Dag allemaal,
Inmiddels heb ik mijn TA uit 97 nu ruim een jaar en er is nooit iets geks mee geweest. Tot nu: ik was een rondje aan het rijden op de Utrechtse heuvelrug met een paar vrienden. We waren denk ik al een uurtje onderweg dus de motor was lekker warm gedraaid.
Ik moest eens tanken want de motor had dorst want ik reed al een km of 5 op de reserve. Ik denk zelf niet dat mijn probleem daar iets mee te maken heeft. Want toen ik bij het stoplicht aankwam, viel alles ineens uit. Alle lampjes brandden niet meer en de motor was niet meer te starten.
ik heb de motor naar het tankstation geduwd en daar volgetankt, want dat wilde ik uitsluiten. Contact weer omgedraaid, maar gewoon geen enkele teken van leven.
Toen maar besloten de motor aan te duwen. Tijdens het aanduwen zag ik lampjes oplichten. Bij poging 2 kreeg ik de motor aan, maar sputterde de motor heel erg tegen. Ik had het gas vol open, maar de motor maakte geen toeren. Een meter of 20 op kracht van de motor verder, leefde de motor weer op en kon ik weer verder rijden. Ik hield de toeren nog wat hoog, omdat ik bang was dat de motor uit zou vallen.
Bij het volgende stoplicht sputterde de motor weer tegen. Ik hield het gas helemaal open, maar de motor maakte amper toeren. Toen ik het gas los liet, viel de motor uit en waren de lampjes weer uitgevallen.
Daarna weer geprobeerd de motor aan te duwen, maar dan kon de motor niet waarderen, want ik werd gestraft met een oorverdovende knal uit de uitlaat.
Het verhaal gaat verder…
We belden de ANWB. Ongeveer anderhalf uur later besloot ik nog eens te proberen de motor te starten. Weer geen enkel teken van leven. Een minuut of 10 later arriveerde de beste heer van de ANWB. Ik omschreef het probleem en de man stelde wat vraagje. Toen ik wilde laten zien dat de motor geen enkele teken van leven gaf, door het contact om te draaien, lichtten de lampjes ineens op. Niet 1 maar 2 van mijn klompen braken. Schiet mij maar lek, dacht ik toen.
Dit maakt mijn motor erg onbetrouwbaar. Daar baal ik van, want binnenkort ga ik een lang weekend weg met de motor. De beste man constateerde dat er een zekering van 25amp in de hoofdzekering was geïnstalleerd terwijl daar een 30 amp zekering in moet. Daarnaast heeft hij de polen op de accu wat vaster gedraaid. Hij heeft de spanning gemeten bin idle en bij een hoger toerental. Spanning loopt iets op naar 14 volt als je toeren maakt, maar daarna een stabiele 12,x volt bij idle. Hij heeft daarna een stukje meegereden, maar de motor deed het gewoon goed.
Nu is de vraag: waar moet ik het zoeken? Ik wil een oorzaak kunnen vinden en dat, als het even kan, oplossen.
Klinkt dit verhaal bij iemand bekend in de oren en hoe is het in jouw geval opgelost?
Groeten,
Younes