kwispelen

27 feb 2010 09:45 #1 door DoppieTien
kwispelen werd gestart door DoppieTien
Mijn ega is allergisch voor het "kwispelen" van haar alpje. Zelfs zo erg dat het soms een reden is om niet neer verder te rijden en de motor te laten staan :'(
De motor is in goede staat. Balhoofd, vering en achterbrug zijn allemaal goed, dus waarschijnlijk kan ik met andere banden het rijgedrag nog iets verbeteren.
Alp is van '94, er zitten nu anakees onder.

Iemand suggesties over welke band hier het minst last van heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 11:54 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kwispelen

Mijn ega is allergisch voor het "kwispelen" van haar alpje. Zelfs zo erg dat het soms een reden is om niet neer verder te rijden en de motor te laten staan :'(
De motor is in goede staat. Balhoofd, vering en achterbrug zijn allemaal goed, dus waarschijnlijk kan ik met andere banden het rijgedrag nog iets verbeteren.
Alp is van '94, er zitten nu anakees onder.

Iemand suggesties over welke band hier het minst last van heeft?


het kwispelen zit hem in de radiaal  uitvoering van de anakee,

dus waarschijnlijk  ligt de 130/80-R 17 uitvoering er op
echter er is ook een 120/90-17 anakee? en die heeft het een heel stuk minder

comfort heeft zijn prijs
wat is de staat van deze band (hoeveelheid profiel) want hoe meer vierkant  de band maakt het kwispelen erger


een andere band lost dit zeker op
bijv
bridgestone tw 48/metzeler tourance/pirelli scorpion etc zolang het maar een diagonaal uitvoering is( -)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 16:09 #3 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic kwispelen
Hoi Ad,

Klopt idd wat je zegt, er ligt nu een 130/80 R17 op. De band is nog niet echt vierkant, maar mooi rond is ie ook niet meer.
Komt nog bij dat er een scheurtje van 2cm lang in het loopvlak zit dus een nieuwe moet er toch op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 16:22 #4 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic kwispelen
Hoi Rene,
Ik heb door Ad een paar  Continental Trail Attacks erop laten leggen vorig jaar, bevallen heel goed, vooral als je geen zandhaas bent.
Je kunt door de bocht zo ''plat'' gaan als je wilt, super bandje hoor!!
Weet alleen niet of het radiaal of diagonaal banden zijn maar ik heb met mijn '99 niks geen last van instabiliteit.
gr. Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 17:16 #5 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic kwispelen
Ik ervaar het zelf ook niet als erg hinderlijk, maar Janny is er doodsbenauwd voor.
Vooral over de witte strepen is het behoorlijk erg, maar daar kun je langsrijden natuurlijk. Erger wordt het bij oneffenheden die ze niet aan ziet komen, zoals reparaties in het asfalt e.d.

Vorig jaar tijdens een afdaling van 6 km over een gefreesd wegdek heeft ze doodsangsten uitgestaan. We waren bijna in ons hotel in Oostduitsland dus heeft ze het volgehouden met de finish in zicht.

Dus binnenkort even bij Ad langs en dan hoop ik dat dit probleem opgelost is.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 17:27 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic kwispelen
Tja, dat worden wegbandjes.......maar die rijden idd wel super op de weg.
Maar in de lengte gefreesde asfaltwegen hou je natuurlijk wel instabiliteit. Je motor wil nou eenmaal altijd naar beneden en je bandjes de sporen volgen. Leuk toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 17:47 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic kwispelen
Oh.. ik dacht altijd dat radiaal een sterker en dus rustiger karkas heeft, juist ook bij de hogere snelheden.

Diagonaal banden zijn soepeler (en goedkoper) maar worden in het geval van motoren toch doorgaans op off-roadbanden, waar hoge snelheden achterwege blijven, toegepast?

Een band moet overigens wel de juiste spanning hebben voor je hem de schuld geeft. Te hard is ook niet goed. Verder zijn naast technische staat van de motor ook de belading, snelheid en versnelling/toerental ook van invloed op het weggedrag.

Overigens zal een band altijd het wegdek in zekere mate 'doorgeven'. Het is inderdaad wel zo dat de ene band gevoeliger daarvoor is dan de ander. Er zijn maar weinig banden die maling hebben aan de bekende 'slangetjes' (scheurreparaties), strepen en putdeksels. Vooral als je band te hard is reageert hij supernerveus op die gefreesde wegdelen.

Succes met kiezen! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 19:00 - 27 feb 2010 19:03 #8 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic kwispelen
Bandenspanning heb ik al veel mee geexperimenteerd, scheelt wel iets maar de alp blijft een beetje dweilen aan de achterkant.
Zelf heb ik de indruk dat een hardere band minder last heeft van kwispelen.

We gaan binnenkort een keer naar Ad, en wachten even af of dat de oplossing is.

@ Sandra: Die foto onder aan je bericht, is dat toevallig HarleyDavidson restaurant in Vegas?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 19:45 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kwispelen

Oh.. ik dacht altijd dat radiaal een sterker en dus rustiger karkas heeft, juist ook bij de hogere snelheden.

Diagonaal banden zijn soepeler (en goedkoper) maar worden in het geval van motoren toch doorgaans op off-roadbanden, waar hoge snelheden achterwege blijven, toegepast?

Een band moet overigens wel de juiste spanning hebben voor je hem de schuld geeft. Te hard is ook niet goed. Verder zijn naast technische staat van de motor ook de belading, snelheid en versnelling/toerental ook van invloed op het weggedrag.

Overigens zal een band altijd het wegdek in zekere mate 'doorgeven'. Het is inderdaad wel zo dat de ene band gevoeliger daarvoor is dan de ander. Er zijn maar weinig banden die maling hebben aan de bekende 'slangetjes' (scheurreparaties), strepen en putdeksels. Vooral als je band te hard is reageert hij supernerveus op die gefreesde wegdelen.

Succes met kiezen! ;)


een radiaal karkas is  veelsoepeler en vervormt dus meer ten gunste van de wegligging en grip.
mede door deze eigenschap beweegt een dergelijke band  dus veel meer
dit is eigenlijk voor motorfietsen niet aan de orde alszijnde zelfs niet gewenst
echter radiaal banden zijn weer wel makkelijker van koers te brengen (zoals bijv reeds in een bocht)

zodoende zie je bij motorfietsen ook hoge banden spanningen om enigzins stabiliteit terug te krjgen bij het gebruik van radiaal banden alsmede gebruik van een bredere velg
(de velg van de xl700v is bijv al 3 inch breed)

maar een diagonaal band is echt stijver....  en dat merk je heel goed in een lange bocht met wat weg oneffenheid


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 20:10 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic kwispelen
Even heel zachtjes tussendoor:

Radiaal lopen de draden van de linkerwang haaks over het loopvlak naar de rechterwang?
Diagonaal banden zouden dan de draden onder een hoek tov van de rij-richting over het loopvlak hebben lopen?

Effuh tjekkuh! :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 20:37 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic kwispelen
Wel vreemd. Wij hadden ook Anakees op onze alps en geen last van dweilen of wat dan ook.
Dacht ook de 130/80/17.
Alleen witte strepen duwen iets maar dat had ik altijd wel iets met alle banden en totaal verschillende motoren in meer of mindere mate.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 20:49 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic kwispelen

....Bandenspanning heb ik al veel mee geexperimenteerd, scheelt wel iets maar de alp blijft een beetje dweilen aan de achterkant.


Als je vrouw type 'vlieg' gewicht is en je achterveer staat tov het gewicht wat strak dan krijg je het door jou genoemde effect ook en dat inderdaad door M. Anakees verstrekt worden.

Ik zou m.a.w. ook eens experimenteren met de veervoorspanning tenzij .......... ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 21:37 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic kwispelen
En als we over trainen spreken. Misschien eens goed onverhard gaan rijden, dan kun je spelen met het kwispelen en wordt het op de weg een vertrouwd gevoel.

Maar ik denk ook dat vering hier nog wel wat kan helpen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2010 00:29 - 28 feb 2010 00:32 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kwispelen
ondanks alle goede bedoelingen begrijp ik het probleem precies.....
hoe je het ook brengt ... sommige banden (meestal radiaal) bewegen naar iemands gevoel gewoon te veel om er een lekker vertrouwd gevoel mee te hebben.

de michelin anakee is er daar zondermeer  1 van wanneer de rij cq wegomstandigheden dit versterken

Ik ben van mening dat wanneer  dit de rijder/ rijdster  geen lekker gevoel geeft  je er onmiddelijk vanaf moet stappen.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2010 02:32 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic kwispelen

Bandenspanning heb ik al veel mee geexperimenteerd, scheelt wel iets maar de alp blijft een beetje dweilen aan de achterkant.
Zelf heb ik de indruk dat een hardere band minder last heeft van kwispelen.

We gaan binnenkort een keer naar Ad, en wachten even af of dat de oplossing is.

@ Sandra: Die foto onder aan je bericht, is dat toevallig HarleyDavidson restaurant in Vegas?????

Jaaa, helemaal goed, dat is idd het HD cafe in Las Vegas!!    Gr. Sandra


http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2010 10:32 #16 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic kwispelen

Wel vreemd. Wij hadden ook Anakees op onze alps en geen last van dweilen of wat dan ook.
Dacht ook de 130/80/17.

@Neet: Zoals Ad al schreef zit er dus een degelijk verschil in de Anakee 130/80/17 en de 130/80/R(adiaal) 17 die er bij Janny dus opzit.

Als je vrouw type 'vlieg' gewicht is

@V twin: n.v.t. ;)

@Danny: Het zit niet tussen de oren, de Alp geeft een heel onprettig stuurgedrag. Ze heeft de BAT training gedaan, ging behoorlijk goed. Soms rijdt ze mij in het mulle zand nog voorbij als we samen rijden. In het zand verwacht je dat de motor achter heen en weer springt, en dat is een andere beleving dan dat wat deze band op het asfalt doet.

@Rob:  Vering is al aangepast, de bekende hyperpro progresieve veren voor en achter.....

@Sandra: We hebben daar een hotdog menu besteld, keb de helft laten staan. Een rookworst van 1 footlong!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2010 10:48 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kwispelen

@Neet: Zoals Ad al schreef zit er dus een degelijk verschil in de Anakee 130/80/17 en de 130/80/R(adiaal) 17 die er bij Janny dus opzit.
@V twin: n.v.t. ;)


niet vergeten dat de 130/80  17 anakee er alleen maar is in een radiaal uitvoering dus de R


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2010 11:05 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic kwispelen
Dan zal ik dus wel de R hebben gehad. Het was 1 maatje groter dan de originele en als ik het me goed herinner de maximale maat die er zonder problemen op kon/mocht. Nooit spijt van gehad overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2010 20:06 #19 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic kwispelen
Paar weken geleden bij Ad geweest, er zitten nu een set Metzeler tourance op Janny's alp.
Achter een 120-90-17, vrij smal dus.

We hebben vandaag samen een kleine 100 km getoerd door de prachtige omgeving van Winterswijk. Hier en daar de slechte/beschadigde weggedeelten opgezocht  en Janny was er zeer tevreden mee! Geen last gehad van kwispelen en een heel fijn gedrag in de bochten zegt ze.
Dus probleem is opgelost!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2010 23:29 #20 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic kwispelen
Gelukkig geen last meer! Komen jullie nog op 6 mei naar de STO avond in Doetinchem? gr. San
die met Herbert vandaag naar Blokzijl is geweest en het daar heel leuk vonden! :)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden