Stille helm of ander windscherm

19 apr 2023 16:20 - 19 apr 2023 16:23 #1 door Nicolai
Stille helm of ander windscherm werd gestart door Nicolai
Hoi allen,

Ik heb het probleem dat ik veel windgeruis hoor als ik op mijn transalp 700 rijd. Ik heb een systeemhelm, en dat vind ik fijn. Dat heb ik liever dan een integraalhelm. Ik ben 1.91m en ik heb een relatief lang bovenlichaam.

1. Zal het helpen als ik een kort windscherm erop zet, ipv de hoge?
2. Of raden jullie aan een duurdere helm te kopen? Gaat het veel schelen? Zo ja, welke helm raden jullie aan.

Het liefst vind ik een zo goedkoop en simpel mogelijke oplossing. Ik wil niet nog meer geld aan mijn motor spenderen op dit moment haha.
Wellicht heeft iemand nog zo'n helm liggen (XL) of een laag windscherm voor een ledenprijs? 120€ voor een nieuw stukje plastic.. pfff.

mvg,
Nicolai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2023 17:53 #2 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Stille helm of ander windscherm
Hi,

Of een opzetstuk voor je huidige? zoiets?
www.amazon.nl/Universele-motorfiets-wind...or%2Caps%2C79&sr=8-4


Heb een Schubert helm gehad, die was wel stil genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2023 22:50 #3 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Stille helm of ander windscherm
Ik ben 1.85
Rij op de Transalp 600
Draag een Shoei Neotec-2
En maak gebruik van zo’n Flip-up spoilertje.
Had die hem eerst op mijn vorige motor zitten, en maak er nu denk ik totaal iets van zes jaar hele fijne km’s mee.
Afstellen is mogelijk wel een klusje, maar eenmaal naar wens; super!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2023 07:51 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Stille helm of ander windscherm
Door een laag scherm komt je helm in ‘schone’ lucht vrij van turbulentie. Hierbij een goede Shoei of Schuberth helm. Dan denk ik dat je de stilste optie gevonden hebt.

Veel mensen staan er niet bij stil, maar spiegels veroorzaken ook nog wel eens ongewenste turbulentie. Probeer eens een rondje zonder spiegels. Als dit helpt zou je andere spiegels kunnen overwegen met een andere vorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2023 00:25 #5 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Stille helm of ander windscherm
Buiten een goede helm draag ik ook op maat gemaakte oordoppen, ik zie dat niemand goede gehoorsbescherming heeft genoemd.
Want zodra je vizier open staat haal je de door de helmfabrikant genoemde geluidswaarden niet meer.

Want met ruitjes los je niet alles op.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2023 07:59 #6 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Stille helm of ander windscherm
Ik rij ook een transalp 700. Ben 1,82m lengte. Ik draag een Bayard systeemhelm met Alpine (race) oordoppen in (die basics, dus niet op maat gemaakte). Ik heb de standaard lage ruit vervangen door een Givi ruit van dezelfde hoogte als de ori honda hoge ruit.
Ik vind het prima zo. Ik had hiervoor een africatwin750 (ori standaard scherm) en dat bulderde veel meer omdat dat scherm vacuüm trok zeg maar.

Ik vind een iets hogere ruit wel prettig, ook bij wat kouder weer en bij regen. Tevens blijft de tt550 navigatie wat droger dan.

Onlangs een stukje 160kmu gereden tussen Luik en Bastogne en dat ging prima! Bij de africatwin750 werd het boven de 140kmu al onaangenaam vond ik. (Wind maar zeker ook stabiliteit, meer toeren enz). Was alleen om te testen hoor!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2023 19:43 #7 door Gerard
Beantwoord door Gerard in topic Stille helm of ander windscherm
Ik heb een TA650, waar de vorige eigenaar een verhoogd Givi scherm op had gezet, dat bulderde rondom de helm enorm. Daarna heb ik een origineel laag scherm gemonteerd en toen was het gebulder weg. Hang vast af van je eigen lengte want velen zweren bij een verhoogd Givi scherm.

Ook in mijn ervaring is een Schubert helm het meest geluidsstil, maar oordoppen blijven aan te raden. Universele oordoppen vallen bij mij snel uit, heb bij een Pluggerz dealer op maakt gemaakte oordoppen besteld, maar nog niet geleverd gekregen. De kosten waren ca. euro.

Transalp XLV650, CBX650 Nighthawk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2023 07:36 #8 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Stille helm of ander windscherm

renATus schreef : Door een laag scherm komt je helm in ‘schone’ lucht vrij van turbulentie. Hierbij een goede Shoei of Schuberth helm. Dan denk ik dat je de stilste optie gevonden hebt.

Veel mensen staan er niet bij stil, maar spiegels veroorzaken ook nog wel eens ongewenste turbulentie. Probeer eens een rondje zonder spiegels. Als dit helpt zou je andere spiegels kunnen overwegen met een andere vorm.


Excuses, natuurlijk goed passende otoplastieken. Eigenlijk een must onder iedere helm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2023 08:13 #9 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Stille helm of ander windscherm
De goedkoopste stap is simpele oordoppen. Daarna de ruit verhogen of verlagen. Met jouw lengte lijkt een lage ruit mij logischer. En als laatste toch een dure helm. Maar stil zijn die niet andere helmen maken vooral nog veel meer herrie.En eventueel opmaat gemaakte oordoppen. Ik rij transalp 650 met een orgineel laagscherm, schubert C3 pro en oordoppen. Daarvoor een nolan en een met mra verhoogde hoge ruit.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2023 09:16 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Stille helm of ander windscherm
Het is voor iedereen heel persoonlijk en van vele factoren afhankelijk.

Ik heb zelf op mijn oude 600 veel lopen spelen met wat werkte voor mij. Zelf 1.93m lang, had bij de standaard ruit veel 'getrek' aan mijn schouders.
Bij een hoge ruit veel gebulder rondom de helm, en dat werd nauwelijks anders bij aanpassen van wat dingen (als een sleuf onder de ruit).
Vervolgens de oude ruit een stuk afgezaagd, en toen was ik van beide problemen verlost.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2023 19:40 #11 door Nicolai
Beantwoord door Nicolai in topic Stille helm of ander windscherm
Hoi allen,
Dank jullie wel voor de nuttige informatie.

Oordoppen heb ik al: die roze wasbolletjes, Ohropax. Even opwarmen in mijn boxershort, en ze zijn super goed kneedbaar en vrij stil.

Mijn kleine ruit is morgen binnen, en ik ga ervanuit dat dat de oplossing biedt. Als ik namelijk staand op de motor rijd, is het vrij stil. Mocht dat niet, of half werken, dan ga ik voor Schubert of een Shoei helm.

mvg,
Nicolai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2023 15:45 #12 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Stille helm of ander windscherm
Ook met een lage ruit blijft er met jouw lengte waarschijnlijk wat turbulentie t.o.v. staand rijden. En voordat je een flinke klap geld uitgeeft; Een helm die op papier stil is is dat zeker niet altijd in de praktijk. Ik heb een Schuberth E1 gehad, op papier de stilste adventure helm die er is. Dit was geen fijne helm om meerdere redenen, maar vooral omdat hij zo hermetisch afgesloten is dat al het geluid bij mij juist weer ging resoneren binnen de helm. En zoals al eerder gemeld, het is allemaal super persoonlijk. Dus kijk vooral even of je spullen kan testen voordat je het aanschaft. Resultaten bij anderen geven zeker geen goed beeld bij jouw persoonlijke omstandigheden. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden