Er zijn een paar modellen waar de noodschakelaar alleen de ontsteking uit zet en je startmotor nog altijd draait. Dus daar zou ik me op dit moment nog even niet druk over maken.
Tikkend relais houdt gewoon in dat de accu niet genoeg puf heeft.
Eerste stap is accu goed opladen en controleren. NOTE: 12,9 volt zegt niets over hoeveel vermogen de accu nog heeft. Het gaat namelijk om de hoeveelheid CCA die de accu nog kan produceren. Ik heb daar een meter voor in de zaak die dat kan controleren.
Een indicatie dat de accu daadwerkelijk slecht is, is ook de spanning tijdens het starten. Als deze te veel zakt tijdens het starten is het ook al een indicatie dat ie niet meer goed (genoeg) is.
Na het opladen van de accu is het een kwestie van meten. Is de laadspanning goed, of niet. En laadspanning kan ook nog wel eens goed zijn kort na de start, maar na warm worden van alles kan deze alsnog slechter worden.
Als de laadspanning te laag is, dan is het nog even verder meten of het de spanningsregelaar is, of de dynamo. De dynamo controleer je door de 3 gele draden die naar de spanningsregelaar toe gaan bij lopende motor te controleren op wisselspanning onderling. (3x meten dus... 1-2 1-3 en 2-3). Deze zal bij 5000 toeren per minuut ruim boven de 40 volt moeten uitkomen. Is dat het geval, dan is je spanningsregelaar overleden. Is de wisselspanning op 1 van de 3 metingen lager dan 12 volt dan is de dynamo overleden.
Het begint dus even bij een goede accu.
Ow, bij een motobatt accu (die ik persoonlijk niet goed vindt) ook even heel goed controleren of de accupolen nog goed vast zitten. Dat zou heel misschien ook nog het probleem kunnen verklaren.