Mijn Alp uit '94 liep af en toe ook op één poot. Nou wist ik al dat de vorige eigenaar één CDI had opengemaakt en gesoldeerd. Het dichtmaken had hij erg zorgvuldig gedaan: Hij heeft de kant van de printplaat afgevuld met kit. Op zich geen punt, maar dus niet voor een tweede keer te solderen.
Nadat ik zijplaten en buddy had verwijderd was het een kwestie van brommer aanzetten en aan de stekkers voelen. Bijna direct bleek de stekker van de gerepareerde CDI het probleem te geven en dus niet oplosbaar. Viel me wel op dat de achterste CDI (ik heb dus de staande variant) akelig dicht bij het spatbord komt met de stekker. Kan me zelfs voorstellen dat een flinke hobbel in de weg de stekker tegen het spatbord kan duwen. Hoe dan ook, er moest een nieuwe CDI komen.
Bij de brommerwinkel konden ze zonder probleem een nieuwe CDI leveren. Moest ik wel even € 322,- op de toonbank leggen. Dat werd me wat te dol. Ben gaan speuren op internet en kwam bij
www.japparts.nl
een 'nagemaakte' CDI uit China tegen voor € 89,00. Het is alleen maar een printplaat die de ontsteking regelt, dus leek me geen groot risico. Na betaling was de CDI een dag later bij de post.
Defecte CDI was er zo uit, Chinese CDI erin, even op het rode knopje drukken en vroemmmmm. Brommer loopt weer hartstikke dikke prima! Enige aandachtspuntje is dat de stekker op de Chinese versie iets meer naar het midden zit dan op de originele. Monteer je deze als 'achterste' CDI, dan komt de stekker nog dichter bij het spatbord. Ik heb de Chinees dus als voorste in het rubber zitten en de originele als achterste.
Ik overweeg om een RVS of aluminium plaatje boven de CDI's te monteren, op het frame. Dat moet doorzakken van de buddy voorkomen. Ik denk dat trilling de grootste boosdoener is, maar een doorhangende buddy kan ook 'helpen'.
Mocht je de CDI uit China ook willen bestellen, modelnummer in de zoekfunctie intoetsen: 30410-MM9-008
Het is een ander modelnummer dan bij mij op de originele CDI staat, maar iemand 'die er verstand van heeft' verzekerde dat het werkt of niet werkt en er geen tussenweg is. Bij mij werkt het...