HISS Sleutel zelf inleren lukt niet, iemand ervaring hiermee?? 650XLV RD11

13 sept 2023 23:14 - 13 sept 2023 23:25 #1 door Dennis
nu komt het, ik heb het nergens kunnen terugvinden.

ik heb een XL650V RD11 uit 2006, hier ben ik 1 sleutel van kwijtgeraakt en kwam dus via CMNSL.nl 2 originele sleutels tegen, die ik heb gekocht en laten slijpen bij de locale sleutelboer en heb nu dus 1 originele en 2 geslepen sleutels met nieuwe Honda Chip en die nieuwe werken wel voor het stuurslot maar kan er niet mee starten.

nu blijkt er dus voor het HISS mechanisme een tool te bestaan volgens youtube welke je kunt gebruiken om je nieuwe sleutels in te leren.

ondertussen heb ik mijn halve motor uit elkaar gehaald en maar dit werkt dus niet.

het schijnt namelijk zo te zijn dat je een stekkerblok hebt met een gele witte draad welke naar je ECU gaat waar je startonderbreking wordt vrijgegegeven, middels een kabel welke je verbind op de aansluitstekker en je accu kun je deze in een modus krijgen waarop er een lampje zou moeten knipperen en je je oude en nieuwe sleutel opnieuw inleest en je dan je nieuwe sleutels om en om in het contactslot steekt waarop deze het weer doen op je motor.

ik heb dus alles los en kabel gevonden onder de tank en het luchtfilter, het protocol geprobeerd uit te voeren zonder resultaat.

mijn vraag is aan jullie of dit een bekend issue is, en zo ja weet iemand of dit uberhaupt gaat werken, kabeltje is een stekker met krokodillenbekken voor op je accu, een glaszekering en een 100K weerstand. deze heb ik doorgemeten nog en dit is precies die kabel zoals ik heb gezien op vele verschillende honda motoren om dit uit te voeren.

volgens de verkoper van die kabel schijnt het zo te zijn dat de compatibiliteit te maken zou hebben met een krukas sensor welke op verschillende motoren hetzelfde schijnt te zijn, hij vertelde mij dat die transalp ook hetzelfde is maar dat er vanaf het bouwjaar 2006 nieuwe sonsoren met een ander type zijn gebruikt. kabel is eigenlijk voor een VfR800 maar zou moeten werken op de transalp xl650V

gezien dit niet werkt iemand enig idee waarom niet? heeft iemand dit eerder gedaan en heeft iemand een idee waar ik anders die sleutels 2 nieuwe kan laten inlezen op de motor zodat het weer allemaal werkt tegen beetje een normaal bedrag ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2023 10:01 - 14 sept 2023 10:01 #2 door Waffie
zoals je zelf al hebt ontdek werkt de youtube werkwijze niet.

en als je de gehele motor er voor uit elkaar hebt liggen gaat er ook iets mis.
en ja we kennen de uitdaging en ja , we hebben ook de oplossing

1 van onze clubdealers en mijn collega heeft daar het juiste honda tooltje voor

dus neem contact op met rob geelen ( de motorbandenzaak in alphen a/d rijn) en gaat dat perfect voor jou oplossen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2023 22:49 - 14 sept 2023 23:00 #3 door Dennis
Uiteindelijk is het wel gelukt, bij toeval via marktplaats een origineel kabeltje gekocht van een motorzaak die hem dubbel had liggen dus echt vet geluk (Orginele kabeltje voor 50euro, stond al 2jaar op marktplaats) vet mazzel.
Thuis gekomen en binnen 3 minuten klaar op 3 sleutels volgens die YouTube methode met originele kabel in te leren.

Ik heb wel wat interessants gevonden want ik heb de weerstand doorgemeten van de originele kabel en die is 470ohm dus als je gaat knutselen en je wilt het proberen dan moet je zo'n weerstand hebben inplaats van een andere waarde zoals ze op YouTube zeggen.

Die kabel van ebay is 100ohm voor een VFR800 zou die zijn.

Die originele honda kabel voor de transalpxl650 is een 470 ohm weerstand.
Of er nog iets verder tussenzit weet ik niet. Ik voel duidelijk de weerstand en een klein blokje in de kabel. Dit voelt als een zekering maar kan ook iets elektronisch zijn.
Ik denk dat het alleen om de weerstand gaat want dat zie je op al die andere motoren ook zo met een ghetto kabeltje met een weerstand en zekering.

Ik denk echt dat dat de oplossing is

Buiten dat om echt heel erg bedankt, kon kabeltje vlakbij mij eigenlijk zo ophalen kwartiertje rijden en om naar Alphen aan de rijn te rijden moest ik motor opladen op aamhangertje en hoop gedoe.
Dus dit was makkelijker, ik kom de bandjes wel wisselen bij jullie volgende keer als ik er andere op kom zetten. Ik ben ontzettend blij met jullie hulp !

Goed mocht iemand het kabeltje een keertje nodig hebben en Alphen aan de rijn is te ver dan heb ik er ook één die ik hier heb liggen mocht iemand het een keer willen gebruiken, dat is prima

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2023 08:18 #4 door robgoesdakar
Mooi dat het gelukt is, maar je had ook met de motor rijdend kunnen komen. Dat kabeltje lijkt misschien wel op een rot plek te zitten, maar je bent er zo bij ;

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2023 08:22 #5 door Dennis


Ik moest even zoeken, zag het niet zo zitten om hem in elkaar te zetten en te rijden, daarom was dit praktischer. Kon die stekker verbinding niet vinden dus was in eerste instantie toch makkelijker geweest.
Kom wel mijn bandjes bij je doen binnenkort!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 07:25 #6 door brings
Beste Dennis,
Fijn dat het weer werkt en bedankt voor dit onderwerp.

Mijn vraag is eigenlijk aan Rob,

Heb jij sleutels met chip op voorraad?
Mijn reservesleutel is bijna doormidden gebroken en het is wel tijd om die te vervangen.
Ik heb mij enige tijd afgevraagd hoe ik dat moet oplossen maar ik lees dat jij een sleutel kan programmeren en jij zit redelijk in de buurt.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 08:38 #7 door robgoesdakar
Ik meen dat ik nog ergens een paar sleutels moet heb liggen, maar in de puinhoop die hier in alle drukte ontstaan is kan ik ze niet direct vinden. Mooie gelegenheid om even wat op te gaan ruimen......

Maar als ik m bestel heb ik m in de loop van volgende week in huis.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 09:42 #8 door brings
Graag, bestel maar.
Ik neem aan dat ik hem dan eerst moet laten snijden maar dat zal in Alphen wel ergens lukken.
Of heb je liever dat ik je even een mailtje stuur via jouw website??

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2023 21:59 #9 door Waffie
even een noot,

je kunt ook de chip uit je gebroken sleutel wippen (zit onder het logo van de sleutel) en deze in een nieuwe geslepen sleutel plaatsen

dan hoeft je feitelijk niets in te leren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden