Nog de moeite waard of niet?

19 aug 2023 08:36 #1 door hannes
Nog de moeite waard of niet? werd gestart door hannes
Beste leden,

Mijn pd06 van 1990 heeft momenteel 80000km. Waarvan de laatste 40000 heel wat off-road, die tellen dubbel, en dat vertaald zich ook in de algemene staat van de motorfiets.

Ik ben erg aan het twijfelen of het nog de moeite waard is om stevig te investeren in de alp

Opties zijn:
- 100% voor de alp gaan, verder ombouwen, en volledig in orde maken

-De alp enkel een groot onderhoud geven, een nieuwe uitlaat, terug op baan bandjes en een 2e lichte allroad motor kopen, die meer op off-road gericht is (bv xr400)

-De alp verkopen (al dan niet in onderdelen) en een andere alleskunner zoeken die al iets meer off-road in z'n dna heeft en misschien een 70kg lichter is, denk dan aan dominator of xr650

Alvast bedankt voor jullie mening en goede raad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2023 09:15 - 19 aug 2023 11:51 #2 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Nog de moeite waard of niet?
Ter extra info

Op technisch vlak reeds onderstaande aangepast.

Hyperpro vering voor en achter,
Stalen remleiding,
Verhoogd zadel met leder dekje,
Stuurrubber vastgezet,
Kofferrek, valbeugels, pims skidplate,
touratech spiegels,
2e set wielen,
alle kuipdelen hersteld met de lego methode en 3d printjes,
cdi's van CDIshop Duitsland,
Recent vernieuwde koppeling, super pinion, ketting en achtertandwiel en balhoofd lagers,
...

Wat momenteel zou moeten gebeuren is:

Nieuw uit uitlaat bochten en demper,
Voorvork revisie en nieuwe stof hoezen,
Distributie ketting vervangen,
kleppen stellen,
Groot onderhoud,
Carbu reinigen/revisie en afstellen
bussen van de swingarm vervangen,
2wielsets de lagers vervangen,
Nieuw stuur,
Subframe staat scheef en is heel slap,
Knipperlichten stuk,
Nakijken/eventuele herstelling van de versnellingsbak (af en toe geeft ze een akelig luide klop bij het opschakelen)
1 Radiator staat krom (maar lekt niet),
Nieuwe banden,
Her en der roest aanpakken,
Gebarsten kuipruit vervangen
...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2023 09:32 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Nog de moeite waard of niet?
Ook vroeg ik me af hoeveel gewicht je ongeveer kan strippen mits verdere ombouw.
(Nog even geen rekening gehouden met de kostprijs)😭

Denk dan aan:
Aftermarket kunststof tank van de africa twin,
Verwijderen/aanpassen van het subframe en Achterspatbord
Aftermarket uitlaat,
De kuip helemaal verwijderen en een lampje van bv de xl600,
Africa twin achterbrug,
Weglaten passagiers voetsteunen en inkorten van het zadel,
...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2023 09:50 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nog de moeite waard of niet?
De enige die eigenlijk die vraag kan beantwoorden ben je zelf.......

Er staan zo te zien een aantal onderhouds taken op de planning, maar zodra je aan een blok begint... (nokkenasketting e.d. vervangen.... waarom ?? ) gaan de kosten gigantisch de lucht in.

Ook 'ombouw' met andere onderdelen (als de AT kunstof tank) gaat in de papieren lopen.

Het is dus eigenlijk gewoon de vraag wat wil jij ?
Zie jij jezelf nog jaren door rijden op deze (al dan niet) verbouwde alp, dan zou het de investering gewoon waard moeten zijn..
Heb jij zelf zoiets van, iets lichters is misschien wel leuker (en dat proef ik wel al een beetje in jouw verhaal), dan zou je ook kunnen kijken dat je jouw 'budget' voor de alp stopt in een andere motor.

Als geld geen rol speelt, dan kun je van jouw alp een wereld motor maken die volledig naar jouw behoefte is aangepast en daar nog jaren plezier aan beleven.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2023 11:47 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Nog de moeite waard of niet?
De distributie ketting is misschien niet meteen de grootste bezorgdheid maar merk dat er een ratelend tikje in het blok zit dat langzaamaan erger wordt.
En ik vermoed dat die ketting de oorzaak is.
(Is vooral aanwezig als ze in neutraal staat, zonder te koppelen)

Als ik dan toch de motor helemaal strip om het frame te lakken zou het zonde zijn om niet ineens het blok helemaal na te kijken en eventueel te reviseren.

De kleppen zijn op heden waarschijnlijk nog nooit bijgesteld en ze verbruikt wel wat olie dus...

Wat betreft een lichtere motor, ben ik nog wat aan het dromen/twijfelen.
Heb reeds wat endurotjes gaan testrijden, de houding en het huftergehalte was niet helemaal mijn ding.
Ook heb ik zo beseft dat ik eigenlijk wel erg gehecht ben aan het comfort van de alp, zeker op de stukken weg en autostraade tussendoor.
De perfecte combo bestaat niet, maar iets tussenin misschien wel?

Anderzijds is ze een echt zwaargewicht om technische stukken te rijden, door de modder te ploegen en af en toe eens op te tillen.

Ga regelmatig in groep rijden en merk hoe uitdagend het is om de lichte endurotjes bij te houden. Dat lukt goed de eerste 70km, maar mijn fysiek laat het daarna ook wel afweten.

Desondanks alles ben ik toch ook wat sentimenteel en hou ik echt wel van de alp.

Heb mijn sarolea uit 1952 te koop gezet, als alles goed gaat komt er zo een budget van 4 a 4500€ vrij. Al moet dit niet persé helemaal opnieuw in de motor hobby geïnteresseerd Worden 😏

Hoe stom het ook klinkt, het hier neerschrijven helpt me ook om even alles op een rijtje te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden