CDI problemen

26 feb 2010 10:53 #1 door Bas van Oort
CDI problemen werd gestart door Bas van Oort
Net voor de winterkou had ik problemen met een van de CDI units op mijn Transalp uit '93.
Op natte dagen viel met regelmaat 1 cilinder uit. Bij droog weer had ik er geen last van.
Ik heb toen het (Honda modificatie) rubber vervangen waar de units in hangen, zodat deze liggend ipv staand gemonteerd waren.
Dit leek te helpen. Want van de week heb ik in een stevige regenbui gereden en was er niets aan de hand.
Maar vanmorgen was het eigenlijk gewoon droog, maar toch viel halverwege de rit naar mijn werk,
1 cilinder uit.

Ik heb ook veel gelezen over het openmaken van de unit en dan de contacten weer solderen en weer dichtmaken.
Zelf ben ik niet zo'n soldeer held. Is er iemand die me zou kunnen helpen?
Ik woon in Lelystad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2010 19:42 #2 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic CDI problemen
Bas, waar heb jij dit rubber gekocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2010 19:54 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic CDI problemen
Raceneus... ??? 

::)  ;D


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 12:37 #4 door Bas van Oort
Beantwoord door Bas van Oort in topic CDI problemen
Sorry voor de late reactie. Moet nog gewoonte maken van het forum checken.
Ik heb dit rubber bij een Honda dealer besteld. Gewoon part nummer doorgegeven en de volgende dag lag die klaar.
Overigens is het daarmee niet opgelost.
Nu na de winter valt er ook op mooie droge dagen een cilinder uit.
Heb net alle kappen verwijderd, ga zo mijn bougies nakijken. Maar ik ben bang dat ik vanmiddag mijn CDI units
ga open dremmelen, solderen en weer dicht maken.
Ik wil de aanslag op mijn portemonnee voor de revisie nog liever uitstelen en nog liever ontwijken.

Het part nr voor het rubber is trouwens: 30401-MM9-010
Zie de link voor een plaatje www.onlinemcparts.com/products/cushion-c...310-30401mm9010.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 14:29 #5 door chaos
Beantwoord door chaos in topic CDI problemen
om te weten welke cdi het is en of het de cdi het is, zou ik de cdi's even omdraaien.
dus de stekkertjes met elkaar verwisselen.
als het dan weer gebeurt en je toerenteller valt weg, weet je zeker dat het je cdi is.
alleen ik weet nooit welke nu wel en welke nu niet de toerenteller voedt.
ik schat zo in dat ad dat heel goed weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 19:12 #6 door Bas van Oort
Beantwoord door Bas van Oort in topic CDI problemen
Ik heb vandaag beide units open gemaakt met de dremel.
Eerst alleen achter de connector, maar daar zag ik niets geks.
Ik wist inmiddels dat het de rechter unit was die problemen veroorzaakte.
Maar ik had ze na het verwijderen bij elkaar gelegd en dus kon ik niet meer weten welke waar zat.
Dus dan allebei maar helemaal opengemaakt.
Op 1 zag ik duidelijk een aantal contacten die slecht waren. Maar dat zag ik pas nadat ik fanatiek de ander was gaan
solderen. Toen beide weer terug gezet. En toen liep de TA op 1 cilinder.
Toen zag ik dat ik op de ene waar ik fanatiek op gesoldeerd had, ik op twee plekken sluiting gemaakt had.
Nadat dat verholpen was draaide de TA meteen op 2 cilinders.

Toen met isolatietape de units dicht gemaakt en een proefrit van 80 km gemaakt.
En wat denk je? Niets aan de hand.
Morgen hoop ik de units weer open te maken. Dan kijk ik met een loep nog extra alle contacten na. Als nodig soldeer ik dan nog wat. En dan maak ik het dicht met siliconen en tape.
En dan gaan we beleven hoe lang de reparatie houdt.
Mocht het weer terug komen dan koop ik denk ik meteen bij Ad twee nieuwe van Duitse makelij.
Maar ik hoop dat dit het jaren uithoudt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 08:42 - 18 apr 2010 08:57 #7 door Peter
Beantwoord door Peter in topic CDI problemen
Mijn Alp uit '94 liep af en toe ook op één poot. Nou wist ik al dat de vorige eigenaar één CDI had opengemaakt en gesoldeerd. Het dichtmaken had hij erg zorgvuldig gedaan: Hij heeft de kant van de printplaat afgevuld met kit. Op zich geen punt, maar dus niet voor een tweede keer te solderen.

Nadat ik zijplaten en buddy had verwijderd was het een kwestie van brommer aanzetten en aan de stekkers voelen. Bijna direct bleek de stekker van de gerepareerde CDI het probleem te geven en dus niet oplosbaar. Viel me wel op dat de achterste CDI (ik heb dus de staande variant) akelig dicht bij het spatbord komt met de stekker. Kan me zelfs voorstellen dat een flinke hobbel in de weg de stekker tegen het spatbord kan duwen. Hoe dan ook, er moest een nieuwe CDI komen.

Bij de brommerwinkel konden ze zonder probleem een nieuwe CDI leveren. Moest ik wel even € 322,- op de toonbank leggen. Dat werd me wat te dol. Ben gaan speuren op internet en kwam bij www.japparts.nl een 'nagemaakte' CDI uit China tegen voor € 89,00. Het is alleen maar een printplaat die de ontsteking regelt, dus leek me geen groot risico. Na betaling was de CDI een dag later bij de post.

Defecte CDI was er zo uit, Chinese CDI erin, even op het rode knopje drukken en vroemmmmm. Brommer loopt weer hartstikke dikke prima! Enige aandachtspuntje is dat de stekker op de Chinese versie iets meer naar het midden zit dan op de originele. Monteer je deze als 'achterste' CDI, dan komt de stekker nog dichter bij het spatbord. Ik heb de Chinees dus als voorste in het rubber zitten en de originele als achterste.

Ik overweeg om een RVS of aluminium plaatje boven de CDI's te monteren, op het frame. Dat moet doorzakken van de buddy voorkomen. Ik denk dat trilling de grootste boosdoener is, maar een doorhangende buddy kan ook 'helpen'.

Mocht je de CDI uit China ook willen bestellen, modelnummer in de zoekfunctie intoetsen: 30410-MM9-008
Het is een ander modelnummer dan bij mij op de originele CDI staat, maar iemand 'die er verstand van heeft' verzekerde dat het werkt of niet werkt en er geen tussenweg is. Bij mij werkt het...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 11:59 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic CDI problemen


Morgen hoop ik de units weer open te maken. Dan kijk ik met een loep nog extra alle contacten na. Als nodig soldeer ik dan nog wat. En dan maak ik het dicht met siliconen en tape.


Misschien kun je er een fotoreportage van maken zoals in DIT topic. Hebben wij enig idee wat je hebt gedaan en is als naslagwerk leuk voor toekomstige doe-het-zelvers!

Leuk dat hij het weer doet. Moet je ook maar het lef voor hebben..

Grtz, Brmbr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden