Schade na kapotte spanningsregelaar?

13 juli 2024 15:44 #1 door Sopa
Schade na kapotte spanningsregelaar? werd gestart door Sopa
Gisteren in de storm 4,5 uur van Groningen naar Amsterdam. Halverwege stop ik doorweekt bij een benzinestation en bij vertrek wil ie niet starten. Ratelend start relais. Ik zie op mn voltmetertje dat de accu netjes vol is, maar dat ie bij starten naar 4/5 volt zakt. Bij 4000 toeren is de spanning te hoog. Mijn conclusie: spanningsregelaar stuk- heeft misschien relais ook stuk gemaakt. Aardige motorrijder duwt me aan. Ik kies ervoor om nog een kleine 2 uur door de regen naar huis te rijden, wetende dat het me mn CDI's etc kan kosten. Dom, maar het kan me op dat moment, zonder regenkleding en door en door nat, even niet schelen. Onderweg valt mn koplamp uit, spotjes schakelen zichzelf na een paar seconden uit, safe mode.

Via Amazon een snelle en goedkope regelaar en relais gekocht, vandaag al geleverd, dus ik maak de boel open en zie dat mn accu aan de bovenkant opengebarsten is/bol is gaan staan. Gekookt dus. Zonde, want best wel nieuw. Nu geeft ie nog maar 10,5 volt aan.

Voor ik een nieuwe accu bestel en alles monteer, welke schade kan er nog meer zijn ontstaan? Klopt mijn gedachte dat de Spanningsregelaar hier de oorzaak is? Het is een goedkope Chinese, die niet zo oud is. Jaartje ofzo. Zou er geen zekering moeten springen voor dit gebeurt? En zijn die Chinese spanningsregelaars echt zo slecht? Zijn er überhaupt nog NIET Chinese te krijgen voor een normale prijs?

Hartelijk dank!



A M S T E R D A M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2024 23:14 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
Op je vele vragen heb ik geen antwoord, ben alleen maar blij voor je dat je thuis gekomen bent zonder in de fik te vliegen gast! De nuttige antwoorden volgen vast hieronder wel ;)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2024 10:50 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
Zodra jouw spanningsregelaar de spanning niet meer regelt kan dit op 2 manieren. Hij laat niets meer door, en je rijdt alleen nog maar op je accu tot deze leeg is. Of hij laat (zo goed als) alles door, en je boordspanning gaat ver over 15,5 volt heen. Heb al bij mensen gezien dat het naar 30volt gaat !!!!!!!

In het eerste geval is er weinig aan de hand. Misschien accu vervangen omdat deze compleet ontladen geweest is, en hij niet meer wil, en uiteraard de spanningsregelaar vervangen.

In het 2e geval kan er van alles stuk gaan. Van lampjes tot CDIs. Het is dan ook niet te voorspellen wat er allemaal opgeblazen wordt door de te hoge spanning als gevolg van een defecte spanningsregelaar.

De uitleg waarom een zekering dan niet klapt weet ik zo 1-2-3 ook niet, maar de zekering klapt op basis van stroomsterkte en niet op basis van spanning. Je zou (voor zover mijn beperkte kennis op dat gebied is) zeggen dat volgens de wet van Ohm de stroomsterkte toe moeten nemen als de spanning stijgt bij gelijk blijvende weerstand. (spanning = stroom x weerstand, of volt = amp x ohm of V = A x Ω.)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2024 12:10 #4 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
bedrading en stekkers zien er allemaal onaangetast uit.
Ik ga voor een goeie regelaar deze keer, met een nieuwe accu en een nieuw lampje moet het weer in orde zijn.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2024 13:33 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
Even voor jouw beeld, een spanningsmeter geeft niet aan of je accu nu wel of niet vol is. Geeft alleen het spanningsverschil weer tussen de - en de +.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2024 11:09 #6 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
Mooie nieuwe MOSFET regelaar, nieuwe accu en lamp en alles doet t weer keurig. Lesje geleerd: goedkoop is duurkoop- als t om spanningsregelaars gaat

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2024 19:52 #7 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Schade na kapotte spanningsregelaar?
Mijn ervaring (xrv750) met een kapotte SR in Luxemburg: aangeduwd met hulp en in 1 streep naar huis (Twente), onderweg getankt met draaiende motor en tankslot open met de reservesleutel.
Schade thuis: nieuwe SR en accu. Gelijk de stekker vd nieuwe SR eraf geknipt en deze draden vastgesoldeerd met krimpkousen. De fout zat bij mij duidelijk in groen aangeslagen vieze stekkers. Sindsdien alle stekkers in de winter open klikken, check en weer dicht.
Denk ook geluk gehad. Ik heb op internet eens foto's gezien van een afgefikte kabelboom van een xrv750 in de Franse Alpen. (van een Nederlander, misschien wel een bekende hier op dit forum?).

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden