Transalp loopt plotseling alleen stationair na reinigen carbs

24 mei 2024 16:12 #1 door Marc
Goedemiddag,

Na het vervangen van de carb o-ringen ivm benzinelek loopt de Transalp (PD10) nauwelijks meer. Loopt alleen stationair op choke. Het volgende heb in al gedaan:
- carbs schoongemaakt incl sproeiers, doorgeblazen met compressor.
- compressie getest. Kom op zo'n 11 bar
- met remmenreiniger gespoten rond de inlaatrubbers. Geen verhoogd toerental.
- zonder uitlaten gestart. Ook nauwelijks effect
- bougies zijn net 100km nieuw
- carbs vorig jaar gesyncd

Wat ik gek vind is dat zelfs het spuiten van remreiniger in de luchtinlaat geen effect heeft. Dit zou per definitie een hoger toerental moeten betekenen toch, zelfs met eventuele valse lucht. Spuiten op inlaatrubbers had ook geen effect, dus lijkt geen valse lucht te zijn. Carbs krijgen ook benzine. Beide uitlaten worden even warm. Bougies waren bruin (voorste cil) tot lichtbruin (achterste cil).

Iemand een idee wat ik nog kan checken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2024 17:17 #2 door robgoesdakar
Ik neem aan dat je ivm de lekkage de vlotter bak rubbers vervangen hebt.

En daarvoor liep de motor nog wel goed ? Dan heb je waarschijnlijk iets niet goed terug gezet.

Als je ook de gasschuif er uit gehad hebt, zou ik daar het eerste gaan zoeken of de rubbers ervan wel goed terug gezet zijn.
Heb je aan de luchtmengsel schroeven gedraaid ?
Misschien toch een verstopte sproeier.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2024 08:12 #3 door Marc
Ja de vlotterbak rubbers vervangen inderdaad. Carb heb ik schoongemaakt inclusief sproeiers zoals gezegd. Gasnaald weer goed terug geplaatst. Ik weet zeker dat het goed in elkaar zit. Ik heb het namelijk een 2e keer uit elkaar gehaald om vast te stellen dat het allemaal goed zit. Draaien aan stelschroeven heeft geen positief effect. Kan het ook een plotseling slechte CDI zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2024 08:38 #4 door robgoesdakar
Draaien aan de luchtmengsel schroeven terwijl hij stationair draait MET choke zal geen effect hebben inderdaad. Die komen pas in beeld als de motor 'normaal' stationair draait. Als ze ook dan geen effect hebben, dan zit er toch in de carburateur iets niet lekker. (Als het inderdaad een carb issue is)

CDI is een raar ding, en kan natuurlijk plotseling niet meer werken, maar dan zou ik hier verwachten dat jij het effect van omwisselen ook in de werking van de toerenteller terug kunt zien. 2 tegelijk stuk.... dat zou wel echt heel toevallig zijn.

Ik vermoed nog steeds iets niet goed met de carb, maar dat is dan alleen maar op afstand en op basis van wat er tot nu toe vermeld is. Zeker als hij voor de acties wel goed liep. Op afstand beoordelen blijft altijd lastig.

Ik zou ook nog even de brandstof toevoer controleren, vacuüm slangetje correct geplaatst ?

En om CDIs uit te sluiten ook eens kijken of er in de buurt iemand zit waar je even mee kunt ruilen. Al lijkt het mij stug dat ze allebei stuk zouden gaan. En daarnaast, hij start en loopt klaarblijkelijk wel op 2 cilinders met choke. Dus vonken zijn er dan ook. En kom je dus toch weer uit bij de carb ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2024 09:08 #5 door Marc
Het probleem lijkt wel het meest op carb problemen. Ik denk alleen dat deze nog nooit zo schoon is geweest als nu. Heb hem nu al 2x schoongemaakt om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt. Heb voor de zekerheid ook twee nieuwe inlaatrubbers besteld. Zijn hard, maar lijken niet lek. De remmenreiniger test had namelijk ook geen effect. Om het maar uit te sluiten. Deze komen hopelijk vandaag binnen. Toerenteller werkt wel en heb het idee dat beide uitlaten ook even warm worden. Overigens pakt hij als hij koud is wel wat beter op en kan ik klimmen tot 5k toeren met rustig gas. Als die wat warmer is lukt dit niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2024 12:37 #6 door robgoesdakar
Dus toerenteller 'probleem' is er niet op dit moment.

Dus dan kom ik toch weer uit op de brandstof toevoer of gasnaald/rubbers (geen scheurtjes ?)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2024 22:32 - 26 mei 2024 22:32 #7 door V-Twin
Hoe heb je de carbs gereinigd? Alleen met hoge druk doorgeblazen?
Als dat het geval is sluit ik niet uit dat je te maken heb met een hardnekkige verstopping.
Ultrasoon reinigen zou dan mijn advies zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2024 17:34 #8 door Oldtimer
Ultrasoon reinigen zou dan mijn advies zijn.

En dan nog komt het regelmatig voor dat de verstopping hardnekkig is.
Soms is zelfs 2 of 3 keer reinigen nodig.
(Ervaring deskundige ) :)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2024 20:20 #9 door Marc
Ik denk niet dat het de carburateur is. Ik heb deze schoongemaakt door uit elkaar te halen en sproeiers schoongemaakt en nieuwe inlaatrubbers geplaatst. Voor het plaatsen van nieuwe vlotterpakkingen ook nooit problemen mee gehad.

Gisteren deed hij het opeens fantastisch. Ik wil nu net een stukje rijden en heb hetzelfde probleem weer.

Ik denk daarom dat het elektronisch is. Anders kan ik niet verklaren waarom hij gisteren opeens goed deed.

Iemand een idee hoe ik elektronische zaken kan testen om het probleem te pinpointen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2024 08:09 #10 door robgoesdakar
En hoe zien de bougies er nu uit ? Verschil tussen voor en achter ? Want dan kun je mogelijk al iets halen uit welk deel van het circuit het probleem zou komen.

Verder staan in de haynes handleiding genoeg testen voor de electronica. (bobines, bougiedoppen etc)

Maar het blijft een apart probleem dat het voordat je met de carbs aan de gang geweest bent het probleem niet had. Dus in dat proces van het verwijderen van de carbs het reinigen en terug plaatsen is vermoed ik toch iets niet goed gegaan. Blijft de vlotternaald niet gewoon (te) dicht zitten ? Dus niet genoeg brandstof en gisteren was de vlotter misschien wel genoeg vol gelopen waardoor hij het even deed. (En met een volle vlotter kun je best lang stationair draaien)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2024 08:20 #11 door Marc
Bougies zijn beide zwart nu, maar niet vettig. Als er een benzine probleem was zou ik ze eerder wit verwachten door te veel aan lucht.

Ik heb na de post haynes bekeken. Daar staan idd een mooi aantal testen op die ik kan gaan uitvoeren. Vandaag laat ik de carbs ultrasoon reinigen om carb problemen uit te sluiten.

Binnenkort ga ik dan verder met het elektrische circuit.

Een van de choke kabels is wel gebroken overigens maar de plunjers zien er nog goed uit. De bevestiging is gebroken maar alles zit nog wel vast en werkt. Dit heb ik al een tijdje dus kan me ook niet voorstellen dat het daar aan ligt. Er kan vanuit daar geen valse lucht naar binnen komen toch? Anders heeft die het daar prima om gedaan. Ik ga ze alsnog wel nieuw bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2024 17:12 #12 door Sander

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2024 21:02 - 26 juni 2024 21:03 #13 door Marc
De Transalp loopt weer perfect!

Het probleem zat hoogstwaarschijnlijk in het stroef lopen van de gasschuiven. Dat verklaart ook dat ik op een gegeven moment heel even probleemloos was en het meteen uitvallen na iets gas. Na het ultrasoon reinigen heb ik de gasschuifbuizen in de carb, de gasschuiven zelf, de gasnaalden en de choke plunjers gepolijst. De Transalp loopt fijner dan ooit tevoren.

Bedankt voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden