Koelsysteem Transalp 650

20 juli 2023 09:24 #1 door brings
Koelsysteem Transalp 650 werd gestart door brings
In verband met het wachten op een bestelde remleiding heb ik even de rechter kuip kap er af gehaald om eens in de radiator te kijken.
Na het verwijderen zag ik dat er gewoon water in zat. Ik heb deze motor nu bijna 16 jaar en kan mij niet herinneren of ik er ooit water in gegooid heb.
Wat ik echter vreemd vond was dat dit water nog volledig helder was. als of het zo uit de kraan komt.
In mijn reservoir zit overigens wel koelvloeistof.
Je zou dan denken dat het water helemaal niet circuleert.
Ik heb nooit koelingsproblemen gehad en heb deze nu dus ook niet.
De temperatuur meter komt bij rijden een beetje uit de linkerhoek. Zo'n 1/4 van het meter bereik maar ik heb begrepen dat dit normaal is. Als het erg heet is en de meter loopt een beetje op bij stilstand in de file, dan zakt die bij rijden meteen weer.
De fan heb ik nog nooit aan horen slaan.
Mijn vraag is dus: kan het normaal zijn dat het radiator water volledig schoon blijft??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2023 15:33 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koelsysteem Transalp 650
Ehm, denk het wel ja :cheer:

Volgens mij werkt een koelsysteem als volgt:
Het reservoir is een ‘expansievat’. Als de druk in het systeem te hoog oploopt (onder invloed van de temperatuur) zal er via de dop vloeistof naar het reservoir afgevoerd worden.
Zodra de boel dan weer afkoelt en de koelvloeistof krimpt zal er vanuit het reservoir ook weer vloeistof naar boven gezogen worden.

Maar goed, dat hóeft dus allemaal niet te gebeuren, als de temperatuur en druk binnen de marges blijft zullen de vloeistoffen uit het systeem & reservoir nooit met elkaar mengen :)

Als ik het mis heb lezen we het hier wel!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2023 15:36 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koelsysteem Transalp 650
beste hans,

je hebt ook kleurloze koelvloeistof die zich met alle andere bekende type vloeistoffen laat mixen(gebruikt ik zelf als onbekend is wat er in zit)
de inhoud van het expansie vat blijft onder normale omstandigheden daar waar het zit

ben je dus zeker dat het water is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2023 15:43 #4 door brings
Beantwoord door brings in topic Koelsysteem Transalp 650
Wat mij verbaasd is dat erg geen enkele verontreiniging in zit.
Ik zou verwachten dat het toch wat troebel zou worden door de jaren, het zit er minstens 8 a 10 jaar in.

Ja, het is water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2023 18:48 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koelsysteem Transalp 650
Als het systeem zelf goed is, dan zou je bij gebruik van juiste vloeistoffen eigenlijk geen verontreinigingen tegen komen. Het is tenslotte een compleet gesloten systeem.
Pas als je dus water zou gebruiken, dan kan corrosie optreden etc etc.

Als jij wilt weten of de vloeistof in jouw radiateur welk koelvloeistof is zul je deze moeten (laten) meten. Zijn eenvoudige metertjes die aan kunnen geven wat het kook en/of vriespunt van de vloeistof ongeveer zou zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2023 09:01 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Koelsysteem Transalp 650
Als het er al zo lang inzit waarom ververs je het dan niet gelijk, weet je ook gelijk weer waar je aan toe bent ivm winter en bevriezen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden