Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie

04 jan 2024 22:34 #1 door Thij Steeghs
Na maanden tijd liep mijn transalp eindelijk! (En zag hij er goed uit ;))

Alleen nog snel de carburateur synchroniseren, want hij liep stationair toch niet helemaal zuiver… maar helaas! De voorste cilinder heeft maar 10cm Hg aan vacuum (hoort 40 te zijn volgens handboek). De achterste cilinder zit overigens netjes op de 38-40.

Nu dacht ik eerst dat de kleppen verkeerd waren gesteld, na deze te hebben gesteld bleek was er geen verandering.

Ook heb in het inlaattraject gecontroleerd op lekkages door er remmenreiniger op te spuiten. De motor reageerde nergens op. Geen lekkages dus lijkt.

Nu ben ik zelf aardig radeloos… ben zelf bang voor of gebogen kleppen of zuigerveren die te ver heen zijn. Blokje heeft al 87.0000 gelopen, dus zou goed kunnen dat ze ietswat versleten zijn. Alleen zo vreemd dat alleen de voorste cilinder er last van heeft.

Wie of wie heeft voor mij de gouden tip hoe ik dit blokje weer mooi aan de praat krijg?

Oja, compressiemeter is onderweg!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2024 10:42 - 05 jan 2024 10:43 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Uhmmm volgens mij zegt de handleiding dat er maximaal 40 mm Hg verschil moet zitten tussen de twee !!!!!

Carburettor synchronisation - max. difference between readings


Ik probeer ze meestal binnen 10-20mm Hg te krijgen.

Je moet ze dus tegelijk meten, en dan via de synchroon stelschroef naar elkaar toe brengen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2024 17:48 #3 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Shit, heb de tool compleet verkeerd opgelezen! Desondanks leek aan de synchronisatieschroef draaien geen verschil te maken, maar ik zal het morgen nog eens proberen

Wel al de hele motor uit elkaar gehaald… helaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2024 08:56 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Even terug naar het begin dan....

"Hij liep stationair niet helemaal zuiver".

Kleppen heb je zo te lezen al gedaan, maar is de carburateur ook al open geweest en eventueel al gereinigd ?
Staan de luchtmengsel schroeven correct, cq zijn ze getuned ?

En welke symptomen heb jij dan nu nog stationair ?

Ik vermoed dat er mogelijk een vervuiling in de carburateur zit of de luchtmengsel schroeven niet goed staan afgesteld waardoor het stationair niet helemaal lekker is en je geen verandering ziet in synchroon als je aan de stelschroef draait.

De synchronisatieschroef is lastig te bereiken, ondanks dat gat in de airbox waar je doorheen zou moeten kunnen. Ik ben het vaak zat als het niet makkelijk gaat en haal de hele airbox er af. Geeft voor het afstellen geen probleem om het zonder te doen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2024 19:49 #5 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Het klonk eerder alsof de motor zichzelf een beetje tegenwerkte, liep beetje onregelmatig, maar bleef wel draaien. Bougie voorste cilinder leek ook wit, dus lijkt alsof er inderdaad wat misgaat met de toevoer.

Carburateur was al eerder open geweest en heb toen alle kanalen met remmenreiniger doorgespoten.
Ook heb ik hem teruggezet naar de instellingen zoals ze staan in het werkplaatshandboek (luchtstelschroef stond veel te ver uit).

Nu heb ik hem gisteren nog een keer gedemonteerd om te checken op vuil, zag niks. Maar toen ik hem monteerde stroomde de cilinder vol met benzine en lekte het uit de uitlaat zonder te ontbranden... Snel maar weer gedemonteerd!

Ga hem van de week ultrasoon laten reinigen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Die synchronisatieschroef is inderdaad onhandig geplaatst. Kwam er totaal niet bij; heb de airbox eraf gehaald en toen lukte het prima.

Zal pas over een x aantal weken weer bij de motor zijn, zal tegen die tijd een update geven hoe het gegaan is! Mocht je nog tips hebben, of gedachtes over wat er mis zou kunnen staan hoor ik t graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2024 14:06 #6 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Ben even verder gedoken in de carburateur instellingen. Er lijkt een carb van een '97 op te zitten, ipv een 1996.

De sproeiermaten zijn 115 en 118, wat bedoeld is voor een xl600v-v t/m x motorblok (1997-1999). Het motorblok in mijn motor is een PD06E, wat overeenkomt met een XL600v-t uit 1996. Dit is ook het bouwjaar van de motor, dus zal het originele blok zijn.

Normaal gesproken heeft een PD06E (1996) blok sproeiermaten 118 en 120 en de pilotscrew op 1.75 slag. Dit wijkt af van hoe mijn carb nu staat, nml 115 & 118 met de pilotscrew op 2.25.

Weet iemand of het oude ('96) blok, ook goed prima hoort te rijden op de nieuwere ( 97') carb settings? Iemand ervaring met een nieuwere careburateur op een oudere alp? Kan ik de nieuwere carb laten zitten?

Hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2024 19:12 - 09 jan 2024 19:17 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Carbs zijn vanaf 1996 voorzien van tps. Trottle position sensor. Verder zijn ze gewoon identiek. Je hoeft de tps niet te gebruiken want de aansluiting zit wss niet op je kabelboom.
De sproeiers zijn uiteraard ook anders net als de luchtklep instelling.

Verder is het hele bloknummer relevant. Pd06E is de standaard, dus ook onder de pd10 uitvoering zit een pd06 blok.
Deze gegevens kun je vinden in het wph.

Bouwjaar blok is dus relevant voor de afstelling.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2024 08:48 #8 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Lage vacuum waarde voorste cilinder synchronisatie
Ah duidelijk! Zit een aansluiten voor de TPS op m’n alp, dus vermoed dat die ook is overgezet van een andere motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden