‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?

28 mei 2023 00:19 #1 door Younes
Dag allemaal,

Inmiddels heb ik mijn TA uit 97 nu ruim een jaar en er is nooit iets geks mee geweest. Tot nu: ik was een rondje aan het rijden op de Utrechtse heuvelrug met een paar vrienden. We waren denk ik al een uurtje onderweg dus de motor was lekker warm gedraaid.

Ik moest eens tanken want de motor had dorst want ik reed al een km of 5 op de reserve. Ik denk zelf niet dat mijn probleem daar iets mee te maken heeft. Want toen ik bij het stoplicht aankwam, viel alles ineens uit. Alle lampjes brandden niet meer en de motor was niet meer te starten.

ik heb de motor naar het tankstation geduwd en daar volgetankt, want dat wilde ik uitsluiten. Contact weer omgedraaid, maar gewoon geen enkele teken van leven.

Toen maar besloten de motor aan te duwen. Tijdens het aanduwen zag ik lampjes oplichten. Bij poging 2 kreeg ik de motor aan, maar sputterde de motor heel erg tegen. Ik had het gas vol open, maar de motor maakte geen toeren. Een meter of 20 op kracht van de motor verder, leefde de motor weer op en kon ik weer verder rijden. Ik hield de toeren nog wat hoog, omdat ik bang was dat de motor uit zou vallen.

Bij het volgende stoplicht sputterde de motor weer tegen. Ik hield het gas helemaal open, maar de motor maakte amper toeren. Toen ik het gas los liet, viel de motor uit en waren de lampjes weer uitgevallen.

Daarna weer geprobeerd de motor aan te duwen, maar dan kon de motor niet waarderen, want ik werd gestraft met een oorverdovende knal uit de uitlaat.

Het verhaal gaat verder…

We belden de ANWB. Ongeveer anderhalf uur later besloot ik nog eens te proberen de motor te starten. Weer geen enkel teken van leven. Een minuut of 10 later arriveerde de beste heer van de ANWB. Ik omschreef het probleem en de man stelde wat vraagje. Toen ik wilde laten zien dat de motor geen enkele teken van leven gaf, door het contact om te draaien, lichtten de lampjes ineens op. Niet 1 maar 2 van mijn klompen braken. Schiet mij maar lek, dacht ik toen.

Dit maakt mijn motor erg onbetrouwbaar. Daar baal ik van, want binnenkort ga ik een lang weekend weg met de motor. De beste man constateerde dat er een zekering van 25amp in de hoofdzekering was geïnstalleerd terwijl daar een 30 amp zekering in moet. Daarnaast heeft hij de polen op de accu wat vaster gedraaid. Hij heeft de spanning gemeten bin idle en bij een hoger toerental. Spanning loopt iets op naar 14 volt als je toeren maakt, maar daarna een stabiele 12,x volt bij idle. Hij heeft daarna een stukje meegereden, maar de motor deed het gewoon goed.

Nu is de vraag: waar moet ik het zoeken? Ik wil een oorzaak kunnen vinden en dat, als het even kan, oplossen.

Klinkt dit verhaal bij iemand bekend in de oren en hoe is het in jouw geval opgelost?

Groeten,

Younes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 08:37 #2 door Ives
Gokje, CDI? Kan je die met iemand wisselen en testen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 10:21 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
97 er heeft 1 cdi en gaan niet stuk. Denk veel meer een slecht contact ergens of slechte massa.
Omdat alle lampjes aan/ uit gaan is dit het meest voor de hand liggend.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 11:04 #4 door Younes
Ik even rondgekeken op het internet. De CDI klachten die ik daar tegenkom, lijken niet op mijn klacht.

Ik wil graag kritische delen in doormeten. Ik heb:

- spanningsregelaar
- accu doormeten
* bij starten
* bij stationair
* bij toerental rond 5k
- spanningswaardes rondom de verschillende kritische electronische onderdelen
- cdi
- massa

Dit is wat ik bedenken kan na een sessie zoeken op het internet.

Daarnaast wil ik alle contactpunten lichtjes opschuren, schoonmaken met contactspray en daarna met zuurvrije vaseline invetten.

Dit is het voorlopige plan. Ik kan op het verkeerde spoor zitten, maar deze schoonmaakbeurt kan geen kwaad denk ik.

Als ik het verkeerd heb, hoor ik graag waar ik het beter zoeken kan. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 12:20 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
Zeker niet verkeerde spoor. Je hebt duidelijk een electrische storing, waarbij
je vanaf het contactslot verder moet zoeken.
Denk aan killswitch, massa punt blok en onder het zadel.
Connectoren enz..
Loop kabelboom na op doorslijtplekjes.
Het feit dat alles uitvalt geeft aan dat er een dergelijk probleem in zit.
Accu, dynamo, spanningsregelaar wss niet.
Suc6 met speuren

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 13:42 #6 door Younes
Bedankt voor je reactie. De volgende vraag is dan: bestaat er een stappenplan zodat die avontuur grondig aan kan pakken? Niet zoveel kennis van de motor namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 13:46 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
Jouw probleem klinkt gewoon als een 'losse accupool'.

En als nu alles weer werkt, wordt het heel lastig zoeken naar waar nu daadwerkelijk de oorzaak gelegen heeft, maar mijn gok zit echt op een losse accupool. Dat komt vaker voor dan je zou verwachten.

Ander symptoom bij een losse accupool is bijvoorbeeld ook dat de dashboard verlichting e.d. wel branden, maar als je de startknop indrukt de startmotor niet rondt wil draaien.

Dus op zich even daar alles goed schoonmaken, en goed aandraaien.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 20:10 #8 door Younes
Dank voor je reactie, Rob. Ik ga er voor nu even vanuit dat het een losse accupool was. Intussen maak ik alle contacten even schoon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 21:01 #9 door Remco van Ewijk
Beantwoord door Remco van Ewijk in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
Volgens mij blijft de motor gewoon draaien met een losse accupool. Inhouden lijkt een stroomprobleem. Ik zou eens aan alles rommelen als de motor draait zoals het contactslot en de spanningsregelaar.

Groet, Remco van Ewijk
2022: Eerste Transalp, niet eerste en zeker niet laatste motor....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 21:45 #10 door Younes
Dat is volgens mij wel makkelijk te reproduceren: motor aan, accupool los maken. Ik zal morgen eens kijken hoe dat uitpakt. Dank voor je tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2023 18:08 #11 door Younes
Vandaag in ieder geval de accupolen even bekeken. De plus pool was bedekt in een dun laagje corrosie. Dat heb ik weggeschuurd. Meteen ook even de min pool meegenomen.

Als test heb ik de motor aangezet en vervolgens de min pool losser gedraaid. Toen uitgezet en daarna geprobeerd de motor weer aan te zetten. Dat likte niet. Wel toen ik de polen weer had vastgedraaid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2023 20:59 #12 door Remco van Ewijk
Beantwoord door Remco van Ewijk in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
Dat is logisch, je hebt spanning nodig voor de startmotor maar als de motor draait krijg je spanning van de generator waarbij de spanningsregelaar er gelijkspanning van maakt. Het wel of niet aanwezig zijn van de accu is dan niet belangrijk. Het probleem zit dan ergens anders in het circuit en kan een laag voltage zijn door een slecht contact in de voeding of zelfs de aarde. Zoals eerder aangegeven de aarddraden loshalen en schoonmaken.

Groet, Remco van Ewijk
2022: Eerste Transalp, niet eerste en zeker niet laatste motor....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2023 12:58 #13 door Younes
Korte update

Motor doet het vooralsnog goed. Dat de anwb de contacten van de accupolen heeft aangedraaid, is volgens mij de reden dat de motor het weer goed doet. Morgen een lange rit vanuit Amersfoort naar Eindhoven. Ik heb er alle vertrouwen in :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2023 21:12 #14 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic ‘97 TA plotseling uitgevallen, elektrisch probleem?
Zoiets had ik ook met mijn africatwin750 uit 1996. Opeens totale uitval. Na 2 minuten frotten met contactsleutel, startte de motor en verder rijden. Later de onderkant van het contactslot eraf gehaald en daar de zooi schoongemaakt en de oude vetklonten vernieuwd door nieuw vet. Daarna nooit meer problemen gehad. Het slot hoeft er niet af (zit vast met breekbouten vermoed ik) maar 2 of torx bouthes losmaken. Pas op voor eruit vliegende veertjes en kogeltjes. Ergens heb ik daarvan foto's geplaatst in dit forum.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2023 21:57 #15 door Younes
Inmiddels weer terug uit Eindhoven en de motor vertoonde geen centje pijn. Heerlijk ontspannen ritjes gemaakt 👍

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden