Zwevende remschijven

24 feb 2024 14:38 #1 door plukenannabel
Zwevende remschijven werd gestart door plukenannabel
Bestaan er zwevende remschijven voor de transalp 700?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 09:19 #2 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Zwevende remschijven
Hoi,

Waarom zou je dat willen?

Ron

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 15:33 #3 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic Zwevende remschijven
Omdat dat beter remt uiteraard. Zijn aan vervanging toe dus dit is het moment. Voor de prijs van een originele honda schijf koop je zwevende van brembo of braking met blokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 16:47 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Zwevende remschijven
Waarom zou een 'zwevende' remschijf beter remmen dan een standaard starre schijf ?

Ik heb de zwevende in ieder geval nog nooit gezien voor de alp.
Wel kan ik standaard schijven van Brembo (of andere merken) leveren, die sowieso al een stuk goedkoper zijn dan Honda origineel.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 18:52 #5 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic Zwevende remschijven
Meeste fietsen hebben tegenwoordig zwevende schijven. Kan me eigenlijk geen fiets herinneren die ik de laatste 20 jaar had die ze niet had. Zelfs mijn 1100 gs had ze al.

Zwevende remschijven worden altijd optimaal tussen de remblokken gecentreerd.

Hierdoor wordt een optimale controle op het remmen bereikt door een:
betere remwerking
betere herkenning van het aandrukpunt
betere dosering van het aandrukpunt
betere hitte bestendigheid
betere veiligheid door gecontroleerd remmen

brembo heeft normaliter een zevende en niet zwevende variant per motortype, hebben er vaak aparte series voor. bv de oro en de oro floating

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 19:33 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Zwevende remschijven
Centreren van de schijven tussen de remklauw gebeurd al door de constructie van de remklauw zelf.

Volgens mij worden de zwevende remschijven alleen gebruikt bij remklauwen met zuigers aan beide kanten.

De alp heeft de zuigers slechts aan 1 kant. Door druk van de zuigers wordt de andere kant naar de remschijf toe getrokken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2024 09:09 #7 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic Zwevende remschijven
Klinkt niet onlogisch maar het klopt niet. Aprilia etv 1000 heeft ook 2 zuigerremklauwenmetzuigers aan een kant met zwevende remschijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2024 14:08 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Zwevende remschijven
En de nieuwe alp ook..... (heb ik vanmorgen even bij die van mij gekeken.....) :S

Maar ik denk dat de opbouw van de remklauw net ff iets anders is waardoor de bewegelijkheid ervan verschilt. Maar daarvoor moet ik ze eigenlijk eens helemaal los op de bank hebben liggen.

Ze zullen er bij de motor fabrikanten vast over nagedacht hebben, maar als ik eens teveel tijd heb maar eens uitzoeken wat de beweegredenen ervoor zouden zijn.

Nog ff tijdens de lunch opgezocht :



Denk ook dat het te maken heeft met type motor, vermogen en (door de fabrikant) gewenste stop vermogen en de daarbij vrijkomende warmte etc etc.....

Het maakt dus inderdaad wel een verschil, maar de transalp 700 zal zeker geen remschijf krom trekken tenzij deze echt te dun is, en dus is het waarschijnlijk weer een centen kwestie om solide schijven te monteren. (vermoed ik)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2024 18:13 - 28 feb 2024 18:52 #9 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Zwevende remschijven
Zo op het eerste oog te zien heeft de nieuwe Transalp dezelfde wielen, remmen en spatbord als die van de CRF1000. Dus ook ‘zwevende’ remmen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2024 14:51 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Zwevende remschijven

renATus schreef : Zo op het eerste oog te zien heeft de nieuwe Transalp dezelfde wielen, remmen en spatbord als die van de CRF1000. Dus ook ‘zwevende’ remmen. ]


Helaas, de AT heeft radiaal gemonteerde remklauwen en een Alp niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2024 19:02 #11 door plukenannabel
Beantwoord door plukenannabel in topic Zwevende remschijven
transalp750 en crf hebben zwevende remschijven. De naafring en schijf zijn zwevend met elkaar verbonden door die grote ringen tussen beide onderdelen. Hie de remklauwen gemonteerd ziteen, radiaal danwel axiaal maakt hierbij niet uit. Radiaal is wel praktischer als je grotere remschijven wilt monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden