Startproblemen Transalp 600xl Rally Touring 1989

25 mrt 2024 14:18 - 25 mrt 2024 22:45 #1 door Maikel
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal mij allereerst kort voorstellen. Mijn naam is Maikel en ik woon in het mooie Leiden. Vorig jaar heb ik met twee vrienden mijn motorrijbewijs gehaald en al snel een hele mooie oude Honda Transalp gekocht van een collega.

In de winter heeft de motor grotendeels stilgestaan en sindsdien heeft die problemen met starten. In november 2023 merkte ik al dat het vermogen minder werd en het starten moeizamer. Eind november een nieuwe accu en koplamp erin gezet (Motobatt en hetzelfde model als die er in jaren in zat) en hij liep als een tierelier. In december paar keer gereden maar halverwege januari (na 3-4 weken stilgestaan te hebben) reageerde hij nergens meer op. Omdat ik dacht dat het de accu was zowel de oude accu als de nieuwe met druppellader opgeladen. Met de multimeter meet ik ook 12,5-13v op de accu.
Maar het starten lukt nog steeds niet. De lampen gaan gewoon aan en doen het goed, en bij starten draait de startmotor wel rond maar lijkt het alsof hij hem niet te pakken krijgt. Rare is ook dat de voltmeter aan de zijkant (goedkoop dingetje die ooit gemonteerd is op een aftakking van de verlichting) ook nergens op reageert, geen idee hoe dit zit. Nu ben ik op dit moment even het spoor kwijt waar het aan kan liggen en daarbij komt dat ik tot voor kort nul technische kennis zelf had. Ik heb een kort filmpje bijgevoegd van het geluid bij het starten.
Kan iemand mij verder helpen waar het aan kan liggen en hoe ik dit kan meten/aanpakken?

- Startrelais, accu en spanningsregelaar zijn allemaal relatief nieuw. Accu meerdere keren gemeten en die lijkt goed te zijn, verlichting doet het natuurlijk ook goed.
- Bij starten uiteraard standaard uit, dodemansknop staat goed etc. Genoeg benzine in de tank
- Ik wil de bougies nog testen, moet nog wel even zoeken waar ze allemaal zitten. Mogelijk ligt het hieraan omdat ik denk te horen dat de startmotor wel loopt, maar het niet pakt.

Bedankt alvast!!
Maikel


Edit: Filmpje toevoegen lukte ivm bestandstype en mb grootte niet. Dus twee linkjes met een kort filmpje; met name het geluid van starten is relevant.
1drv.ms/v/s!Ar4B9H0r-nsyvT4t2YjAiUPKWxoE?e=30o3A0
1drv.ms/v/s!Ar4B9H0r-nsyvT3Oy0wA9yt1BKTh?e=gYyuKl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2024 18:13 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Startproblemen Transalp 600xl Rally Touring 1989
Accu spanning op de accupolen zegt nog helemaal niets. De start capaciteit is hetgeen van belang is. Probeer het anders ook eens met een externe accu / startkabels.

Ik zie vooralsnog geen filmpje.

Maar goed, na stilstand kan het ook zomaar vervuiling in de carburateur zijn als je E10 getankt hebt al die tijd.

Bedenk dat de motor 3 zaken nodig heeft om te werken :
1) benzine (draai even het aftap plug bij de carb los aan beide kanten om te kijken of er brandstof uit de carburateur loopt)
2) lucht (check ook even luchtfilter of deze niet verstopt zit.... (had er laatst 1 die was zo zwart dat hij echt niet meer wilde)
3) vonk. Dus inderdaad even bougie kijken of die vonken als je start.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2024 11:05 - 27 mrt 2024 11:09 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Startproblemen Transalp 600xl Rally Touring 1989
De voltmeter zou ik vooralsnog even zien als een ander (losstaand) probleem.

Het geluid van de startmotor klinkt mij ook niet goed in de oren. Klinkt alsof de startmotor wel draait, maar vrij draait (relais, krans, eindoverbrenging defect?). Longshot: je kan eens een tik geven op de startmotor met een kunststof hamer tijdens het starten. Als er iets vast zit (door het stilstaan), zou dit weer in beweging kunnen komen.

Voordat je daarmee aan de slag gaat (of iemand laat gaan), zou ik wel even een accutester gebruiken om er zeker van te zijn dat je voldoende startcapaciteit hebt. Als je de startmotor vervangt, vervang dan ook het startrelais meteen.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden