vering upgrade transalp 700

22 feb 2024 10:18 #1 door plukenannabel
vering upgrade transalp 700 werd gestart door plukenannabel
De vering van mijn alp 700 is aan een upgrade toe. De sleet zit er op na 15 jaar en veel kmś. Verlies tractie aan voorwiel, hij is zacht op glooiend spul en slaat vast op richels en slecht wegdek/klinkers, mn voor. Achter lijkt iets beter maar dat komt denk ik vooral omdat voor zo slecht is.

Ik herinner me van de 600 dat de vering niet super was maar dit is echt niet fijn.

Nu is er superplus ultra spul te koop maar dan ben je 2,5k verder en dat is wat overkill
tractivesuspension.com/shop/motorbike/ho...a/x-perience-hpa-13/
www.officine08.com/p83354_fork-cartridge...matris-f15k-kit.html

Nu heb ik een paar gloednieuwe vorkpoten op de kop getikt van een non abs model. Ik zet dan een onderste vorkpoot over en dan is de vering voor weer nieuw. Maar zou graag een cartridge hebben in de vork. Achter is een emuldsiedemper van yss met hydraulische veervoorspanning te vinden voor 700. Alles met elkaar toch nog 1500,-

Heeft iemand een goedkopere optie die goed werkt? een andere vork steken kan ik, ook als dat wat draai/freeswerk betekent. Wil wel graag de 19inch met dubbele schijven behouden.

Een wr426 vork met cartridge past, maar dan heb je 300mm veerweg, en 21 inch met enkele schijf. Vering moet je aanpassen op gewicht. Ben je ook snel 6-700 kwijt in totaal voor de voorkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 20:30 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vering upgrade transalp 700
Ik heb de streetbox van Hyperpro gemonteerd. Een wereld van verschil.
Alleen dan heb je dus geen cardridge, maar ik vind dat soort instel mogelijkheden juist overkill. Wanneer ga je het aanpassen dan ????
Vaak wordt de vering eenmalig ingesteld en daarna nooit meer versteld.

De hyperpro kit is in principe ingericht voor de europeesche rijder en niet de japanse. En ook eventueel nog te krijgen met een extra zware veer voor de zwaardere personen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 21:31 #3 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
Een goede veerconstante doet idd erg veel, maar ik weeg 75kg met gear dus daar zal niet de grootste winst te halen zijn voor me, hij slaat niet door.

Snap je punt mbt instellen, mn voor stel je niet veel meer bij als het eenmaal goed staat en als je niet offroad rijdt. Maar het grote voordeel van een cartridge met shims tov een demperstang met een vaste doorlaat zoals de transalp heeft is dat de demping zich aanpast aan de inveersnelheid.

de standaard vork heeft bij fors inveren last van hydrolock. De olie wordt te snel door de doorlaat geperst waardoor deze dat niet aankan en de olie (die niet samendrukbaar is) als een blok beton wordt. Dat voelt als doorslaan maar is echt wat anders. Dat voel je als je knipgaten, putholes op lage snelheid of slecht wegdek of drempels met snelheid rijdt.

Een cartridgevork heeft shims die meebuigen en dus een variabele doorlaat vormt. Bij snel inveren heb je dan een veel kleinere demping dan bij langzaam inveren. Van levensbelang bij crossers e.d. maar ook erg nuttig op de weg bij bovenstaande situaties. De ene cartridge is de ander niet, en ook de instelmogelijkheden verschillen enorm.

Sommige laten kiezen tussen hard en knalhard, anderen hebben een enorm bereik en zijn erg geschikt op de weg. Die laatste zoek ik, 1 maal goed instellen en je bent klaar voor alrijd ongeacht gebruik (binnen het redelijke). Een simpel 41mm vorkje met cartridge is beter dan een dikke usd met demperstang constructie.

Achter heeft het iets meer te verduren. Daar moet je meer bijstellen met bagage zeker op slecht wegdek. Daar kun je kiezen voor high speed en lowspeed ingaande en uitgaande demping.

Met enduro gebruikte ik dat ook echt, maar op de weg niet. Enduro heeft me wel verwend qua vering denk ik, het verschil tussen budget en redelijke vering is al enorm.

Ik ga eens beginnen met een cartridge voor denk ik, ik laat de resultaten weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 21:37 #4 door plukenannabel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 22:08 #5 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
dit is misschien nog een meer budget oplossing, wel lasting af te stellen aangezien de emulator steeds weer uit de vork moet om bij te stellen. maar als je meer tijd dan geld hebt wel een optie

moto-gear.eu/race-tech-gold-valve-cartri...et-41mm-produs-23617

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 22:19 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vering upgrade transalp 700
De progressieve veer van hyperpro zal ook grotendeels helpen bij het door jou genoemde probleem lijkt mij....

Maar ik heb eigenlijk ook helemaal geen verstand van vering, bij grotere vraagstukken ga ik hier wel ff om de hoek buurten bij hyperpro, of stuur de klant er heen voor advies ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2024 22:27 #7 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
ja het is een vak apart, vering.

Zoals geschreven, de veer is hier vermoedelijk niet de oorzaak, met een andere veer zal het niet opgelost worden dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2024 21:26 #8 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
Is de uitgaande demping regelbaar op de xl700v? zie wel een s-->h draaischroef, vermoed soft en hard maar meestal is dit ingaande demping. Mijne komt veel te laat terug waardoor de achterkant steeds lager (en harder) wordt op slecht wegdek, bv een klinkerweg.

Zal deels het wijdlopen in de bocht verklaren op slecht wegdek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2024 22:27 #9 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
vorkpoten zijn vervangen door nieuw, achter is een yss besteld. Voor maakt al een best verschil. Achter nog meer denk ik straks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2024 20:38 #10 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic vering upgrade transalp 700
Uiteindelijk voor nieuwe set voorpoten gegaan, buitenkansje.

Achter een yss met hydraulische preload, wereld van verschil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden