Terug naar de alp?

10 aug 2023 23:38 #1 door arne
Terug naar de alp? werd gestart door arne
Ik heb opruiming in de schuur gehouden en mijn twee motoren (1200GS en KTM 640 Adventure) verkocht. Even een reset om weer richting te bepalen. Er zijn toch aardig wat leuke nieuwe motoren op de markt gekomen (TA750, T700. T700WR. Tiger 900 etc.) en misschien wil ik wel wat nieuws gaan kopen, maar tegelijkertijd gaan we in september een nieuw bedrijf lanceren, dus wordt dat pas volgend jaar.

Maar goed, het kriebelt toch wel en daarom zat ik er over te denken om misschien weer een Transalp te kopen. Ik heb twee XL600V’s gehad uit de eerste serie. Een uit 1987 en een Amerikaanse import uit 1989. Met die motoren heb ik best veel lol gehad, maar het nadeel was het olieverbruik boven de 100km/u. Ik heb begrepen dat de latere series van de 600 dat niet of minder hebben. Nou heb ik ook de 650 al een paar keer voorbij zien komen en dat lijkt me ook wel een nette optie. Van de 700 ben ik niet zo gecharmeerd. Het uiterlijk spreekt me eigenlijk niet zo aan. Een Africa Twin 750 staat nog wel eens op mijn lijstje om in de garage te hebben, maar die zijn inmiddels lekker in prijs gestegen en ik wil op dit moment zo tussen de €2-2.500 uitgeven. Daar staan best wat nette 650’s voor en ook een 600 kun je er wel voor vinden. Maar wat zijn de verschillen eigenlijk? Heeft iemand die voor mij op een rijtje? En wat zijn zwakke punten van beiden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2023 21:23 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Terug naar de alp?
Hé Arne :)

Ik ben zelf een 600 adept, heb weinig tot geen ervaring met de 650 of 700 Alpen.
Betrouwbaar zijn ze sowieso allemaal! Echt zwakke punten zijn er eigenlijk niet.

Wat mij bevalt aan de 600’s is dat ze relatief simpel zelf te onderhouden zijn. De latere types ook wel, maar hoe jonger hoe ingewikkelder het kuipwerk in mekaar zit. Bij een 600 is het ontmantelen echt minutenwerk.

Sinds een jaartje heb ik er nu een 650:Afrika Twin bij, die bevalt mij ook goed B)

Kwa prijs zie ik eerlijk gezegd álle modellen en bouwjaren van zowel de Alpen als de Twins behoorlijk in waarde stijgen!
Een koopje zijn ze al lang niet meer.

Succes gewenst met je keuze B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2023 21:42 #3 door Niels Meijer
Beantwoord door Niels Meijer in topic Terug naar de alp?
De eerste generatie 600 schijnt vaker olie te verbruiken. De latere hebben dat niet meer, als je een schijfrem achter hebt zou je goed moeten zitten. Echt grote problemen hebben de alpjes niet maar aandachtspunten bij de 600 zijn schade aan de cdi's en rottende velgen.
De cdi's geven problemen met het lopen maar zijn eenvoudig te vervangen, kosten zo rond de €100 per stuk en je hebt er twee.
De velgen is tegenwoordig lastiger aan te komen als ze slecht zijn, Excel velgen zijn wel een optie. Je kunt rot herkennen aan bloemkolen in de lak, meestal rond het ventiel. Je weet pas zeker of je harde velgen hebt als je de band eraf haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2023 21:53 #4 door arne
Beantwoord door arne in topic Terug naar de alp?
Dank jullie wel. Ik weet dat de 600’s eenvoudig in elkaar zitten en het draaien van de CDI’s heb ik op mijn 87 en 89 ook moeten doen. Er is inderdaad wel veel gezegd dat de grijze blokken geen olie zouden verbruiken. Dat is in ieder geval welkom.

Ik heb ook een oude Tiger 900 en een Tiger 800 gehad en die waren vast veel moeilijker in onderhoud en uit elkaar halen dan de Transalp 650. Bij de eerste moesten de carburateurs er uit om het luchtfilter te wisselen. Op z’n minst apart.

Maar zijn er nog verschillen in rijden/gedragingen tussen de 650 en 600?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2023 10:40 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Terug naar de alp?
Ik heb een 600 en een 650 gehad, de 600 heb ik inmiddels verkocht.
Ik vind de 600 véél mooier dan de 650.
Maar naar mijn ervaring heeft het blok van de 650 net even wat meer kracht.
Mijn 650 gebruikt geen druppel olie.
Ik vind mijn 650 ook prettiger rijden en sturen maar zaken zoals balhoofd- en wiellagers en banden hebben daar een enorme invloed op.
Qua sleutelen is er naar mijn ervaring nauwelijks verschil.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2023 00:31 #6 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Terug naar de alp?
Mijn 1995 600 TA verbruikt gewoon olie hoor, zilveren blokken zijn daarvoor niet immuun.
Na de aankoop van iedere motor in het begin gewoon het olieverbruik in de gaten houden, dan weet je het zeker.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2023 11:56 #7 door arne
Beantwoord door arne in topic Terug naar de alp?
Zondagmiddag vond ik 10km van mijn huis een 650 te koop. Even gaan kijken. Ik stap op na een GS met 110pk en een KTM 640 Adventure, maar het reed toch eigenlijk weer heel vertrouwd. Alleen de remmen vielen me wel echt wat tegen. Nou heb ik deze 650 ook niet gekocht, want ik zou het meer als een winterfiets zien vanwege de 'afwerking'. ;) Grappig genoeg had ik ook wel weer het gevoel van de vroege 600, dat de motor er eigenlijk een beetje 'ingezakt' uitziet. Alsof hij eigenlijk hoger op z'n poten zou moeten staan. Maar hij rijdt er niet minder om. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden