Beste Mensen,
Ik heb sinds een een weekje een vervelende probleempje met mijn transalp 600(1993. pd06).
Als volgt, het begon in de Ardennen tijdens een tour ritje.
Opeens ging de transalp stotteren met gas open , maar liep ze wel normaal stationair(beetje vergelijkbaar wanneer de CDI kapot aan het gaan is)
Vervolgens heb ik haar uitgezet en weer gestart, wat de eerste keer wel lukte maar de tweede keer niet meer.
Vervolgens lukte aanduwen nog 1 keer , de 2de keer deed ze helemaal niets meer.
Een aantal keer voordat het probleem begon rook ik een vreemd geurtje wanneer ik even stopte, waarvan ik in eerste instantie dacht dat er iets lag te rotten ergens in de buurt.
Toen de problemen begonnen was mijn eerste vermoeden dan ook dat de spannings regelaar kapot was en deze mijn accu heeft laten "doorbranden"(de zwavel achtige geur)
Nieuwe accu gekocht met de bedoeling om de laad stroom na te meten , maar ook met de nieuwe accu start de transalp niet meer.
Startmotor gaat meestal gewoon rond wanneer startknop ingeduwd wordt, maar niet altijd.
Soms beetje op en neer klikken met de dodemans knop en dan gaat de startmotor weer, maar de motor start niet.
Dus heb ik de start en dodemans knop er even vanaf gedraaid, echter zie ik daar niets vreemds aan.
Het binnen werk van dodemans knop eruit halen lijkt niet te gaan.
Tevens brand steeds de zekering door welke in het haynes manual aangegeven staat als B 10A Headlight.
Ik heb de lamp schakelaar uit gezet en de koplamp met lamp eruit gehaald, maar dat maakt geen verschil.
Lijkt erop dat deze doorbrand zo gauw ik de start knop indruk, maar startmotor blijft dan gewoon draaien.
Heeft iemand een duidelijke beschrijving hoe de dodemans knop doorgemeten kan worden?
Ik las ergens hier op het forum dat dit een geschakelde plus zou zijn die te meten is bij de CDI…maar ik ben niet zo'n draadjes man en daar gaan er een aantal naar de 2 CDI's toe:).
Verder misschien iemand nog een suggestie wat dit zou kunnen zijn?
PS. Heb de oude accu aan de belastings tester gehangen, deze gaf welliswaar 12v onbelast , maar onder belasting sloeg de meter helemaal niet uit.
Dus ik ga er in ieder geval vanuit dat deze zeker kapot was.
beide CDI's zijn minder dan 2 jaar geleden vervangen.