervolgens begon hij dan ook rondom de carburateur te lekken. Ik ga donderdag maar eens de carburateurs loshalen en schoonmaken. Ben benieuwd wat ik tegen kom...

Wordt vervolgd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.065 seconden