Transalp start niet meer.

28 juli 2024 16:15 #1 door Ceetje
Transalp start niet meer. werd gestart door Ceetje
Hallo mede Transalpers.
Ik ben in het bezit van een exemplaar uit 1993. Sinds kort reed hij stoterig bij lage toerentallen en nu wil hij zelfs niet meer starten. Bij het starten maakt de start relais alleen nog maar een ratelend geluid. Dit doet hij ook met de dodemansknop ingedrukt. Is dit mogelijk? Wanneer de dodemansknop is ingedrukt, zou je denken dat hij niet zou mogen ratelen? Accu is Motobatt, ja, zo'n geel ding. Volgeladen geeft ie 12.9V aan. Wat zou het probleem kunnen zijn? Accu? Spanningsregelaar? Start relais?

Bij voorbaat dank voor de tips 😉

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2024 17:53 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp start niet meer.
Er zijn een paar modellen waar de noodschakelaar alleen de ontsteking uit zet en je startmotor nog altijd draait. Dus daar zou ik me op dit moment nog even niet druk over maken.

Tikkend relais houdt gewoon in dat de accu niet genoeg puf heeft.

Eerste stap is accu goed opladen en controleren. NOTE: 12,9 volt zegt niets over hoeveel vermogen de accu nog heeft. Het gaat namelijk om de hoeveelheid CCA die de accu nog kan produceren. Ik heb daar een meter voor in de zaak die dat kan controleren.

Een indicatie dat de accu daadwerkelijk slecht is, is ook de spanning tijdens het starten. Als deze te veel zakt tijdens het starten is het ook al een indicatie dat ie niet meer goed (genoeg) is.

Na het opladen van de accu is het een kwestie van meten. Is de laadspanning goed, of niet. En laadspanning kan ook nog wel eens goed zijn kort na de start, maar na warm worden van alles kan deze alsnog slechter worden.

Als de laadspanning te laag is, dan is het nog even verder meten of het de spanningsregelaar is, of de dynamo. De dynamo controleer je door de 3 gele draden die naar de spanningsregelaar toe gaan bij lopende motor te controleren op wisselspanning onderling. (3x meten dus... 1-2 1-3 en 2-3). Deze zal bij 5000 toeren per minuut ruim boven de 40 volt moeten uitkomen. Is dat het geval, dan is je spanningsregelaar overleden. Is de wisselspanning op 1 van de 3 metingen lager dan 12 volt dan is de dynamo overleden.

Het begint dus even bij een goede accu.

Ow, bij een motobatt accu (die ik persoonlijk niet goed vindt) ook even heel goed controleren of de accupolen nog goed vast zitten. Dat zou heel misschien ook nog het probleem kunnen verklaren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2024 13:54 #3 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp start niet meer.
Dank je voor dit uitgebreide antwoord, Rob. Nu weet ik weer iets meer. Ik zie je as woensdag voor een accu en een spanningsregelaar. 😉

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2024 23:11 #4 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp start niet meer.
Bedankt voor je hulp, Rob. Problem solved. Motobatt accu heb ik nu ook mijn twijfels over. We shall see, the travel continues 😉

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2024 10:52 #5 door Jason
Beantwoord door Jason in topic Transalp start niet meer.
Hoi ,

Wat was het probleem uiteindelijk?
Ik heb namelijk sinds gisteren precies hetzelfde probleem tijdens een tour ritje door de Ardennen met mijn 600.
Eerst schokken bij gas geven , maar wel stationair lopen.
Daarna niet meer starten, maar wel nog aan te duwen en stationair lopen.
Vervolgens ook niet meer aan te duwen.
Controle lampjes branden allemaal , behalve als ik op de start knop druk valt alles uit en hoor ik het relais nog tikken.
De accu die ik er in heb zitten geeft nog 12v, maar wanneer ik er een belastings meter aanhang geeft ie aan dat de accu slecht is.
Ben hem nu even opnieuw aan het opladen.

Vervolgens heb ik de accu uit mijn 650 gehaald en in de 600 gezet(nadat ik deze op belasting had getest)
Bij deze accu precies dezelfde symptomen.

Gezien jou omschrijving matched met mijn probleem, ben ik benieuwd of dit wellicht hetrzelfde is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2024 16:49 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp start niet meer.
Op basis van mijn eigen ervaringen en de post van Ceetje "Ik zie je as woensdag voor een accu en een spanningsregelaar" vermoed ik dat de spanningsregelaar het had begeven.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2024 17:23 #7 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp start niet meer.
Sorry voor mijn late antwoord, Garfield. Mijn spanningsregelaar was inderdaad verbrand. Dus naar Rob gereden voor een nieuwe accu en spanningsregelaar. Alles gemonteerd, maar hetzelfde probleem doet zich nu voor wanneer de motor warm wordt. Het zou nu dus ook aan de dynamo kunnen liggen. Afijn, ik ga de transalp naar Rob brengen en laat hem daar nakijken, want van stroom, watt en amperage heb ik weinig kaas gegeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2024 19:17 #8 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Transalp start niet meer.
Update:
De transalp had, naast een nieuwe accu en spanningsregelaar, ook een nieuwe cdi nodig. Nu rijdt de twin weer als vanouds.
Problem(s) solved.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden