Benzinegeur tijdens rijden

14 mei 2023 11:03 - 14 mei 2023 11:14 #1 door Tony Schmitz
Benzinegeur tijdens rijden werd gestart door Tony Schmitz
Dag allen!

Elka jaar ga ik touren met een maat van mij. Ik op mijn TA XL600v uit '88 en hij op z'n AT uit 2018.. sja.. verschil moet er zijn.. Maar al jaren klaagt hij over mijn benzine dampen achter mij. De motor rijdt perima, niet inhouden of wat dan ook. Wel wil hij eens ploffen als ik van het gas ga. Vooral bergafwaarts. Ook ruikt het luchtfilter naar bezine en voelt wat vochtig aan van benzine damp. De motor ruikt niet naar benzine als hij in de garage staat. Zelfs niet met de benzinekraan altijd open..

Nu zat ik te denken een revisie van de carburateur. Ik ben best handig maar een carburateur reinigen reviseren gaat mij wat ver. Maar de vraag is... zit daat ook het probleem? Het mooie zou zijn als ik een gereviseerde kan kopen en mijn carb inruilen. Iemand bekend met het probleem of iemand die een carburateur reviseerd?

Kleppen stellen kan ik zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2023 15:25 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Benzinegeur tijdens rijden
Hoeveel verbruikt ie? Als je continu ruikbare benzine verdampt, dan merk je dat toch aan de pomp.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2023 15:57 #3 door Tony Schmitz
Beantwoord door Tony Schmitz in topic Benzinegeur tijdens rijden
Zo'n 240/260 op 1 tank. Zwaar bepakt tijdens de tour.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2023 11:20 #4 door alain
Beantwoord door alain in topic Benzinegeur tijdens rijden
Met of zonder reserve? Op 240 a 260 schakel ik over op reserve, afhankelijk hoe vol de tank was, en dat is volgens mij een normaal verbruik bij goed doorrijden. Bij rustig rijden buiten stad haal ik vaak 300km.

Controleer ook of je choke goed werkt, en dus niet blijft hangen.

Hou eens een propere doek vlakbij de uitlaat van de warme motor, geef eens wat gas, en ruik dan eens aan het doek.

Carburateurs wisselen of reviseren is het laatste wat je doet.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2023 21:05 #5 door Tony Schmitz
Beantwoord door Tony Schmitz in topic Benzinegeur tijdens rijden
Zonder reserve. Ik ga eerst de kabels van de choke eens controleren en invetten. Nieuw luchtfilter is ook onderweg.

Daarna kom ik weer terug op de lijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2023 05:27 #6 door Stefan
Beantwoord door Stefan in topic Benzinegeur tijdens rijden
Probleem heb ik ook gehad, maar bij mij was het benzineverbruik veel hoger, 240-260km is vrij normaal. Dus wat dat betreft kan het bij jou ook ergens anders liggen.

Wat ik heb geconstateerd:
- bougies checken, wie weet geeft dat al indicatie welke van de twee (of beide) cilinders de benzinegeur vandaan komt.
- choke plunjers (1 per carb) controleren of die niet toevallig een klein beetje open staan en vastgeroest is.
- Ik kwam er bij mij achter dat de carb membranen gescheurd waren van beide carbs. Dus de carbs gereinigd en naalden vervangen, . carburateur reviseren is niet lastig, alleen veel werk.

Uiteindelijk heb ik zowel de plunjer als de carbs revisering tegelijkertijd gedaan dus uitsluiten welke van de twee bij mij de boosdoener is kan ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2023 23:05 #7 door Tony Schmitz
Beantwoord door Tony Schmitz in topic Benzinegeur tijdens rijden
Hoi hoi!

Ik heb de plunjers bekeken en eentje leek roestiger en minder soepel te bewegen.. dus wie weet was dit hem. Ik heb de volledige kabel gereinigd en opnieuw in de olie gezet. Veren van de plunjers vervangen en nu gaan ze soepel. Opvallend was dat de motor niet meer stationair wilde lopen. Ik moest een paar draaien aan de schroef geven om hem weer stationair te krijgen dus mogelijk...... oorzaak gevonden. Tevens luchtfilter vervangen.

Over anderhalve week ga ik weer een paar dagen Duutsland in met mijn maat. Ik wacht zijn bevindingen af......

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2023 14:05 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Benzinegeur tijdens rijden
Klinkt aannemelijk.
Als één plunjer altijd een beetje is blijven hangen rijd je dus permanent een beetje op choke en dus te rijk.
Als dat issue nu verholpen is is het meer dan logisch dat je je stationairmengsel opnieuw moet afstellen.

Heb je de plunjer zelf ook nog onder handen genomen ? Bijv. wat gepolijst met een borstel op een Dremel ofzo ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden