XL700V - IACV sensor - niet starten

13 sept 2023 21:23 #1 door Jeroen
XL700V - IACV sensor - niet starten werd gestart door Jeroen
Sinds afgelopen weekend en een paar dgn rijden wil de XL700V - RD13 opeens niet meer starten.

Sleutel op contact.... rode knop .... klik klik zoals normaal en dan een licht ratelend geluid rechts voor (soort van snel schakelend relais).

Stuk voor stuk stekkers losgetrokken en de IACV sensor lijkt het probleem. Als die stekker los is geen geluid en foutcode 29!

Is dit een zwakke plek? Kun je de IACV sensor repareren?

Groeten,

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 21:37 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Weinig bekende, grote problemen met de TA700.

Uiteraard krijg je een foutmelding als de sensor niet aangesloten is.

Normaal gesproken hoor je de brandstofpomp druk opbouwen zodra je m op contact zet. Mogelijk dat je dat geluid als 'ratel' ervaart.

Gaat de startmotor wel rondt ?
Uiteraard de standaard dingen als zijstandaard, versnelling e.d. nagelopen ?
Heb je al gekeken of je vonk hebt op de bougie ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 21:46 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Jah de startup cycle klinkt normaal met druk opbouw van de pomp etc ... maar dus ook de niet bekende lichte ratel.

- Stekker los van de IACV, geen ratel, wel idd een foutcode. Ik dacht misschien gaat hij in noodloop en start hij wel maar dat was ook niet het geval
- Startmotor gaat gewoon rond.
- Zal ff voor de zekerheid vonk op de bougie gaan testen.
- Zijstandaard ingeklapt, Versnelling in neutraal.

Groeten,

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2023 05:21 - 14 sept 2023 05:22 #4 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Van een ander forum, misschien geeft het net dat tikje om toch weer te starten.

Verder neem ik aan dat de startmotor netjes rond gaat en de accu is opgeladen?


Something else it could be is a sticking IACV (Idle Air Control Valve). I had similar symptoms on my 700 Alp a couple of years ago. What cured it temporarily was turning the ignition off, waiting a few seconds and then turning it on again - you'll hear the whirring of the fuel pump, and also during the switch on routine, the IACV is cycled through its full range of movement. If it's sticking a bit this will help free it up. You'll notice the IACV is working properly if you put the bike in gear, hold the bike on the brakes, and then very slowly let out the clutch out. If the IACV is working well, it'll gradually open to try and maintain the engine revs against the drag of the clutch (it'll only do so much, but you'll definitely notice it working and the engine pulling more to balance the drag and keep the idle speed up without you having to even touch the throttle). As you let out the clutch further, the engine will then begin to slow down and stall. However, if the IACV is sticking, the engine will bog with even the slightest drag from the clutch. The IACV can be replaced, but it's a biggish job - it's fitted into the throttle bodies - and it's not cheap. In my case, replacement hasn't been necessary.

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 20:59 #5 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Zo onderhand een weekje en wat uren verder met de Xl700V maar nog geen resultaat :-(

- IACV vervangen... de oude was wel vies maakte herrie maar er zat wel beweging in. De nieuwe IACV is stiller maar had geen effect en nog steeds niet starten.

- Bougies hebben vonk
- Startmotor gaat rond
- Brandstofpomp werkt
- Zijstandaard sensor geeft signaal door op de groene stekker
- Oliepeil Ok
- Er zat een scheurtje in de slang vanaf het luchtfilter naar het klepdeksel (zie foto) en vervangen
- Alle Relays en zekeringen gecontroleerd : Ok
- Neutraalstand van de versnelling komt door op het dashboard
- OBD aangesloten en geen fouten
- Start/stop knop komt door op de diagnostiek
- Accu staat op 12.8V en tijdens starten zakt hij iets in tot 10.2V op de multimeter

Iemand nog suggesties?

Groeten, Jeroen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 21:56 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
suggesties genoeg,

het nieuw onderdeel aangemeld/ingeleerd ?

ben je zeker dat er ook brandstof mengsel in de cylinder komt ( werkt de injector)

( spuit remmen reiniger in het lucht filter huis en probeer te starten)

ik ben er vrij zeker van dat er iets over het hoofd wordt gezien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 09:04 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Nu heb ik zelf ooit een probleem gehad waarbij de motor het ook niet meer wilde doen. Uiteindelijk bleek het een draadbreuk in de kabelboom. De plek waar de kabelboom aardig langs de frame schuurt zal ik even proberen uit te leggen.

Ik moest, om het te zien, de relais/zekeringen box los halen en dan zie je de kabelboom langs de frame buis lopen.

Ik had destijds dat mijn motor af en toe uit viel, en uiteindelijk ook helemaal niets meer deed. Ook een weekend aan gespendeerd.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 10:32 #8 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Motor loopt wel op remmen reiniger en nu dus verder met de zoektocht naar problemen met toevoer van de brandstof of injectie systeem.

Spontane kabelbreuk zou wel bijzonder zijn maar ga ik ook even langslopen.

Bedankt voor de suggesties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 11:51 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Weer een stukkie verder......

- Ik heb een werkende brandstofpomp

- Beide injectoren geven benzine

- Zonder luchtfilter gemonteerd etc loopt hij wel op remmen reiniger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 12:49 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Phoeh, je hebt vonk, brandstof en zuurstof zo te lezen..... en toch slaat hij niet aan....

Even dingetje.... is het wel brandstof die uit je tank komt ? Niet per ongeluk water in de tank ??

Injector beeld ook goed ? (Er kan wel brandstof uit komen, maar als het niet voldoende verstuift wordt kan het ook wel eens een issue zijn.)
Brandstofdruk goed ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 12:56 #11 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Jah idd phoeh.... dat dacht ik ook :-)

Geen water in de tank... hij liep goed overdag en toen ik hem wou wegzetten niet meer.

Brandstofdruk ga ik controleren... hij slaat aan en er loopt benzine uit.

Specificatie:
- Fuelpressure at idle : 50 psi => 3.4 Bar
- Fuelpump flow (+/- 0,2 liter in 10s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 16:41 - 23 sept 2023 16:46 #12 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Check, check, check en weer wat verder......

Fuelpump flow is veel te laag.... +/- 0.02 liter in 10s. Het loopt er langzaam uit maar zeker niet onder druk.

Demontage van de pomp assembly en toen ontdekte ik een gescheurde ring aan de hoge druk kant van de pomp. Zie foto.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 17:58 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Klinkt als... oorzaak gevonden !!!

Mooi werk in ieder geval. Alleen zijn die pompjes niet goedkoop, en Honda levert geen losse onderdelen er voor.

Ik heb voor mijn 700 een reserve pompje van ebay liggen die (ik meen) iets van € 35,= was. Mijn pomp maakt af en toe wat rare geluiden, maar werkt eigenlijk nog wel prima. Heb die andere pomp alvast gekocht voor als hij echt problemen gaat geven.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 18:00 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V - IACV sensor - niet starten

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2023 18:52 #15 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Thx, maar ik heb ook een nieuwe grommet nodig.... ik denk dus dat de pomp nog wel ok is maar ik ga deze ook maar preventief vervangen.

Zie ook artikel via onderstaande link (wel ff vertalen)
www.drive2.ru/b/494916298136879514/

16730-MGH-641 (Huis + O-ring)

De pomp is schijnbaar een mitsubishi UC-T30

Maar even een avondje op de google en zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 12:24 #16 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Mooi zo dat je de oorzaak gevonden hebt !

Ik heb recent, voor de motorforum '500 Euro challenge' een Yamaha FJ1200 gekocht. Die heeft ook een brandstofpomp en die ging niet lang na aanschaf kapot.
Toen ik wat navraag deed op het Yamaha FJ owners clubforum werd me aangeraden om gewoon een pomp van Aliexpress te kopen. Die zouden het net zo goed doen.

Omdat ik voor de 500 Euro challenge dus een beperkt budget heb, heb ik toen inderdaad op Aliexpress een pomp gekocht.

Toen ik 'm in huis had, heb ik 'm eens goed vergeleken met de originele.
Twee druppels water.
'Plug and play' en hij deed het perfect.
Uiteraard heb ik er nu, na pas ongeveer 1000 km ofzo, nog geen lange termijn ervaring mee maar voorlopig ben ik bljj met mijn investering van nog geen 17 Euro.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2023 17:27 #17 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Victorie !!!!!!!!!

Nieuwe pomp ontvangen, gemonteerd alles aansluiten.

www.amazon.com/KEMSO-13836-Performance-E...l/dp/B09F8GHG2W?th=1

Starten = Lopen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2023 18:47 #18 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XL700V - IACV sensor - niet starten
Mooi man, fijn zo !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden