Aankoopadvies eerste Transalp

12 aug 2024 19:18 #1 door Bram
Aankoopadvies eerste Transalp werd gestart door Bram
Beste transalp liefhebbers,

Ik heb sinds kort mijn motorrijbewijs gehaald en ben enthousiast geworden van de Honda Transalp, met name de 600 spreekt mij zeer aan vanwege de brede inzetbaarheid, betrouwbaarheid, de mooie (reis)verhalen hier en hij blijft ook nog beetje betaalbaar. Ik heb een budget van 1500 tot max 2500 en ben eerst van plan het motorrijden wat meer te ontdekken (ook via de club) en na wat ervaring zou ik ook de tet willen rijden en wellicht wat reizen willen maken, zelf sleutelen is voor mij ook deel van de hobby. De Transalp lijkt hier dus ook perfect voor. Na heel marktplaats en de rest van het internet te hebben afgezocht heb ik de volgende kandidaten gevonden, sommige hebben wat werk nodig andere lijken in perfecte staat, helaas is er bij mij in de buurt weinig beschikbaar dus ze zijn alle drie een stukje rijden. Op volgorde van prijs, hoog naar laag heb ik de volgende gevonden:

www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-hon...WN2NpNU92a3clM0QlM0Q .

www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-hon...Z250bnZ6R1NnJTNEJTNE

www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-hon...5FZ1VMeFFEUSUzRCUzRA ..

www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-hon...UlMkZTN1JxUSUzRCUzRA ..

www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-hon...E0TU0zZEdLdyUzRCUzRA ..

Ik heb mij goed ingelezen op de bekende aandachtspunten, zoals de CDI's en velgen, dit lijkt bij alle modellen okay evt na vragen aan de verkoper. Steekt er wat jullie betreft een bovenuit wat betreft de staat of zit er een bij die ik zeker moet vermijden. Ik hoop er deze week een of twee te bekijken enn test te rijden. Alle advies is welkom en wordt gewaardeerd.

Mvgr, Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2024 01:21 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Aankoopadvies eerste Transalp
De laatste 2 Alpjes zijn PD10's (1997-1999), door de dubbele remschijven remt dat beter dan de PD06. Maar ABS zit er pas op de 700 Transalp.

Kijk vooral naar de standaard zaken:
  • Dikte remschijven en blokken €130-200
  • Remleidingen, zijn deze al eens vervangen? €100-200
  • Staat van de ketting: Als je de ketting van het achterste tankwiel kan trekken (enkele mm's) is deze versleten. €130
  • Roest: Wielen, uitlaat en frame. Controleer vooral bij de ventielen. Uitlaat en frame kun je zelf goed bijwerken. Velgen rotten van binnenuit weg, de enige oplossing is vervangen. €650-750
  • Banden: Kijk naar de DOT code om te kijken hoe oud de banden zijn. Ouder dan 5 jaar moet je snel oprijden/vervangen. €300-400
  • Kappen: Kijk of er beweging in de kappen zit, na 20+ jaar wordt dit wat brozer. Hoe intacter, hoe beter. € zelf repareren
  • PD06 van voor 1995, kijk hoe de CDI's onder het zadel zijn gemonteerd, als ze verticaal zijn gemonteerd duwt het zadel op de connectoren en ontstaan er breuken in de PCB. Nieuwe houder is goedkoop, CDI's zijn duur. €100-200
  • Motorblok: Kijk naar de uitgaande as, hoeveel speling zit er op het kettingwiel. Als de ketting te strak wordt gespannen slijt de uitgaande as door de te grote krachten die erop komen te staan. Verder oliegebruik, maar dat ga je pas zien na het rijden van de eerste 1000km. Kijk ook naar lekkages van de pakkingen tussen kop, cilinders en onderblok. Dit is niet super erg, maar om het op te lossen moet het blok uit elkaar. €300+++
  • Extra's: valbeugels en koffers zijn mooi mee genomen, maar kun je ook zelf monteren, nieuw of tweede hands.€100-300+

• Vergelijk de staat van de motoren en maak voor jezelf de rekensom of het een goede keuze is.
    De prijzen zijn indicatie's wat betreft onderdeelkosten, als je het laat doen wordt het natuurlijk duurder.

En deze lijst is zeker niet volledig.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

13 aug 2024 19:55 #3 door Bram
    Beantwoord door Bram in topic Aankoopadvies eerste Transalp
    Bedankt voor het uitgebreide antwoord met deze aandachtspunten, ik zal ze zeker langslopen dit weekend bij de bezichtiging.

13 aug 2024 20:09 #4 door Grubeater
    Beantwoord door Grubeater in topic Aankoopadvies eerste Transalp

Mocht je het bovenstaande tegen komen, dan kun je de motor beter laten staan of €1000 van de prijs afpraten.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".
    Bijlagen:

13 aug 2024 20:37 #5 door Bram
    Dat ziet er niet fraai uit, gaat bovenaan de lijst om te controleren, daarna CDI's en de velgen en daarna alle slijtageonderdelen.

20 aug 2024 19:08 #6 door Timo
    Beantwoord door Timo in topic Aankoopadvies eerste Transalp
    We hebben een clubje met transalp TET rijders verspreidt door het land. Van beginnend niveau tm gevorderd. Als je interesse hebt om aan te haken zodra je een alpje hebt stuur maar een pb. Dan voegen we je toe in de groep 😉 voor nu, succes met de zoektocht!

Gr Timo

20 aug 2024 21:18 #7 door Streetbikertje
    Beantwoord door Streetbikertje in topic Aankoopadvies eerste Transalp
    :) :) :) :)

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
    ...Burn rubber, Not your soul...
    GO FAST!!!! or go home.....
    Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
    CBR 600 Hurricane 1990
    1968 Mccormick D439
    ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN
    Bijlagen:

21 aug 2024 21:51 #8 door Bram
    Dit klinkt helemaal top, zeker interesse in! Ik stuur wel een pb als de alp er is, zoektocht is nog bezig... mocht iemand nog iets leuks hebben staan, ik hou mij aanbevolen

Moderators: Huib@1100
    Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden