startrelais zekering klapt er uit

16 sept 2023 16:46 #1 door Raoul
startrelais zekering klapt er uit werd gestart door Raoul
Hoi allemaal,

Graag jullie advies. Vorige week klapte de zekering uit het start relais, vervangen en bleef een aantal ritten (dagen) prima heel. Vandaag (zaterdag) op de hoek van de straat er al weer uit, de boel uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en ingespoten. Liep weer ok stationair een langere tijd. Maar weer op de hoek van de volgende straat eruit. Iemand een idee? Een maand geleden oude sigarettenstroom punt vervangen voor een usb met accu indicator. Verder niks vervangen of geupgraded. Bestel een nieuw relais na het weekend, maar als er nog wat tips zijn graag!

Groeten uit Scheveningen

Raoul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2023 17:59 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startrelais zekering klapt er uit
Je hebt dus zeker een kortsluiting.
Klapt eruit bij starten of bij gewoon rijden ???
In dat laatste geval accesoires vaak de oorzaak.
Suc6 met speuren

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2023 21:49 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startrelais zekering klapt er uit
Zo te horen springt dus je hoofdzekering er uit.

Dat wordt speuren, maar hoogst waarschijnlijk ergens bij je stuur/balhoofd een kabel die kortsluiting maakt als het bij een bocht gebeurd.

Kleine tip, in plaats van de zekering een lamp of claxon plaatsen. Op het moment dat er kortsluiting gemaakt wordt zal deze aan gaan (of was het nu net andersom, weet ik nooit zo uit mijn hoofd op de late avond ;) )

Maakt het zoeken naar de oorzaak wat makkelijker.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2023 22:06 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic startrelais zekering klapt er uit
Volgens mij werkt dat niet zo met die lamp / toeter Rob.

Een zekering begrenst de maximale stroomsterkte in een circuit maar er kan in dat circuit dus altijd stroom lopen van 0 tot het max aantal ampère van die zekering. Als je die zekering zou vervangen door een lamp, dan kan die lamp zomaar altijd branden en weet je nog niets.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 10:08 - 17 sept 2023 10:56 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic startrelais zekering klapt er uit
Ik denk dat de methode van Rob toch moet kunnen werken, maar Garfield brengt mij op het idee dat je niet zomaar elke lamp kunt gebruiken.

De zekering zit in serie met de rest van het circuit waar de boosdoener zit.
In normale omstandigheden is het spanningsverval over de zekering quasi nul, zodat de zekering quasi geen vermogen opneemt.
Bij kortsluiting ergens in het circuit komt over de zekering een hogere spanning te staan, met verhoging van de vermogensafgifte in de draad van de zekering, tot wanneer deze zo warm wordt dat die smelt.

Het komt er dus op aan die lamp zo te kiezen dat ie enkel gaat branden wanneer de boosdoener in het circuit voor de kortsluiting zorgt. Zoek dus een redelijk krachtige lamp die niet brandt bij normale werking van de motor zonder accessoires, lampen of handvatverwarming aan. Ik zou dus eens starten met een lamp van 12v/60w, die heeft iedereen wel liggen.
Die verbruikt maximaal 5A, maar laat dus ook probleemloos al redelijk wat stroom zonder al te veel spanningsverval door, net zoals de zekering. Misschien gaat ze wel wat gloeien bij normale werking, maar dan toch zeker volop branden bij kortsluiting.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, heb ook een Transalp van 94, en vind het interessant om zelf eens uit te testen. Ik hou jullie op de hoogte.

En dan zoals Oldie aangeeft, dan een voor een de accessoires aanzetten of aankoppelen. De lamp kan in geen geval verbranden.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 10:44 - 17 sept 2023 11:03 #6 door alain
Beantwoord door alain in topic startrelais zekering klapt er uit
Ondertussen een testlampje in elkaar gestoken en getest:

setting:
H7 lamp 55W, gesoldeerd aan kabeltje met batterijklemmen
min-aansluitingen van batterij losgemaakt en klemmen in serie tussen aansluitingen en batterij-pool geplaatst

alainopreis.stackstorage.com/s/testlampje55W

Werkt naar behoren op mijn TA:
geen gloei bij contact aan; gloei bij knipperlicht aan, evenals bij groot licht aan.

Bij kortsluiting zal de lamp wel op vol vermogen branden, maar kan niet verbranden.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 11:55 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startrelais zekering klapt er uit

Garfield schreef : Volgens mij werkt dat niet zo met die lamp / toeter Rob.

Een zekering begrenst de maximale stroomsterkte in een circuit maar er kan in dat circuit dus altijd stroom lopen van 0 tot het max aantal ampère van die zekering. Als je die zekering zou vervangen door een lamp, dan kan die lamp zomaar altijd branden en weet je nog niets.


Ik heb het in de zaak al regelmatig gebruikt om te zoeken.
Een oud knipperlicht van de transalp aangesloten op de plek waar normaal de zekering zit. Vervolgens aan kabels rommelen e.d., en voila reactie van de lamp op de plek waar de kortsluiting in de buurt zat.

Betere uitleg : www.mvwautotechniek.nl/kortsluiting/

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 11:58 #8 door Raoul
Beantwoord door Raoul in topic startrelais zekering klapt er uit
Tja schiet mij maar lek...

vanochtend glazen zekering van usb oplader er uit gehaald, en gaan rijden, om te checken wat accu deed de handvatverwarming aan gedaan, waarschuwings lampje batterij laag op handvatverwarming (handig ding) terug thuis.. accu te zwak om te starten. Nee ik had geen koude handen maar die zet ik aan om accu te checken...

Accu aan lader en de hele usb unit eruit gesloopt,... weer gaan rijden, weer zwakke accu en wat opviel veel geplof uit uitlaat...

Accu aan lader en een andere spanningsregelaar er ingezet, (we hebben een aardige voorraad onderdelen nu er ook een witte alp in het assortiment zit)..

Accu laad weer prima en geen geplof uit uitlaat.... slechte spanningsregelaar=ploffende uitlaat??

Groeten uit Scheveningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 16:15 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startrelais zekering klapt er uit
Kapotte spanningsregelaar en slechte accu resulteren in te weinig spanning om fatsoenlijke vonk te kunnen geven, dus onverbrande brandstof en dus ploffen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 16:20 #10 door Raoul
Beantwoord door Raoul in topic startrelais zekering klapt er uit
Ja logisch.. nou net laatste test gedaan alles blijft heel. Geen 30 amp zekering meer te krijgen in Scheveningen.

Bedankt en tot de volgende

Groeten uit Scheveningen

Raoul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2023 21:19 - 17 sept 2023 21:25 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic startrelais zekering klapt er uit
Alain, Rob, ik begrijp jullie toelichting, het kan dus wel met een lamp ertussen. Weer wat geleerd.
Dank voor het interessante leesvoer.

Raoul, fijn dat je het gevonden hebt.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden