start soms niet, klikt wel

09 aug 2023 08:07 #1 door Sopa
start soms niet, klikt wel werd gestart door Sopa
Net nu ik met de alp op vakantie wil gaan, wilde die gister een paar keer moeilijk starten. Dit was na het wassen (vocht?)
Je hoort het relais klikken, maar ik moest meerdere malen op de startknop drukken en deze ook even ingedrukt houden voordat de startmotor rond wilde draaien. toen startte 'ie goed.

Vorig jaar heb ik mn startrelais vervangen, want toen had ik iets vergelijkbaars: toen klikte die ook, maar wilde helemaal niet starten. Door het verbinden van de polen van de relais ben ik toch nog thuis gekomen.

Accu is goed.

Relais weer stuk??

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2023 09:47 #2 door MROE
Beantwoord door MROE in topic start soms niet, klikt wel
Startknop vies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2023 10:56 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic start soms niet, klikt wel
Ergens slecht contact of massa. Startknop ff verzuipen met wd40.
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2023 12:06 #4 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic start soms niet, klikt wel
Heb even de boel schoongemaakt en ingespoten: accupolen, startknop, stekkers, regelaar, relais etc.

Maar misschien sprak ik toch iets te snel wat betreft de accu: als ik het contact aanzet geeft ie 12v aan, maar zakt ie binnen een paar seconden tot 11,4 .

Hij laad wel goed bij. Ik rijd veel kleine stukken.
Hij is ook ouder dan ik dacht, heb hem 4,5/5 jaar geleden er op gezet. Is een motobatt gel accu. Heeft laden nog zin of is het einde verhaal?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2023 16:16 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic start soms niet, klikt wel
Hoe weet je dat hij goed bij laad??
Zet de meter er eens op met starten, en kijk daarna wat de spanning is.
Ook verlichting aan.
Mag niet beneden 10 volt komen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2023 22:17 #6 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic start soms niet, klikt wel
Dank voor de reacties! Onder de 10v zijn we zeker nog niet.
Ik las dat sommige mensen bij alles onder de 12v een AGM accu al afschrijven, maar dat is dus wat overdreven?

Laden gaat met 13,5 tot 14,5 ongeveer, afhankelijk van het toerental, dus dat is wel prima.

Na een paar klikjes startte die weer, dus ben even een uurtje gaan rijden om te kijken of ie dan wat oplaadt en z'n spanning vasthoudt.
Direct na t rijden stond ie mooi op 12,8 en 3 uur later op 12,4. Dat is wel met lamp uit.
Niet heel slecht dus, so far so good.
Kijken wat ie morgen doet. Ik denk dat ik maar gewoon vertrek met een tent achterop en 2 nachtjes ergens doorbreng. Wie weet geven de kilometers hem een tweede leven, anders sta ik ergens langs de kant van de weg en moet ik het daar oplossen- beetje avontuur in het leven is goed, niewaar?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2023 07:36 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic start soms niet, klikt wel
Start hij beter met startkabels en een hulpaccu?

Ergens onderweg oplossen (offroad, snelweg,...) kan wel eens serieus tegenvallen. Wie heeft die accu in stock? Weekend? Motor slepen? Met startkabels werken aan de kant van de weg is niet handig, kappen losmaken, en betekent extra bagage. Ik heb het meegemaakt met een kapot startrelais. Ik weet wel leukere en goedkopere avonturen.

Neem zeker startkabels mee, of nog beter een nieuwe accu, droog, met zuur nog apart verpakt. Ooit moet je je accu toch nog eens vervangen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2023 11:29 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic start soms niet, klikt wel
Accu spanning zegt in feite helemaal niets over de toestand van de accu.

Motoren hebben een start-accu. Die moet het maximale vermogen leveren tijdens het starten (rond laten draaien van startmotor en tegelijk ook nog vonken kunnen geven).

Ik heb hier op de zaak een meter die de startcapaciteit en algehele staat van de accu kan meten. Je bent altijd welkom om even de accu door te laten meten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2023 19:03 #9 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic start soms niet, klikt wel
Een nieuwe accu lijkt het te hebben opgelost.
(Hoewel de nieuwe accu precies dezelfde waardes gaf)

Afgelopen week heeft ze het zo'n 5 uur per dag non stop goed gedaan. Hopelijk blijft het zo. Het oude beestje heeft genoeg aandacht en nieuwe onderdelen gekregen de afgelopen tijd. Ze krijgt nog een nieuw koplampje en dan wil ik voorlopig geen kick meer horen.

Dankjulliewel weer!

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden