Welk merk remolie?

02 mrt 2010 02:26 #1 door Elie
Welk merk remolie? werd gestart door Elie
Hallo,

Ik wil binnenkort graag mijn remolie vervangen. Maar ik vraag me alleen af welk merk goed genoeg is? Ik ben een bus dot4 remolie van PRISMA tegengekomen, is dit kwalitatief goed genoeg?

Groeten Elie

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2010 08:52 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Welk merk remolie?
zelf gebruik ik dot 4 van castrol.
Ben er zeer over te spreken.

Mijn tip. Bezuinig niet op remolie. Koop goede olie. Het zijn tenslotte wel je remmen. Veiligheid voor alles.

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2010 10:32 #3 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Welk merk remolie?
Koop niet al te grote flacon remVLOEISTOF aangezien bij openen ervan deze ook vocht aantrekt.
250ml is al genoeg voor beide.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2010 12:30 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welk merk remolie?

Hallo,

Ik wil binnenkort graag mijn remolie vervangen. Maar ik vraag me alleen af welk merk goed genoeg is? Ik ben een bus dot4 remolie van PRISMA tegengekomen, is dit kwalitatief goed genoeg?

Groeten Elie


remvloeistof(is geen olie) verschillen worden hoofdzakelijk bepaald door het droge kookpunt en het natte kookpunt
waarbij het natte kookpunt de belangrijkste is
een gangbaar kookpunt is ca 165-170 graden voor de dot 4

vervolgens kennen we dot 3, dot 4, dot 5.1 en dot 5(siliconen basis)

dot 5 is  een siliconen bevattende remvloeistof en mag alleen gebruikt worden in rem sysytemen die  echt geheel ontdaan zijn van  enige resten dot 3,4 en/of 5.1`

ze is namelijk op geen enkele wijze te mixen  maar heeft wel het voordeel geen water op te nemen.

de meeste motoren maken gebruik van dot 4 alszijnde de standaard kwaliteit
echter 5.1 mag ook gebruikt worden.

Iedere dot heeft zijn eigen specifieke eisen (minimaal) en de fabrikanten van remvloeistof onderscheiden zich door deze minimale eisen op te trekken voor hun eigen produkt
zo mag je best een dot 4 aan prijzen alszijnde een hele goede dot 3 kwaliteit

ik geloof dus zonder meer dat de prisma bus die jij zag voldoet.

het is dus niet zozeer het merk maar de specificaties die verschil maken.
en die staan niet altijd op de verpakking maar maken wel het onderscheid



succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2010 12:38 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Welk merk remolie?
Helder verhaal. Maar nog een vraagje puur voor de "weet".

De DOT5 met siliconen: wat is het verschil zónder siliconen c.q. wat is de toegevoegde waarde van die siliconen?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 04:16 #6 door Elie
Beantwoord door Elie in topic Welk merk remolie?
Bedankt allemaal voor de zeer duidelijke info! Ik heb idd gekeken naar het kookpunt en was idd iets tussen 165 en 175 maar zal enkel nog eens moeten kijken of het nat of droog was;)

Bedankt!

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 07:26 #7 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Welk merk remolie?
Ik gebruik zelf FERODO, AGIP of ELF (castrol zal ik ook wel eens gaan proberen), zolang het een bekend merk is, voldoet het prima !

Om je even een idee te geven, een busje 250ml agip dot 4 kost 4€ ;) , een bus van een halve liter onbekende olie in de lokale zaak kost 6€, voor die 2€ verschil zou ik het niet laten...

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 09:16 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welk merk remolie?

Helder verhaal. Maar nog een vraagje puur voor de "weet".

De DOT5 met siliconen: wat is het verschil zónder siliconen c.q. wat is de toegevoegde waarde van die siliconen?


dat staat er ook in.. deze neemt geen water op  waardoor  de eigenschappen het zelfde blijven in tegen stelling bij dot 3,4 en 5.1
Deze nemen wel water op(hygroscopisch) en hierdoor kookt(vapour lock) de vloeistof eerder bij het rem gebruik.
1% water heeft al een direct negatieve effecten.
bij het gebruik van rubberen remleiding moet moinimaal 1 x in de 2 jaar de vloeistof vervangen worden
Daarkomt bij dat naarmate de remleidingen ouder worden ook het remgevoel door het steeds verder uit zetten van deze leidingen veel minder wordt.
water wordt zelfs opgenomen door de leidingen heen (poreus)
ze dienen eigenlijk dus ook  om de 4 jaar vernieuwt te worden
bij de zogenaamde staalflex(meestal teflon met rvs ommanteling) speelt dit uit zetten/poreus worden  niet.
remvloeistof hoeft  dan maar 1 x in de 4 jaar vervangen.
echter voor de remveiligheid is jaarlijkse vervanging zeer aan te bevelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 09:33 #9 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Welk merk remolie?

dat staat er ook in..


Sorry Ad. Hier heb ik overheen gelezen. Je verhaal is helder. Bedankt. In de veronderstelling dat ik "het goed doe", lees ik dat ik sowieso wat vaker de remvloeistof moet vervangen... Staalflex remleidingingen staan wel op mijn wensenlijstje.


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 11:12 #10 door rsv31
Beantwoord door rsv31 in topic Welk merk remolie?

remvloeistof(is geen olie) verschillen worden hoofdzakelijk bepaald door het droge kookpunt en het natte kookpunt
waarbij het natte kookpunt de belangrijkste is
een gangbaar kookpunt is ca 165-170 graden voor de dot 4


Als newbie hier op het forum (sinds 4 weken de trotse bezitter van een transalp om eens wat anders te proberen dan asfalt  ;D ) kan ik het  niet laten om een correctie aan te brengen.

Remolie is wel degelijk een olie. Het is een hydrauliek olie op basis van een polyglycol. Welliswaar heeft een glycol binnen de motorfietswereld maar 1functie, die van hydraulische olie. (rem of soms koppeling)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 11:39 #11 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Welk merk remolie?
Dus rsv31 ,omdat de remolie zo lekker dun is ,kan ik het ook in mijn voorvork gooien ,deze is ook hydraulisch ?

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 12:48 #12 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Welk merk remolie?
nee, in je koelsysteem!! glycol zit bij mij in mijn koelsysteem, of ben ik nu weer lost ???.
Nee hoor effe dollen  ;D
Remolie is olie, voor de rem, niet voor de voorvork, daar heb je voorvork olie voor :P
zoals je voor de frituur.... juist ja.
Wat worden we wijs in dit forum.  ::) Ik vind het persoonlijk best interressant hoe hier de kennis wordt gedeeld, incl de extra uitleg. We worden steeds minder "leek" eerst was olie olie, nu weten we beter 

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 13:18 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Welk merk remolie?
Nah als we toch bezig zijn: Rem-olie kan corrosief zijn, op bijvoorbeeld lak.

Als je geknoeid hebt, afspoelen met een sponsje lauw water...

Mooi spul he, rem-olie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 15:02 #14 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Welk merk remolie?
rsv31 ik heb hier een potje BASF met Bremsflussigkeit dot 4
                                          TRW met Brake Fluid 
nu zoek ik nog stickers met opschrift oil/olie  ::)

Ik lees in je onderschrift dat je Ohlin schokbreker lek is ,wat voor vloeistof doe jij erin? ;)

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 15:17 #15 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Welk merk remolie?

Nah als we toch bezig zijn: Rem-olie kan corrosief zijn, op bijvoorbeeld lak.

Als je geknoeid hebt, afspoelen met een sponsje lauw water...

Mooi spul he, rem-olie!

Bij het bedrijf waar ik heb gewerkt gebruikten we dat spul voor ontvetter,sticker/lakstiftverwijderaar en altijd met lab-handschoentjes aan.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 16:09 #16 door rsv31
Beantwoord door rsv31 in topic Welk merk remolie?

Dus rsv31 ,omdat de remolie zo lekker dun is ,kan ik het ook in mijn voorvork gooien ,deze is ook hydraulisch ?


Dat zou in theorie kunnen, mits je viscosteit voldoende zou zijn. De viscositeit van remolie is te laag voor veringsdoeleinden en daarom niet geschikt. Daar komt nog bij dat een glycol wat agressiever is dan andere minerale en synthetische olie en je keerringen aan zal tasten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 16:13 #17 door rsv31
Beantwoord door rsv31 in topic Welk merk remolie?
Jongens, bedankt voor het warme onthaal  ;D Ik snap best dat een newbie vertrouwen moet afdwingen. Voor de nieuwsgierigen onder ons:

www.motor-forum.nl/forum/find?action=fin...5Bforums%5D%5B%5D=22

Ik hou me beroepsmatig ook bezig met olie, vebrandingsmotoren en niet van horen en zeggen van het neefje van mijn achterbuurman. Dus olie vragen, kom maar op! Ik heb van weinig zaken verstand, maar olie weet ik wel het e.e.a. van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 16:29 #18 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Welk merk remolie?

Dat zou in theorie kunnen

Ik ken een praktijkgeval ,zo,n 20jaar terug vond een motorkennis dat zijn vering te stug was ,en de voorvork daarna vervangen met remvloeistof (is lekker dun).Het jaar daarop waren z,n vorkveren na de winterstop tot op een kwart ingekort ,kwam ie met het verhaal van de remvloeistof. ;D ;D ;D


Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 16:52 #19 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Welk merk remolie?

Dat zou in theorie kunnen, mits je viscosteit voldoende zou zijn. De viscositeit van remolie is te laag voor veringsdoeleinden en daarom niet geschikt. Daar komt nog bij dat een glycol wat agressiever is dan andere minerale en synthetische olie en je keerringen aan zal tasten.


Andersom kan ook niet.... ik heb een keer heel eigenwijs (brommerperiode) naaimachine olie in mijn remvloeistof reservoir gegooid. Alle rubbers uitgezet en mijn rem muurvast!!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 18:07 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welk merk remolie?


Remolie is wel degelijk een olie. Het is een hydrauliek olie op basis van een polyglycol. Welliswaar heeft een glycol binnen de motorfietswereld maar 1functie, die van hydraulische olie. (rem of soms koppeling)


ik begrijp je uitleg maar in de volksmond verstaan we onder olie een andere uitleg

een mengsel van polyethylene glycol ,diethylene mono  butyl ether en triethylene glycol mono butyl ether    zijn niet direkt zaken die samenhangen met olie als zodanig.

De remvloeistof die we kennen heeft daardoor  een beperkt inzet gebied nl energie overdracht in rem en kopplings systemen voor zover sommige  koppelingssystemen  geen minerale olie vragen anders gaat het nog mis

een zeer uitgebreide uitleg van hoe en wat heeft voor de biker geen echt toegevoegde waarde.
het wordt dan namelijk erg  onduidelijk en je krijgt alleen maar meer vragen die steeds diepere antwoorden vragen.
en voor je het weet zitten we op moleculair niveau te vertellen wat en hoe en waarom.


ik zou dat jammer vinden.

voor al het overige .. je bent van harte welkom,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden