Gisteren in de storm 4,5 uur van Groningen naar Amsterdam. Halverwege stop ik doorweekt bij een benzinestation en bij vertrek wil ie niet starten. Ratelend start relais. Ik zie op mn voltmetertje dat de accu netjes vol is, maar dat ie bij starten naar 4/5 volt zakt. Bij 4000 toeren is de spanning te hoog. Mijn conclusie: spanningsregelaar stuk- heeft misschien relais ook stuk gemaakt. Aardige motorrijder duwt me aan. Ik kies ervoor om nog een kleine 2 uur door de regen naar huis te rijden, wetende dat het me mn CDI's etc kan kosten. Dom, maar het kan me op dat moment, zonder regenkleding en door en door nat, even niet schelen. Onderweg valt mn koplamp uit, spotjes schakelen zichzelf na een paar seconden uit, safe mode.
Via Amazon een snelle en goedkope regelaar en relais gekocht, vandaag al geleverd, dus ik maak de boel open en zie dat mn accu aan de bovenkant opengebarsten is/bol is gaan staan. Gekookt dus. Zonde, want best wel nieuw. Nu geeft ie nog maar 10,5 volt aan.
Voor ik een nieuwe accu bestel en alles monteer, welke schade kan er nog meer zijn ontstaan? Klopt mijn gedachte dat de Spanningsregelaar hier de oorzaak is? Het is een goedkope Chinese, die niet zo oud is. Jaartje ofzo. Zou er geen zekering moeten springen voor dit gebeurt? En zijn die Chinese spanningsregelaars echt zo slecht? Zijn er überhaupt nog NIET Chinese te krijgen voor een normale prijs?
Hartelijk dank!