De laatste 2 Alpjes zijn PD10's (1997-1999), door de dubbele remschijven remt dat beter dan de PD06. Maar ABS zit er pas op de 700 Transalp.
Kijk vooral naar de standaard zaken:
Dikte remschijven en blokken €130-200
Remleidingen, zijn deze al eens vervangen? €100-200
Staat van de ketting: Als je de ketting van het achterste tankwiel kan trekken (enkele mm's) is deze versleten. €130
Roest: Wielen, uitlaat en frame. Controleer vooral bij de ventielen. Uitlaat en frame kun je zelf goed bijwerken. Velgen rotten van binnenuit weg, de enige oplossing is vervangen. €650-750
Banden: Kijk naar de DOT code om te kijken hoe oud de banden zijn. Ouder dan 5 jaar moet je snel oprijden/vervangen. €300-400
Kappen: Kijk of er beweging in de kappen zit, na 20+ jaar wordt dit wat brozer. Hoe intacter, hoe beter. € zelf repareren
PD06 van voor 1995, kijk hoe de CDI's onder het zadel zijn gemonteerd, als ze verticaal zijn gemonteerd duwt het zadel op de connectoren en ontstaan er breuken in de PCB. Nieuwe houder is goedkoop, CDI's zijn duur. €100-200
Motorblok: Kijk naar de uitgaande as, hoeveel speling zit er op het kettingwiel. Als de ketting te strak wordt gespannen slijt de uitgaande as door de te grote krachten die erop komen te staan. Verder oliegebruik, maar dat ga je pas zien na het rijden van de eerste 1000km. Kijk ook naar lekkages van de pakkingen tussen kop, cilinders en onderblok. Dit is niet super erg, maar om het op te lossen moet het blok uit elkaar. €300+++
Extra's: valbeugels en koffers zijn mooi mee genomen, maar kun je ook zelf monteren, nieuw of tweede hands.€100-300+
Vergelijk de staat van de motoren en maak voor jezelf de rekensom of het een goede keuze is.
De prijzen zijn indicatie's wat betreft onderdeelkosten, als je het laat doen wordt het natuurlijk duurder.
En deze lijst is zeker niet volledig.