Transalp stottert bij 3500 toeren (carbs afgesteld, CDI en bougies vervangen)

24 apr 2024 12:30 #1 door Gijs
Beste Transalp liefhebbers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende probleem:

Mijn Transalp uit 1992 stottert rond de 3500 toeren. Het probleem is er zowel boven als onder dit toerental, maar het is het meest merkbaar rond de 3500.

Ik heb al het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen:

- Nieuwe CDI: Ik heb een nieuwe digitale CDI gekocht en gemonteerd. Dit heeft het stotteren wel verminderd, maar niet volledig verholpen.
- Carburateurs afgesteld: De carburateurs zijn recent afgesteld.
- Nieuwe bougies: Ik heb nieuwe bougies gemonteerd.
- Lucht dichtheid gecontroleerd: Hij lijkt nergens valse lucht te pakken

Ondanks deze stappen stottert de motor dus nog steeds.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben voor wat het probleem zou kunnen zijn.

Extra informatie:

- Transalp model: 1992
- Motor: PD06
- Km-stand: 65.000 km

Laat me gerust weten als jullie meer informatie of foto's nodig hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2024 13:49 #2 door Jeroen
open deur modus aan: zit je pijltje van je tankdop naar voren?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2024 14:09 #3 door Gijs
Yes die staat de juiste kant op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2024 15:38 #4 door Edxrv
Accu spanning moet hoog genoeg zijn
Controleer de montage en juiste werking van de beide choke plunjers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2024 19:57 #5 door Bomba
Die ervaring heb ik ook gehad met een PD06 (1996). CDI's en accu vervangen, maar nog steeds inhouden. Uiteindelijke heb ik de spanningsregelaar vervangen en daarna was het probleem over.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2024 08:44 #6 door robgoesdakar
Is een beetje de vraag hoe het stotteren aan voelt, maar zou ook nog brandstof toevoer probleempje kunnen zijn. (poreus vacuum slangetje misschien)

Voor wat betreft de gesuggereerde spanningsregelaar/accu, is het ook een kwestie van meten. Bij ca. 5.000 tpm moet de spanning tussen de 13,5 en 15,5 volt liggen.
En een slechte(re) accu kan ook tegen werken. (Indien origineel, zorg wel dat hij op het juiste niveau gevuld is.)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2024 11:23 #7 door Gijs
Ik heb een tijdje geleden de spanning gecontroleerd, maar die leek verder niks geks te doen. Maar ik zal hem eens opnieuw meten en letten op de 13.5 en 15.5 volt.

Het stotteren voel je het meeste/alleen maar rond de 3500 touren en voelt alsof hij inhoudt, alsof hij geen benzine krijgt.
Boven de 3500 touren en daar onder loopt hij eigenlijk redelijk goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2024 12:01 #8 door xrvtuur
Heb je gecontroleerd of er geen gaatjes zit in je gasnaald membraam? Als er een gaatje inzit trekt het je naald niet goed naar boven.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2024 13:58 #9 door robgoesdakar

Gijs schreef : Het stotteren voel je het meeste/alleen maar rond de 3500 touren en voelt alsof hij inhoudt, alsof hij geen benzine krijgt.
Boven de 3500 touren en daar onder loopt hij eigenlijk redelijk goed


Dat is exact de overgang tussen stationair en hoofdsproeier zeg maar.
Heb je dit probleem al vanaf het begin ? Of is het in de loop der tijd ontstaan, of na een bepaalde actie (andere uitlaat of zo)

Denk toch dat er misschien iets met de afstelling niet lekker staat. Synchroon ook gecontroleerd ? En zitten de sproeiers wel correct ? (Er zitten verschillende sproeiers voor de voorste en achterste cilinder.)
Verder inderdaad even controleren wat xrvtuur al zegt mbt de gasnaald membraam.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2024 14:07 - 25 apr 2024 22:36 #10 door Edxrv
Ik weet niet of het relevant is Maar ik had een keer slechte cdi Kon max 50 km/u rijden Dan trapte ik de versnelling van 4 naar 2 Daarna dus hoog toeren , de cdi deed het bij hoog toeren wel goed En zo kon ik bij hoog toeren weer vrij normaal rijden In de cdi zit ook een overgang ergens van laag toeren naar hoog toeren elektronica

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2024 18:05 #11 door James Bond
Bobine en of bougiekabels? Zoiets ook gehad bij de Honda CB50 en recent nog bij onze oude Twingo. De vonk is dan net niet sterk genoeg of 'lekkage' zeg maar.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden